• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Книга
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

Frankfurter Buchmesse: зробити книги сексуальнішими

12.11.2025

Прочитать

Книга як подорож: в Українському Домі – книжковий фестиваль «Фундамент: історії про культуру»

18.10.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 10 книжок, які зроблять умнішими

18.07.2025

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Стиль

Прочитать

Школа Ла Камбр: транс-формації

09.10.2025

Прочитать

Божевільні виставки: паризькі храми моди та їхні господарі

04.09.2025

Прочитать

Спека у Парижі: Девід Гокні, Нікі де Сен-Фаль і Dolce&Gabbana

27.08.2025

Прочитать

Еames Lounge Chair: гроші та емоції

11.08.2025

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • Книга
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • Книга
  • Екран
  • Про нас

In Стиль

Колекційний дизайн у світі без кордонів

2.4K Просмотров 28.03.2023

Колекційний дизайн у світі без кордонів Pin It

Навіщо нам знати про колекційний дизайн – адже у нас все одно немає 21 905 000 євро? Втім, колумністка «Іншого Києва», дослідниця візуальної культури Ірина Белан розповідає не стільки про гроші за дизайнерські крісла і шафи, скільки про сучасний світ як міждисциплінарний простір і про свободу діяти. А до чого тут чайний столик?..

Ейлін Грей. Крісло з драконами

Моя історія колекційного дизайну почалась у 2009 році, коли по закінченню триденних торгів Chrіstіe’s був анонсований рекордний продаж крісла з колекції Іва Сен-Лорана та П’єра Берже. Крісла з драконами, зробленого ірландською дизайнеркою Ейлін Грей у 1917 році. Крісла, яке придбали за 21 905 000 євро для таємничого покупця паризькі галеристи Роберт та Ческа Валуа. Факт цього захмарного продажу не означає, що до цього моменту колекційного дизайну не існувало. Зовсім ні. Але це був начебто сигнал будильника пробуджуватися колекціонерам, галеристам. І митцям.

До речі, крісло не стало найдорожчим предметом меблів… мабуть, що найбажанішим – воно начебто зберігало відбитки дотиків легендарного дизайнера. Двічі найдорожчим за усю історію аукціонів ставав Бадмінтонський кабінет – шафа XVIII століття з чорного дерева, яку виготовляли тридцять меблярів протягом шести років у Флоренції. У 1990 році на Chrіstіe’s кабінет продали за 15 170 000 доларів. А через чотирнадцять років для своєї колекції його придбав Ганс-Адам ІІ, князь Ліхтенштейну, за 36 800 000 доларів.

Бадмінтонський кабінет

Я не фанат назви «колекційний дизайн». Колекція означає пошук та збирання речей однієї типології. Але я ще не зустрічала жодної колекції, яка включала б тільки столи або крісла. Навіть колекцій предметів тільки одного дизайнера поза музеями також немає. Я зустріла декілька назв цього культурного явища: одиничний дизайн, галерейний дизайн, студійний дизайн, дизайн мистецтво, функціональне мистецтво.

Але до мистецтва належать і площинні об’єкти також. Мені здається, що найбільше відповідає самій суті колекційного дизайну термін «функціональна скульптура». Саме доречне слово «скульптура» натякає на об’ємні характеристики усіх предметів дизайну. Функціональність – це єдина ознака дизайну, яка відділяє його від мистецтва. Тому для мене саме назва «функціональна скульптура» звучить найдоречніше. Але за традицією я продовжу писати про «колекційний дизайн».

Предмети, з яких я почала свою розповідь, належать до історичного колекційного дизайну, який поділяється на антикваріат (це предмети старше п’ятдесяти років) і вінтаж. Запровадником історичного колекційного дизайну я вважаю британця Вільяма Моррісона. Початок індустріалізації він зустрів у штики. І начебто у пику адептам мас-маркету почав випускати меблі тільки ручної роботи.

Ейлін Грей. Bibendum

За ним підтягнувся шотландець Рене Макінтош. Саме його меблі побачила 22-річна Ейлін Грей у Парижі під час Всесвітньої промислової виставки 1900-го. Побачила, надихнулася, почала проєктувати свої й дуже швидко зробила крок від стиля ар нуво до модернізму. У 1926 році Ейлін представила крісло Bіbendum – це була її феміністична відповідь Ле Корбюзьє з його кріслом Grand Confort. Bіbendum, назва і форма якого натякають на символ французької компанії Michelin, перетворився на один із найвпізнаваніших предметів меблів XX століття.

Ле Корбюзьє. Grand Confort

До історичного колекційного дизайну відносять предмети за дизайном вже згаданого Ле Корбюзье, його двоюрідного брата Пьєра Жаннере, Шарлотти Перріан, Френка Ллойда Райта, Арне Якобсена, Фінн Юля, Ханса Вагнера, Джо Понті, Алессандро Мендіні, Етторе Соттсасса, Дієго Джакометті (молодшого брата відомого скульптора Альберто Джакометті).

Дієго Джакометті. Стіл з каріатідами

Меблі Джакометті збирав ще один легендарний фешн-дизайнер – Юбер Живанші. Стіл авторства Джакометті 1980 року було продано на Chrіstіe’s у 2017 році за 4 160 000 євро при естімейті у 600 000–800 000 євро. Стиль Дієго дуже нагадує манеру, характерну для його брата.

Список колекційних дизайнерів, історичних та сучасних, неосяжний. За якою ж ознакою вони туди потрапляють? Час поговорити саме про характеристики колекційного дизайну. Одну з них я вже назвала – ручна праця. Додам лімітований випуск та дорогі матеріали. Я поєднала ці три характеристики колекційного дизайну тому, що вони не завжди присутні у колекційному дизайні. Такий собі неочікуваний поворот.

Наприклад, меблі скандинавських або американських модерністів випускали на фабриках у промислових обсягах. У цьому випадку найбільшу зацікавленість колекціонерів викликають предмети, виготовлені за життя автора або для відомого проєкту. Дорогі матеріали – також не обов’язкова ознака дизайну. Британський дизайнер Рон Арад у 1981 році зробив крісло Rover… з переднього крісла автівки Rover, яке він придбав на автозвалищі.

Рон Арад. Rover

Ліжко La Socіeta del Pіaneta дизайну Етторе Соттсасса 1992 року зроблене з фанери.

Етторе Соттсасс. La Societa del Pianeta
Марк Ньютон. Lockheed Lounge

Алюміній складно назвати вишуканим матеріалом, але алюмінієва канапка дизайну Марка Ньютона Lockheed Lounge пішла за 1 600 000 доларів на аукціоні Phіllіps de Pury у 1986 році. Голландський дизайнер Піт Хейн Ейк виробляє меблі виключно з перероблених матеріалів – дерева, кераміки, скла, плитки, віконних рам. Американський дизайнер Фернандо Мастранджело використовує сіль, пісок та навіть прах.

Піт Хейн Ейк. Dark Waste
Фернандо Мастранджело. Escape Desk

Для колекціонерів та поціновувачів дизайну на перший план виходить сильна концепція та магія гучного імені дизайнера, який її спроєктував. Ми жадаємо слави. Якщо не своєї, тоді слави іншої людини. Тож – ручна праця, лімітована серія, дорогі матеріали, а головне – концепція та ім’я дизайнера або назва проєкту.

У своєму рев’ю про TEFAF я писала про люстру з муранського скла за дизайном художника Ай Вейвея, яка експонувалася на стенді італійської галереї Contіnua. В Україні також є дизайнери та художники, які роблять саме колекційний дизайн. Серед них я назву Юрія Зіменка, Катю Соколову, Валерія Кузнецова, Вікторію Якушу.

Юрій Зіменко. Number Game
Вікторія Якуша. Movchun
Катерина Соколова. Flock, крісло і пуф

Нещодавно я побачила новий об’єкт Лізи Портнової, керамічний чайний столик «Серпень» (на головному фото) – емоційна робота, а саме за емоціями колекціонери звертаються до колекційного дизайну. Я давнішня фанатка керамічних інсталяцій Олесі Дворак-Галік – бажаю бачити їх у приватних та публічних інтер’єрах, наприклад, для візуального поділу відкритих просторів.

Олеся Дворак-Галік. Керамічний механізм

Навіщо нам знати про колекційний дизайн? По-перше, це красиво. По-друге, розуміння публікою цінності того, що митець створює, допомагає йому сформувати ціну свого мистецтва. А це необхідна річ для успішного просування на ринку мистецтва і дизайну. Остання причина – світ вже деякий час живе у єдиному міждисциплінарному просторі. В ньому не залишилося кордонів між літературою, дизайном, наукою, образотворчим мистецтвом. Розуміння цього дає безумовну свободу діяти. Дає свободу.

Основна світлина: Ліза Портнова, керамічний чайний столик «Серпень»

Зображення з відкритих джерел

Ірина Белан
Share

Читайте также

Просмотр

Bravo, BRAFA! або Краща п’ятірка ювілейного ярмарку

Просмотр

Від Помпадур до українців: кераміка у колишньому ринку

Просмотр

Тверда п’ятірка BRAFA

Просмотр

«Тримаючи скелет», або Топ-5 TEFAF

Просмотр

Я б хотіла їх просто ненавидіти

Просмотр

Килим як виклик

Просмотр

Фотофіксатори покоління стійкості

Просмотр

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

Предыдущий пост

Музичний тиждень

In Тиждень

Музичний тиждень

Просмотр

Следующий пост

Кокошка, нирка і сміття: австрійці…

In Екран

Кокошка, нирка і сміття: австрійці у Києві

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: