Попри тривале існування академічної школи барокового виконавства (кафедра старовинної музики при Київській консерваторії існує вже сімнадцять років), широкі кола слухачів в Україні досі чули не так багато західноєвропейської барокової музики.
Якщо не брати до уваги наближену до фольклорного жанру традицію кобзарства, чи «Хорею Козацьку», що хоча й виконує український бароковий репертуар, проте щедро розбавляє його фольком і модернізує на власний смак. Є й чимало інших гуртів давньої, народної, духовної тощо, і все ж-таки переважно української музики. Високе європейське бароко в Україні виконують значно рідше (це насамперед Світлана Шабалтіна, Наталя Сікорська та ще кілька мало знаних музикантів), ніж навіть твори такого нішевого напрямку, як авангард. Хто зна, в чому тут причина: у відсутності попиту, чи просто в невмінні організаторів музичних подій привернути увагу публіки. Тож не дивно, що музиканти-давники, які добилися успіху, воліють пов’язати свою долю радше із західними музичними осередками – виїжджають до Базельської школи старовинної музики та інших центрів, де з успіхом концертують і провадять педагогічну діяльність.
Втім, ми б не писали цих рядків, якби ситуація була настільки безнадійною. Віднедавна розпочало свою діяльність Громадське Об’єднання Open opera Ukraine – осередок, що зайнявся створенням суспільного середовища й майданчика для постановок барокової опери.
Відтак помітною подією в житті столиці став у вересні цього року приїзд (на запрошення Open opera) славетної барокової виконавиці Емми Кіркбі. Всі квитки на її концерт-лекцію швидко розійшлися, а проте на слухачів чекала несподіванка: разом із Кіркбі на сцену вийшли близько десятка молодих українських артистів, що відразу захопили аудиторію зрілістю й переконливістю своїх виконань. Не святі горшки ліплять – київська школа справді виховала цілу плеяду молодих співаків та інструменталістів, яким до снаги найвишуканіші витвори найпримхливішого зі стилів, і поряд із зіркою Кіркбі вони аж ніяк не виглядають бідними родичами. І продовжують вдосконалюватися: в рамках проекту Open opera Емма Кіркбі та інші експерти з «достовірного» (чи пак «автентичного») виконання старовинної музики проводили майстер-класи із молодими музиками, навчаючи їх тонкощам імпровізації, просодики та іншим секретам музикування й засобам виразності. Продовженням цього амбітного починання стала постановка опери Генрі Перселла «Дідона та Еней», яку українські музиканти виконують разом із двома іншими творами: це «Te Deum and Jubilate Deo» того ж-таки Генрі Перселла та «Буря» композитора Метью Локка, створена за мотивами п’єси Вільяма Шекспіра. Концерти проходять у трьох містах України: 29 жовтня у Львівській філармонії, у міській філармонії в Сумах 31 жовтня та в Києві у Мистецькому Арсеналі.
Контратенор Олександр Лось виконує 24 вересня Music for а while Генрі Персела у Лютеранській кірсі Святої Катерини
Організатори запевняють, що постановку здійснено за всіма канонами «historically informed performance», з усім необхідним вокальними інвентарем (із сопрано «без вібрато» й контратенорами), з автентичними бароковими інструментами (оригіналами чи щонайменше копіями інструментів доби бароко) – тож меломанам варто не пропустити цю надзвичайну музичну учту.
Текст i фото: Тарас Шумейко
- Що: Генрі Перселл. Дідона та Еней [барокова опера].
- Де: Мистецький Арсенал, вул. Лаврська, 12
- Коли: відкрита репетиція 2 листопада о 18:30 ibidem, вхід вільний;
- 3 та 4 листопада, 19:00 – прем’єра; квитки на обидві київські прем’єри можна придбати тут