• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • 111 слів
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Прочитать

Ірина Белан. «Граппіг. Kumedno»

29.03.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок для теплої весни

26.02.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок на Новий рік

22.12.2024

Прочитать

Передзамовляй це: 6 книжкових новинок бентежної зими

27.11.2024

Стиль

Прочитать

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

05.05.2025

Прочитать

Ярмарок дизайну Collectible – 2025: вічне та ефемерне

22.04.2025

Прочитать

«Бруталіст» і Бреєр

11.04.2025

Прочитать

TEFAF Maastricht 2025: абсолютно суб’єктивний рейтинг

02.04.2025

Прочитать

Navy Chair 1006: нічого зайвого, нічого для краси

18.03.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

In Місто

Післямова до концерту

1.3K Просмотров 26.08.2016

Післямова до концерту Pin It

111 слів з коментарями та мораллю

Вже два роки під час державних свят на Майдані відбуваються концерти класичної музики, і ми звикли (до хорошого швидко звикаєш), що Київ відтепер майже європейська столиця, і з нами поводяться як з гідними людьми, тобто не занижають до рівня слухачів Кіркорова та родини Білоножко (а ми ще пам’ятаємо, як це було за часів Ющенко, і навіть більше – ми пам’ятаємо, на що перетворювався Хрещатик і Майдан за роки мерства Олександра Омельченко). Отже, відтепер з Майдана до нас звертаються Анатолій Кочерга та Кирило Карабиць, а програми складає Сергій Проскурня, і це завжди концепційні програми.

Так було і цього разу, але відбулося те, що відбулося, «патріоточна громада» на чолі зі свідомими письменниками-трешаками братами Капрановими зчинила галас, і колишній міністр Кириленко відказав Ніщуку, а Ніщук нібито зателефонував Капрановим (це їх версія), та з програми нібито було виключено твори «імперських ватників» Прокоф’єва, Чайковського та Мусоргського.

Сергій Проскурня: Здавалося б досить і того, що всесвітньо відомі композитори пов’язані з Україною, а Прокоф’єв й народився на Донеччині. Нагадаємо тільки, що опера «Семен Котко» навіки залишиться в історії незалежної України не тому, що вона присвячена «червоним партизанам», а тому, що в самий розпал сталінських репресій, коли існувала заборона на все українське, Сергій Прокоф’єв не побоявся включити в свою оперу шевченківський «Заповіт», який і повинен був пролунати у концерті на честь Дня Незалежності.

За нашим задумом, саме ця версія «Заповіту» повинна була супроводжуватись відео руїн аеропорту імені Прокоф’єва у Донецьку. Цей номер концерту ми присвячували пам’яті усіх, хто за 25 років Незалежності поклав життя, захищаючи національні цінності та свободу.

DN1

Олеся Найдюк: Насправді розумію братів Капранових, які виступили в своєму пості проти того, щоб на День незалежності України на Майдані звучала музика Чайковського, Мусоргського і Прокоф’єва («Семен Котко», який жах!), зібравши півтори тисячі лайків. Адже мова тут не про імена конкретних композиторів, чий талант взагалі не обговорюється, а про те, що це – не українські композитори (між іншим, в програмі також є «Мазепа» Ференца Ліста, але угорців не зачіпаємо, про всяк випадок), і саме тому не адекватні ситуації. Це не Ревуцький, не Косенко, і не Лисенко, і тим паче не Скорик, Колодуб чи Дичко. Але найбільша зрада, на їхню, Капранових, думку, – це фрагмент з опери «про червоних партизанів». Дарма, що мав прозвучати фрагмент саме на слова Тараса Шевченка, вже не кажучи про походження Прокоф’єва і зруйнований аеропорт його імені…

Виходить, якби прозвучала замусолена увертюра із «Тараса Бульби», чи «Мелодія» Скорика, яку грають, пардон, на похоронах, то це було б оk, бо це «наше»?
Чомусь ніхто не помітив, наскільки концептуальна і символічна ця програма, символічна для історії української академічної музики. Крім творів українських композиторів – Березовського, Вербицького, Лятошинського, Небесного, – це твори не українських композиторів, але на українську тематику. Це спроба показати як «наше» відображене в «чужому». Адже ж в історії української музики, якщо оглянутись на століття назад, часто було все навпаки! Ми дуже сильно були зайняті адаптацією (жанрів, стилів, технік), засвоєнням і освоєнням.
Капранови приводять забавну аналогію: «це все одно що запросити на Майдан Кіркорова, щоб він співав “Ніч яка місячна”». А чому ні? Це було б справжнє свято української незалежності! А ще «Кубанский казачий хор», щоб він заспівав український гімн…
Але я також тішуся цій полеміці, хоч вона й зірвала гарну програму (хто знає, що натомість?). Якось в одній колонці писала, що в нас практично немає публічної інтелектуальної дискусії на музичну тему, а такий оперний фестиваль як в Мюнхені, де люди виходять на вулиці, аби з’ясувати, хто «крутіший» – Вагнер чи Верді, – в Києві годі й уявити. Сьогодні публічну полеміку спровокували імена трьох композиторів-класиків: Чайковського, Мусоргського і Прокоф’єва. І це круто. Звичайно, це ще не рівень якихось баварських музичних «боїв», але підступ до них.

Поскриптум до постскриптуму.

Ця драма закінчилася майже хеппі-ендом: «Народжені вільними» під керівництвом Карабиця зіграли те, що мали зіграти: і Чайковського, і Прокоф’єва. Вилучили лише Мусоргського: все ж скидання на нездоровий глузд Капранових з Кириленком.

Мораль дещо неочикувана: в конфлікті чиновника та митця митець перемагає, бо він як та мати з притчи про Соломонів суд: йому є що втрачати.

 

Кирилл КарабицОлеся НайдюкСергей Проскурняслухати
Share

Читайте также

Просмотр

Сергей Зажитько: Больше веселья!

Просмотр

Поэтические практики в разгар весны

Просмотр

Железная классика

Просмотр

Перлина чудернацької форми: Kyiv Baroque Fest

Просмотр

Граємо Малера

Просмотр

Говорит Киев

Просмотр

Разговор о музыке

Просмотр

«Абсолютна монополія» Олександра Родіна

Предыдущий пост

Зимы не будет

In 111 слів

Зимы не будет

Просмотр

Следующий пост

«Окопна хірургія третього тисячоліття»

In Місто

«Окопна хірургія третього тисячоліття»

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: