У Національній філармонії України вирішили запровадити дещо нове: починати концерти невеликою передмовою від музикознавців та критиків. Лектор виступатиме прямо у фойє біля фонтана (до речі, вже зараз вестибюль прикрашає новорічна ялинка), а неформальна обстановка, коли можна захопити із собою каву, змусить на мить забути, що ви в академічній залі.
Наразі йдеться про один конкретний концерт – виступ Київського камерного оркестру під орудою знаного диригента Міхеїла Менабде (Грузія-Австрія), одного з учнів Романа Кофмана. Прозвучить музика класиків, Бели Бартока та Ігоря Стравінського, а також сучасного українського композитора Святослава Луньова. Поки що на рівні спроби, 20-хвилинного експерименту, практика передмов, як сподіваються у філармонії, стане систематичною, а можливо навіть переросте в традицію. Фаховий коментар, надто стосовно нових імен чи невідомих музичних творів, часто необхідний, тоді як публіка, що приходить на концерти класичної музики, не зобов’язана бути підготовленою.
Не секрет, що подібні мистецтвознавчі передмови, лекції вже давно практикують у концертних залах на Заході. Наприклад, в оперному театрі Дрездена слухачі звично приходять за годину до початку вистави, аби почути історію написання тієї чи іншої опери, розібратися в її головних сюжетних лініях, системі лейтмотивів, якщо це опера Вагнера. Музикознавчий аналіз супроводжується показом слайдів, аудіо-записом, відео. Зрозуміло, після такого «лікбезу» сам перегляд спектаклю має більш глибокий ефект.
Перша лекторка, яка виступить у київській філармонії, – Юлія Бентя, музикознавиця, критикиня, вже близько двох років вона є відповідальною редакторкою легендарного часопису «Критика». Свого часу її блискучі, часом доволі гострі рецензії на філармонічні концерти в газетах «Столичные новости», «Коммерсант» змушували завмирати серця як самих музикантів, так і керівництва філармонії – їх чекали, читали, обговорювали. Останні роки Юлія трохи відійшла від критичної практики, натомість присвятивши себе «Критиці»-часопису. Не дивно, що теперішнє запрошення виступити із передмовою до концерту прокоментувала так: «Мені би не завадила підтримка – це як початок паралельного життя. Чи повернення до попереднього».
Що: Київський камерний оркестр, диригент Міхеїл Менабде: Барток, Стравинський, Луньов. Коментар: Юлія Бентя
Де: Національна філармонія України, Володимирський узвіз, 2
Коли: 11 грудня, 18.30
Текст: Олеся Найдюк