• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • 111 слів
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Прочитать

Ірина Белан. «Граппіг. Kumedno»

29.03.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок для теплої весни

26.02.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок на Новий рік

22.12.2024

Стиль

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

Прочитать

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

05.05.2025

Прочитать

Ярмарок дизайну Collectible – 2025: вічне та ефемерне

22.04.2025

Прочитать

«Бруталіст» і Бреєр

11.04.2025

Прочитать

TEFAF Maastricht 2025: абсолютно суб’єктивний рейтинг

02.04.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

In Сцена

Українські веснянки у Нідерландах: Contra spem… spero

193 Просмотров 05.06.2025

Українські веснянки у Нідерландах: Contra spem… spero Pin It

Протягом усіх «нідерландських років» піти послухати гру Антонія Баришевського для мене є певним ритуалом повернення/навернення до себе. А тут – веснянки. Цього разу, перефразовуючи трохи слова Лесі Українки, сиділа я і слухала весну.

Так, у перші дні травня українські веснянки зазвучали у поєднанні з електронікою, імпровізацією та глибоким символізмом. Це був десятий концертний проєкт із серії «SplenDoor to Ukraine», яку започаткували український піаніст Антоній Баришевський та культурний блогер Ігор Сухоруков у співпраці з мистецькою платформою «Splendor» – простором для камерної музики в центрі Амстердама.

Ігор Сухоруков, який від 2023 року робить в Амстердамі лекції, публічні розмови, кінопокази тощо, присвячені українській культурі, розповів про ідею саме цих концертів: «…Українська музика тут або маловідома або невідома, виконується вкрай мало… Тому й вирішили створити проєкт “SplenDoor To Ukraine: A Guide to Ukrainian Music” для того, щоб знайомити та закохати місцеву авдиторію в українських композиторів та виконавців. Ділимось тим, що любимо самі, що надихає нас, віримо, що це передається. Хочемо, щоб українська музика стала частиною репертуару тутешніх концертних залів. Такою для нас є надзадача».

Ігор Сухоруков

Офіційно Антоній, киянин, впродовж 11 років соліст Національної філармонії України, став артистом-резидентом «Splendor» у березні 2025 року, але і до цього моменту він вже давно послідовно презентує українську музику. У попередніх програмах, зокрема, звучали твори Бориса Лятошинського, Валентина Сільвестрова, Віталія Годзяцького, Володимира Загорцева, Олексія Шмурака і… колядки. Вони, як і веснянки, – явище зовсім іншого ґатунку: архаїчний фольклор, що досі промовляє до нас сучасних.

Хто і як «озвучував» весну?

В Амстердамі та Гаазі пісні весни виконували співачка та дослідниця традиційного співу різних народів Мар’яна Головченко, скрипалька Анна Антіпова, альтистка Оксана Мукосій, кларнетист Владислав Петрик і, звісно, сам Антоній Баришевський. У концерті також були використані електронні вставки, що створювали об’єм і атмосферу – тонкі, часом майже непомітні, іноді – як ехо пам’яті. Електронні фрагменти «вписували» Анна та Антоній.

Мар’яна Головченко, яка виконувала й роль оповідачки, вплітала речитативи між піснями, як навігаційні точки для слухачів. Її голос вводив у контекст і переносив від однієї пісні до наступної, від наболілого до космічного. Якось у розмові після однієї з репетицій артистка підкреслила, що російсько-українська війна змінила її особисте сприйняття традиційної української музики: «З кожним днем стає природніше розуміти український фолк. Відчуваю його фізично – коли співаю, коли просто проговорюю кожне слово…»

Для скрипальки Анни Антіпової український фолк став відкриттям завдяки спілкуванню з Мар’яною й уже в Нідерландах. Саме тут артистка почала імпровізувати та інтегрувати елементи електронної музики у власне звучання. А ще, наприклад, у моїй пам’яті залишився скрипковий «хруст дерева» як імітація кроків тієї самої Насточки у вступі до «Вербової дощечки».

Анна Антіпова

Також звучали, зокрема, веснянки «Ой, вийду я на полянку, заспіваю я веснянку», «Ой, весно-весно, весняночко», «Ой синє йозеро» (що особливо вразила драматизмом) та «⁠Кривий танець». Символічним жестом став «бонус» – пісня «Тюльпани з Амстердаму». Вона стала мовним і емоційним містком між культурами.

Весна, що об’єднує

Концертна публіка склалася переважно з нідерландців. Один зі слухачів у Гаазі поділився спостереженням: мовляв, в Нідерландах не заведено говорити між творами на концертах. Відповіла, що це – тимчасова необхідність, бо не всі ще розуміють українську. І додала: «Поки що не знають», – із посмішкою.

Під час концерту в Гаазі

Марія Рожчук, учасниця вокального ансамблю «Маківка», слухала амстердамську версію веснянок й зауважила, що цей вечір подарував їй: «Витончене, ембієнтне та надзвичайно атмосферне переосмислення весняного циклу українського фолку. Шум весняного лісу, цвірінькання птахів, звуки вибухів в українських містах – у момент розквіту весни. Зізнання в коханні, любощі, сльози, драма – лише кілька елементів красивого еклектичного полотна, яке створили музиканти».

І справді – хтось із нідерландців-гостей «Splendor», записуючи відеофрагменти під час концерту, сказав: «Like listening to fairy tales». Погоджуюся, складно підібрати більш точний опис.

Під час концерту у «Splendor»

Весна як надія

Антоній Баришевський, якого знають як унікального виконавця класичної музики різних епох, почав інтегрувати фолк у власну музику лише після знайомства з Мар’яною Головченко. Але. Піаніст згадує, що перший «контакт» з автентикою відбувся ще у дитинстві, коли він вчився у Київському державному музичному ліцеї імені М. В. Лисенка, завдяки Аллі Загайкевич. Нагадаю, композиторка Алла Загайкевич, яка викладає там і нині, вплітає фолк у власну музику, до речі, поєднуючи й з електронікою, та в музику до кінофільмів («Поводир», «Мамай», «Жива ватра», «Довбуш»), а також двадцять років(!) співала у знаному київському ансамблі «Древо».

Антоній Баришевський

Після однієї з репетиції в амстердамському «Splendor» Антоній сказав так: «Веснянки існують поза часом для мене, але промовляють і до нас теперішніх теж… Саме вони ведуть. Разом із ними ми подорожуємо світом вже власних фантазій…»

Під час концерту у «Splendor»

Впевнена, в Нідерландах веснянки почули й як екзотику, й як музику, що здатна трансформуватись, проростати у новому середовищі. Звісно, традиційна українська музика – жива. Вона може тлумачитися/виконуватися у різний спосіб, але завжди пісня/веснянка надихає і посеред іноземного простору, і посеред лиха, що вирує… Ба більше – дарує надію. Так само як і поезія  легендарної Лесі Українки, яка 2 травня 1890 року записала на віки: «…Серед лиха співати пісні, / Без надії таки сподіватись…»

Текст: Ілона Таміліна

Світлини: Артем Сергєєв, Ігор Сухоруков

Головна світлина: Під час концерту у «Splendor»

Ілона Тамілінаслухати
Share

Читайте также

Просмотр

Три вечера в филармонии

Просмотр

«Архитектура голоса: vol.2 around stadia»

Просмотр

Богдан Кривопуст і його Curriculum vitae

Просмотр

Козобас, зозульки, рубель і Олег Скрипка

Просмотр

Карантин: Квартирник

Просмотр

Международный, музыкальный

Просмотр

В музыке нет категории «нельзя»

Просмотр

Посредник музыки

Предыдущий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Следующий пост

Фестиваль «Культ Києва» у Малому…

In Місто

Фестиваль «Культ Києва» у Малому театрі: Київ шістдесятників

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: