У павільйоні 13 Національного виставкового центру / ВДНГ відкрилася інсталяція всесвітньо відомого художника Ай Вейвея «Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле».
Недільна ВДНГ галаслива, сонячна, наповнена людьми, пахне попкорном і розвагами. Падають стиглі яблука, подекуди колоситься бур’ян. І враження таке, наче інопланетяни прилетіли — Ай Вейвей у Києві.
Можна скільки завгодно нагадувати, що він китаєць (хоча сам він каже, що давно не ідентифікує себе з авторитарною країною), що його антивоєнна позиція недостатньо чітко артикульована. Були навіть закиди, що ця інсталяція (чому білий колір?!) закликає до припинення війни, тобто капітуляції. Але краще піти, подивитися й скласти власне враження.
У радянському неоконструктивістському павільйоні встановлена конструкція із трьох велетенських куль, зібраних з ідеальних металевих стільників, — вишукано, ренесансно прекрасних. Самі кулі та «рукав» між ними вкриті сотнями військових одностроїв, зшитих під цей проєкт із цупкої камуфляжної тканини із зображенням тваринок, так що всі відвідувачі зайняті розшукуванням котів (Ай Вейвей опікується безпритульними). Все зовні пофарбоване білим.
Неможливо позбутися асоціації з хробаком «Дюни» — ось він вискочив з піску, відкрив пащу і зараз зжере все, що нам дорого, — і тваринок, і людей, і сонце. Ця конструкція тривожна, одночасно небезпечна і красива, дратлива і захоплива. Її мова набагато складніша за ті наративні образи, що продукує українське антивоєнне мистецтво. Очевидно, що і глядацька робота з цією інсталяцією буде непростою. Чесно сказати, текст, який супроводжує інсталяцію, не допоможе — він такий же обтікаємо-туманний, як відповіді Ай Вейвея Сергію Жадану у нещодавньому інтерв’ю.
Можливо, глядач нічого не відчує, обходячи брудно-білі мовчазні кулі. Можливо, відчує велич трагедії та глибокий смуток. Це навіть не заперечення війни — як заперечити кошмар, у якому ми живемо, їмо попкорн, стрибаємо на батуті, збираємо стиглі яблука? Скоріше це візуалізація одвічної боротьби краси й танатоса. І, безумовно, данина усім, хто втратив життя.
В рамках виставки заплановано публічну програму «До питання про скрите», яка проходитиме у вихідні й уключатиме серію розмов, воркшопів, панельних дискусій.
Інсталяція створена на замовлення RIBBON International. Проєкт триватиме до 30 листопада. Вхід вільний.









