• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Книга
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

Frankfurter Buchmesse: зробити книги сексуальнішими

12.11.2025

Прочитать

Книга як подорож: в Українському Домі – книжковий фестиваль «Фундамент: історії про культуру»

18.10.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 10 книжок, які зроблять умнішими

18.07.2025

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Стиль

Прочитать

Школа Ла Камбр: транс-формації

09.10.2025

Прочитать

Божевільні виставки: паризькі храми моди та їхні господарі

04.09.2025

Прочитать

Спека у Парижі: Девід Гокні, Нікі де Сен-Фаль і Dolce&Gabbana

27.08.2025

Прочитать

Еames Lounge Chair: гроші та емоції

11.08.2025

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • Книга
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • Книга
  • Екран
  • Про нас

In Місто

«Мих. Булгаков – найнепримиренніший, найупертіший ворог»

873 Просмотров 02.09.2022

«Мих. Булгаков – найнепримиренніший, найупертіший ворог» Pin It

Днями Секретаріат Національної спілки письменників України оприлюднив заяву, в якій запропонував ліквідувати Музей Булгакова на Андріївському узвозі, натомість відкрити у будинку музей… ні, не родини Листовничих, а композитора Олександра Кошиця. Київ вкотре добряче струсило (а інтелігенція тільки-но відійшла від грандіозної суперечки з приводу стосунків Карла Брюллова з Тарасом Шевченком).

Головним тригером стало навіть не те, що «імперцю» Булгакову вказали на двері, а те, в якій формі це зроблено. Спілка в кращих традиціях затаврувала «одного з найпідступніших ворогів України», «письменника, який люто ненавидів Україну і її незалежність, а також паплюжив, як тільки міг, її у своїх творах». Виявилося, що «Булгаков, по суті, є одним із предтеч цього горезвісного “русского міра”, і це яскраво відбито в його небезпечних книжках, де він оспівав і возвеличив не лише царат і монархію, а й нелюдську жорстокість, яка притаманна росіянам і є основною рисою російської нації. Його зневажливе пихате ставлення до України викликає тільки щирий гнів і відчуття огиди».

Між тим директорка Музею Булгакова Людмила Губіанурі з початку повномасштабної війни виступає з пропозиціями щодо оновлення концепції музею, переакцентування змістів. Без сумніву, у цьому знаковому київському місці зі складними нашаруваннями «пам’ятей» і широкою сьогодні культурною програмою дуже багато простору для маневрування. Що робити – зачинити музей, оновити музей, забути Булгакова, якось по-іншому пам’ятати Булгакова, – нехай вирішують спеціалісти: літературознавці, історики, краєзнавці, музейники… Ми слідкуємо за ситуацією.

А зараз просто прочитаємо декілька абзаців зі статті «Сучасна руська література» (розділ «Реакційна література») Йосипа Машбіц-Вєрова, радянського літературознавця, яка була надрукована у листопаді 1927 року в часописі «Червоний шлях». Майже сто років тому як сам Булгаков, так і «дім Турбіних» теж не влаштовували організацію радянських письменників.

«В умовах Радянської Росії реакційна література не має великих можливостей для розвитку. Справжнє місце для неї поза межами Спілки у лавах еміграції. Проте, оскільки в нас ще є залишки білого дворянства й буржуазії, нова буржуазія, реакційно-куркулівське селянство, натурально є ще також і виразники цих верств населення в ділянці літератури. Так утворюється соціяльне підґрунтя правих, антипролетарських, реакційних течій.

Можна назвати трьох, порівнюючи, визначних письменників – виразників основних реакційних верств населення: буржуазії, куркульства й колишніх дворян. Це такі письменники: Євген Зам’ятин, Сергій Кличков і Михайло Булгаков».

Пройшовшись як слід по «буржуазному» Замятину і «куркульському» Кличкову, автор статті переходить до Булгакова… і виявляється, що він найогидніший у цій компанії.

«Мих. Булгаков, вірний своїй соціальній природі, зостається найнепримиренніший, найупертіший ворог Радянської Республіки. <…> …як виразник служилого дворянства, як виразник привілейованого старого офіцерства, що втратило з революцією абсолютно все, – не тільки перспективи на майбутнє, але здебільшого, – сем’ю, близьких, родичів, – цей Булгаков, зрозуміло, не міг нічого забути, нічого простити, не міг просто не помітити революції або до якої небудь міри, навіть після непу – з нею помиритися й визнати її. Тут то й ховається коріння злобного й непримиренного відношення Булгаков і до Радросії, своєрідного висвітлення ним громадянської війни, радянських буднів і т. инш.

Булгаков написав небагато: роман “Белая Гвардия” і книжку оповідань і повістей “Дьяволиада”. В цих двох книжках Булгаков по своєму оцінює: а) громадянську війну, б) діла й будні Радреспубліки, в) майбутнє СРСР.

Перецінування громадянської війни зроблене в “Белой Гвардии”; Булгаков тут доводить всіма своїми силами не дуже великого, до речи сказати, майстра, які позначні, благородні й гарні люди були “справжні” білі, “справжнє” офіцерство. Полковник Малишев, Най-Туре, Олексій і Микола Турбини, – це все сміливі, чесні, віддані, розумні люди. Щоб яскравіше показати, які це позначні люди, Булгаков виображає їх на тлі гарного й затишного старо-панського родинного життя, показує які в них уродливі женщини, як зворушливо вони кохають одно одного і т. инш. Останній спосіб дуже дотепний: щоб виправдати “білу гвардію”, як явище соціяльне, письменник бере її в розтині індивідуальному та інтимно-родинному. Не сперечаємося: індивідуально-суб’єктивно серед білого офіцерства були люди чесні. Але об’єктивно, в складній діялектиці суспільного життя, навіть найчесніші з них відогравали глибоко-реакційну й злочинну ролю. Булгаков, вірний що до своєї соціальної основи, зовсім проминає цю об’єктивно злочинну ролю білих, він дбайливо вимальовує їхні індивідуально-суб’єктивні, гарні якості. Так по своєму перецінює виразник дворянства суть “білої гвардії”, показуючи її героїчні й позитивні сторони крізь родинний побут. Від ліризму “Белой Гвардии” якось навіть чудно перейти до злого глузування “Дьяволиады”. Це два полюси. Якою мірою в описанні близької до нього білої армії Булгаков лагідний, теплий, майже сентиментальний, такою мірою в описанні ненависної для нього Радросії він злий, їдкий, глузливий.

В Радянській Россії Булгаков побачив страшну “Дьяволиаду”. Керовники наших хозорганів – це “коти”, грубі й неписьменні нездари; служити здатні одні тільки підніжки; чесні інтелігенти затравлюються, божеволіють, гинуть (Коротков з “Дьяволиады”, професор Персиков з “Роковых яиц”). Чисті й прекрасні будинки, що перейшли під володіння жилтовариств, псуються, немилосердно руйнуються, вигорають (“№ 13 Дом Ельшт, Раб-комуни”) і т. инш.

Яке ж за таких умов майбутнє С.Р.С.Р? Майбутнє зрозуміле: Республіка мусить загинути, вона не може існувати під пануванням таких варварів. Цю “утопію” про загибіль С.Р.С.Р. подав Булгаков у повісті “Роковые яйца”. Господар-комуніст Рок виводить штучним способом з яєць кури, але через звичайну нашу негосподарність до розсадника потраплять яйці велетенських змій. З них швидко розпложуються величезні повчища змій, від яких і гине С.Р.С.Р.

Так коло замикається. Від ідеалізації й виправдання “білої гвардії” до оплювання С.Р.С.Р. й пророкування “загибелі”, – Булгаков зостається суцільний, витриманий, стовідсотковий реакціонер без ніяких компромісів і без ніякої “зміни віх”. Булгаков викінчений виразник найскрайнішої дворянської реакції».

Дякуємо онлайн-архіву Української періодики LIBRARIA за можливість доторкнутися до живої історії

Головна світлина: Музей Булгакова, пам’ятник письменнику роботи Миколи Рапая у воєнному вбранні

Людмила ГубиануриМузей Булгакова
Share

Читайте также

Просмотр

Говорит Киев

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

Одурь или Шиллер, или 21 год назад

Просмотр

Все идет по плану

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

Людмила Губианури: Он же памятник!

Просмотр

День Киева: как это было в 1982-м

Просмотр

Музейное дело

Предыдущий пост

Дріжджі тиранії

In Сцена

Дріжджі тиранії

Просмотр

Следующий пост

Музичний Тиждень

In Тиждень

Музичний Тиждень

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: