ПроЗорі, керамічна школа Головка, космос Тетянича, проєкти АРВМ, жести Яновича, око Горяєва, Шерешевський, Корнієвський, Сабакарь, технологія, art-вирій, авангард 4.0 – «Інший Київ» пропонує відвідати найцікавіші виставки столиці.
Національний центр «Український дім» (вул. Хрещатик, 2)
Виставка «ПроЗорі» пропонує нове бачення спадку культових київських митців — Федора Тетянича, Валерія Ламаха, Флоріана Юр’єва, Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ). Їхні роботи – від монументальних мозаїк до філософських утопій і медіаекспериментів – формували естетику післявоєнного Києва. Понад 200 експонатів – живопис, графіка, скульптура, архівні документи та мультимедійні інсталяції – розкривають ідеї авторів про людину, безсмертя, космос, пам’ять… Вперше показано частину «Книги схем» Валерія Ламаха та естампи із серії «Хіросіма» АРВМ. Виставка пропонує унікальний імерсивний досвід, де мистецтво «оживає» за допомогою мапінгу й анімації. Кураторська група: Олена Грозовська, Тетяна Волошина, Михайло Кулівник, Катерина Лісова, Анастасія Яцковська.
Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України (вул. Є. Коновальця, 18-д)
Виставку «Boychuk Ceramicos. Школа Михайла Головка» присвячено художньо-педагогічному феномену Михайла Головка – фундатора школи художньої кераміки в стінах сучасної Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. Саме завдяки його натхненному наставництву в Україні сформувалося покоління талановитих керамістів – митців і педагогів, які розвивають цей напрям і сьогодні. На виставці представлено роботи випускників різних років, від 1990-х до найновіших студентських проєктів. Хронологічний зріз понад тридцятирічної історії школи дозволяє не лише побачити її еволюцію, але й зазирнути у її майбутнє через роботи молодих митців. Куратори: Антін Коломієць, Микита Коломієць. Виставка триватиме до 13 червня.
Я Галерея (вул. Хорива, 49-б)
Виставка «Жести», присвячена пізньому періоду творчості Ігоря Яновича, зосереджується на абстрактних роботах митця, де експресивний жест стає головним виражальним засобом. Значна частина представлених творів була підготовкою до великого проєкту, який, на жаль, залишився незавершеним через раптову смерть художника у грудні 2023 року. Куратор виставки Павло Гудімов зазначає, що пізні твори Яновича вирізняються емоційною насиченістю та сміливістю, відображаючи сучасні події та внутрішній стан митця. Виставка «Жести» демонструє трансформацію творчого методу Яновича, його перехід до абстракції як основного способу вираження та використання жесту як ключового елементу композиції.
Imagine Point (пр. Голосіївський, 86/1, вхід з проспекту)
Виставковий проєкт «Технологія» триває у великій залі галереї. Десятеро митців, чиї роботи представлено в експозиції, як і всі інші люди, занурені в інформаційні хвилі, оточені символами, існують у контексті епохи. Але, на відміну від інших людей, митці можуть опрацьовувати зовнішні впливи у творчості, перекодовувати символи. «Цей виставковий проєкт є своєрідним дослідженням впливу зовнішнього та інформаційного середовища на мистецтво. Роботи, представлені в ньому, не стільки характеризуватимуть сучасну виконавську манеру та кодову мову вже відомих художників, скільки покажуть чудеса та поетику метаморфоз на шляху до візуальної вивіреності та глибини сенсів», — говорить куратор Віталій Адлерманн. Учасники виставки: Вєра Бланш, Анатолій Варваров, Саша Макарська, Анастасія Подерв’янська, Едуард Потапенков, Вінні Реунов, Костянтин Синицький, Олександр Смирнов, Олег Тістол, Олег Харч.
Національний заповідник «Софія Київська», зал «Хлібня» (вул. Володимирська, 24)
Масштабний проєкт «Art-Вирій 2025» – простір зустрічі минулого й майбутнього, тиші й спротиву, особистих переживань і загального культурного коду. «Вирій» постає як символічний простір, де досвід війни, втрати, вигнання й тиші перетворюється на нову мову мистецтва. Виставка говорить про психоемоційний ресурс творчості, її здатність бути опорою, коли світ хитається. У проєкті беруть участь понад 90 митців, від класиків до нових голосів. Представлені твори Матвія Вайсберга, Федіра Тетянича, Юрія Химича, Тіберія Сільваші, Ігоря Гайдая, Міукі Нішизави, Олександра Яновича та багатьох інших. Ідея й кураторство – Расім Сейдімов.
Portal 11 (вул. Трьохсвятительська, 11)
Віктор Горяєв – найкращий сучасний художник Кривого Рогу (скажемо правду), сильний в живописі, графіці, декоративному мистецтві та дизайні, орієнтований на європейську традицію. Він створив оригінальний просторово-часовий континуум, де співіснують різні епохи та культури, символи та сенси. «Виставка “Око в лабіринті” – не лише погляд автора, а і дзеркало глядача. Від середньовічного символізму до медитативної абстракції – ці образи торкаються стародавніх архетипів і говорять про сучасну людину, що шукає себе серед безмежної внутрішньої мозаїки, – пишуть організатори. – Виставка поєднує барокову естетику з езотеричними структурами, створюючи емоційно насичений простір, де глядач опиняється в лабіринті смислів і знаків, і кожна картина стає фрагментом великої метафізичної мозаїки».
Артфундація «Дукат» (вул. Володимирська, 5)
«Дукат» став новою точкою на міжгалактичній мапі Федора Тетянича – художника, мислителя, творця космічної філософії «Фрипульї». Виставка об’єднує роботи, присвячені темам світла, нескінченності та зв’язку людини зі Всесвітом. Тетянич перетворив планету на витвір мистецтва, а свою творчість – на спосіб мислити галактичними масштабами. Через експеримент, іронію й візіонерство він запропонував нове бачення реальності, де світло творить життя, а мистецтво стає дороговказом у нескінченному просторі.
Триптих Арт (вул. Десятинна, 13)
Картини Сергія Корнієвського – завжди неочікуваність, пригода. Майстерний живописець, він кожного разу наче витягає зі світового пазла раптові шматочки й дотепно, точно поєднує їх на полотні, творячи іншу реальність. На виставці «Спонукання», як пишуть організатори, «представлено роботи, які втілюють різноманітні аспекти мотивації: від внутрішнього спонукання до зовнішніх стимулів, від особистих переживань до колективних прагнень». Виставка триватиме до 11 червня.
Voitok Gallery (пров. Госпітальний, 1-а, підʼїзд 1, код 64)
«Селекція цінностей» – «не лише групова виставка, а спроба зафіксувати невидимі маркери нашої ідентичності. Ми живемо в час, коли важливо не тільки вижити, а й зрозуміти – за що саме ми тримаємося? Які сенси, образи, звички, слова, речі близькі нам? Що ми вважаємо вартим любові, уваги, часу?» – пишуть організатори. Цінності селекціонують Володимир Манжос, Ольга Заремба, Костянтин Зоркін, Леся Тертишна, Микита Наслімов, Маріанна Маслова, Мітя Фєнєчкін, Віталій Кравець, Наталія Лісова, Марія Мудрак, Сергій Божко та інші художники.
Національний музей «Київська картинна галерея» (вул. Терещенківська, 9)
Виставка «Київ. Ритми» – живописна присвята столиці, її неповторній атмосфері, історії та сучасності. В експозиції представлено твори різних поколінь художників, від реалістичних краєвидів до абстрактної інтерпретації міста. На вас чекають роботи Василя Чегодара, Абрама Маневича, Олени Придувалової, Ганни Криволап та інших митців, що розкривають Київ через пульс його вулиць, пагорбів, храмів і багатоповерхівок. Від ніжних пастелей до кубістичної графіки – кожна робота несе в собі ритм міського життя та емоційне відчуття Києва.
Музей-майстерня АРВМ (вул. Малопідвальна, 10-б)
Виставка «Щоденник Ади Рибачук» – це інтимна розповідь про життя і творчість мистецького тандему АРВМ (Ада Рибачук і Володимир Мельніченко) очима самої Ади. Через її тексти, спогади й емоції відвідувачі поринають у два ключові періоди: шлях до створення Парку Пам’яті на Байковій горі та життя після трагедії – знищення Стіни Пам’яті радянською владою. Експозиція розкриває особисте та творче «дозрівання» художників, емоційну натуру Ади, її літературний хист і бачення мистецтва як глибоко людського жесту. Куратори: Ксенія Кравцова, Олександр Галинський.
Національний історико-меморіальний заповідник «Бабин Яр», виставковий центр «Жива пам’ять» (вул. Ю. Іллєнка, 46-а)
«Коли руйнується світ» – документальний виставковий проєкт, присвячений невтіленому меморіалу трагедії Бабиного Яру, розробленому Адою Рибачук та Володимиром Мельніченком для конкурсу 1965 року. Представлено архівні матеріали, графіку, ескізи та макет із колекції Фонду збереження культурної спадщини АРВМ, що висвітлюють творчий пошук і контекст роботи художників над меморіалом.
The Naked Room (вул. Рейтарська, 21)
Персональна виставка Сергія Сабакаря «Вправи в тилу» представляє графіку та анімацію, в яких художник досліджує війну не як подію, а як досвід – фізичний, ментальний, повсякденний. Назва виставки звучить із самоіронією, але під її поверхнею – глибокий аналіз того, як війна вростає в тіло, побут, пейзаж, мову. В експозиції – великоформатні графічні пейзажі, портрети цивільних і військових, серія анімацій на мобільних пристроях. Це «вправи» не для втечі, а для фіксації того, що не завжди піддається осмисленню.
Музей української діаспори (вул. Князів Острозьких, 40-б)
Виставка «Під небом Києва» – це живописна ода столиці від сучасної художниці Лідії Селянко, яка бачить місто не лише як простір, а як живу істоту. Роботи художниці – це історії Києва, розказані через ритми, колір, текстури й світло. Абстрактні й фігуративні образи Лідія перетворює на емоційні метафори – від тривоги до надії.
Музей Івана Гончара (вул. Лаврська, 19)
Добігає кінця – встигніть відвідати на вікенд! – виставка «Територія безпеки» Лесі Синиченко, глибоко особистий артпроєкт, що перетворює мистецтво на простір внутрішнього зцілення. Через вишивку, живопис, інсталяції та поезію авторка осмислює досвід війни, втрати, втечі та пошуку нової опори. Проєкт об’єднує кілька серій, створених від початку повномасштабного вторгнення: «The Morphing» про внутрішні трансформації, «My Wonderful World» – про втрату дому, «Дослідження несвідомого» – про родинну пам’ять і спадок та «Квіткову мапу світу» – про особистий сад на тлі руїн. Виставка, що вже побувала у Литві та Фінляндії, запрошує киян до емоційної співучасті та пошуку власної «території безпеки».
Музей історії міста Києва (вул. Б. Хмельницького, 7)
Музей Києва та Музей авангарду представляють четверту виставку гучного проєкту «Український авангард. Еволюція. Поповнення колекції», що демонструє динамічний розвиток музейної збірки. В експозиції – понад 30 нових творів, серед яких унікальні дарунки меценатів, а також автентичні музейні копії маловідомих шевченківських полотен, що «передбачили сюрреалізм» (хочеться сподіватися, організатори розкриють цю неочікувану тезу). Представлені твори охоплюють широке коло митців: від Миколи Кричевського та Алли Горської до Любомира Медведя і Владислава Мамсікова. Виставка стане і вшануванням пам’яті Діани Попової (1977–2025), ініціаторки створення Музею авангарду, чий внесок став вирішальним для реалізації цього проєкту.
АВС-арт (вул. Глибочицька, 32-в)
Ретроспективна виставка «Абстрагована реальність» відкрилася до 90-річчя з дня народження Михайла Надєждіна (1935–2022) – видатного кіровоградського художника, яскравого представника українського мистецького андеграунду 1960-х. В експозиції – твори за понад пів століття: від декоративних композицій і натюрмортів до філософських пейзажів і символічних узагальнень. Михайло Надєждін був живописцем у найглибшому значенні, його роботи сповнені кольору, духу часу та естетичного пошуку. Ця виставка – не просто вшанування пам’яті, а діалог із мистецтвом, що не втрачає актуальності.
Білий Світ (вул. Є. Чикаленка, 21-а)
5 червня відкриється виставка Владислава Шерешевського «Time and life». Буде представлено новий живописний цикл, візуальний щоденник митця – алюзії на війну, політичне божевілля, побутову реальність і духовну витримку. Від «чорного шоколаду» сьогодення до образів дітей, хліба й воїнів – Шерешевський малює не просто життя, а наші спільні сни про завтрашній світанок. «Він малює хліб – настільки дивовижний, що олійна фарба починає пахнути пекарнею. Малює м’ясо, яке хочеться негайно приготувати. Дбайливо зображає дітей у гарних вбраннях, що стануть майбутнім країни. Правдиво пише бруд на обличчі воїна, який так контрастує з брехливим клоунським гримом, – пишуть організатори про Владислава Шерешевського. – Це прості речі, дуже прості. Але водночас і реальні – на відміну від острахів і залякувань, які розтануть, щойно прийде ранок».
Основна світлина: виставковий проєкт «ПроЗорі»