Український колекційний дизайн – чи багато ми про нього знаємо? Колумністка «Іншого Києва» Ірина Белан відвідала брюссельський ярмарок колекційного дизайну Collectіble–2023 і розповідає, що на цей раз показали світу наші майстри. А ще роздумує над тим, як могла би скластися історія українського дизайну, якби…
У 1926 році Михайло Бойчук разом із дружиною, художницею Софією Нелепинською, та двома учнями виїхав з України для вивчення європейського досвіду викладання мистецтва. Неможливо було уникнути візиту до міста Дессау, де була розташована школа Баугауз. Вони й не уникали…
Що робить Баугауз легендою? Там народився модернізм, а за ним авангардизм, конструктивізм, функціоналізм. Там була закладена нова форма як викладання, так і спілкування студентів та вчителів. Там сформувалися нові зв’язки між дизайнерами, художниками та виробниками. Баугауз сприяв появі та розвитку інших художньо-ремісних шкіл. Зокрема, колишній вчитель Баугауза Ласло Мохолі-Надь заснував у Чикаго навчальний заклад, який пізніше перетвориться на Інститут дизайну, а Василь Седляр, один з учнів Михайла Бойчука, успішно використає методи Баугауза у своїй школі, Межигірському керамічному технікумі, директором якого був у 1920-х. Успішно та недовго. У 1937 році Михайло Бойчук, Василь Седляр та Іван Падалка, ще один бойчукіст, були розстріляні.
Легендою Баугауз став також завдяки його засновнику та викладачу Вальтеру Ґропіусу. 18 травня цього року ми святкуватимемо 140-річчя зі дня його народження. Подарунком до ювілею виглядає участь українських дизайнерів Panoptіkum Collectіon та NOOM у виставці колекційного дизайну Collectіble, яка пройшла з 9 по 12 березня у Брюсселі.
Студія та крафтова майстерня Panoptіkum Collectіon, яку десять років тому заснували Андрій Руденко та Борис Пилипенко, назвала свою колекцію «Метаморфози» й долучила до неї предмети дизайну Андрія Руденка, Валерія Кузнецова та Юрія Зименка. Андрій Руденко представив шафу Bubbles, ідея якої народилася, коли він разом із дочкою пускав мильні бульбашки.
Валерій Кузнецов презентує тумбу Вugs, на поверхні якої у техніці пірографії був виконаний патерн, що імітує візерунок на спині жука. Ще одним експонатом від Panoptіkum Collectіon став столик Nut Юрія Зименка. Не можу не додати, що він – один із моїх найулюбленіших українських дизайнерів інтер’єру. Найулюбленіший, тому що найпотужніший – я майже зовсім не бачила дизайнерів, які вміють працювати з кольором так, як він. Але цього разу Зименко представив чорно-білий об’єкт, зосередившись на формотворчих принципах предметного дизайну.
Українська студія Noom була створена дизайнерами Аркадієм Вартановим та Катериною Соколовою, ім’я якої відомо у світовому дизайні завдяки світильникам Gravіty та Talіsman (які випускає французька фабрика Forestіer), кріслам і диванам Tottorі (випускає італійська Drіade), кріслам Capsule (німецька Casala) та моєму фавориту – акустичній системі AeroBull, яку виробляє французький бренд Jarre Technologіes, заснований легендарним електромузикантом Жаном-Мішелем Жаром.
У Брюселі Noom дебютували з вазами Gutta, кавовим столиком Freyja, колекцією дзеркал Lakes та кріслом Gropіus, присвяченим Вальтеру Ґропіусу. На перший погляд, це різні за стилем предмети, але вони поєднані домінівним формотворчим фактором. Тільки форма має значення. Форма при повній відсутності декору. Форма, яка сама собою перетворюється на декор.
Додам, що 2023-го виповнилося п’ять років з моменту, коли Клелі Дебео та Лів Вайсберг заснували першу у світі виставку колекційного дизайну XXI століття Collectіble. З ювілеями усіх причетних!
Світлини: Ірина Белан