4 червня на основній сцені Національного академічного драматичного театру імені Лесі Українки покажуть «GAIA-24. Opera del Mondo». Мовою театру вистава розповідає про війну проти природи та війну проти людини.
6 червня 2023 року росіяни підірвали греблю Каховської ГЕС, що знищило Каховське водосховище і спричинило масштабну екологічну катастрофу на українському півдні. Майже за рік, навесні 2024-го, Роман Григорів та Ілля Разумейко, композитори й режисери, представили прем’єру в Києві, а потім оперу було показано в Роттердамі на O.festival та у Відні на фестивалі Musiktheatertage Wien. «GAIA-24» закривала публічну програму Українського національного павільйону на Венеційській бієнале, яку організував Український інститут, та фестиваль Shall&Rausch у Берліні. За рейтингом Укрінформу, вистава отримала нагороду «Подія року у галузі класичної музики». Після року закордонних презентацій «GAIA-24» нарешті вдома – оновлена та вдосконалена.
У виставі поєднуються протилежні речі: реп і опера, авангард і попкультура, фольклор і рейв. Складається опера довжиною близько 120 хвилин із трьох актів: «Songs of Mother Earth», «Cabaret Metastasis» і «Dance for Mother Earth». Відеоматеріали було відзнято на острові Хортиця.
«Після початку роботи над оперою на березі колишнього Каховського моря влітку 2023 року, та прем’єри в Києві в травні 2024-го Гайя помандрувала далі водними шляхами. Європейська прем‘єра опери відбулася в Роттердамі, найбільшому порту Європу, потім ми грали оперу в театрі Одеон у Відні, на березі Дунаю, якраз у ті дні, коли всю Центральну Європу охопила повінь, а після цього – у Венеції, у церкві Сан-Лоренцо, задні двері якої виходять до Венеціанського каналу, і де нам потрібно було везти наші інструменти на сцену гондолами, – згадують Роман Григорів та Ілля Разумейко. – Весь цей час Дніпро південніше Запоріжжя відновлювався, а його береги заростали молодим лісом. Разом із цим пейзажем та нашими подорожами повільно змінювалася і сама опера, в якій з’являлися нові музичні фрагменти, нові артисти та відеосеквенції. Ми дуже раді, що оновлена версія опери зможе прозвучати на сцені театру Лесі Українки. Це унікальна архітектурна споруда, в якій зала зберегла первинну акустику, надзвичайно сприятливу для музичного театру, а ложі театру нагадують будівлю невеликої європейської барокової опери».
«GAIA-24» апелює до давньогрецької богині Землі Гайї (Геї), а також до популярної серед екологів та антропологів теорії Гайї, яка пропонує розглядати сукупність живого та неживого наповнення нашої планети як єдиний взаємопов’язаний організм. Впродовж двох років дві тисячі квадратних кілометрів Великого лугу, звільнені від сімдесятирічного полону штучної водойми, поступово повертаються до свого природного стану. Зараз із правобережних дніпровських пагорбів можна одночасно побачити театр війни та регенерацію первинного річкового ландшафту. Це повільна перемога природи й швидка поразка людини.
Що важливо врахувати перед відвідуванням вистави? Вона має віковий ценз «18+», оскільки присутні оголені тіла. Також у виставі присутні стробоскопічні світлові ефекти та гучний звук.
Виставу «GAIA-24: Opera del Mondo» створили лабораторія сучасної опери «Opera Aperta» та агенція «proto produkciia». Над твором працювала велика команда. Музику та режисуру втілили Роман Григорів та Ілля Разумейко (їхня попередня робота, нагадаємо – резонансна археологічна опера «Chornobyldorf»), продюсерка – Ольга Дятел, художниця – Катерина Маркуш, світлохудожниця – Світлана Змєєва, оператор – Денис Мельник, хореографиня традиційних танців – Олена Дудка, електронна музикантка – Олена Шикіна. З початку роботи два члени команди долучились до ЗСУ: співпродюсер Володимир Бурковець та звукорежисер запису Андрій Нідзельський.
Артисти та артистки на сцені: Марічка Штирбулова, Юлія Вітранюк, Софія Павліченко, Катерина Гордієнко, Катерина Бишева, Кароліна Музиченко, Акім Зварич, Олександр Чишій, Данило Зубков.
Артисти та артистки на відео: Євген Баль, Катерина Гордієнко, Марічка Штирбулова.