Національна філармонія України анонсує найяскравіші події другої половини червня
15 червня. Вівальді, Телеман
Національний ансамбль солістів «Київська камерата» під орудою диригента Олега Маринченка представляє барокову програму із музики Антоніо Вівальді та Георга Філіппа Телемана. На відміну від творчості Вівальді в італійській музиці, творчість Телемана не стала символом національного барокового стилю. Найвідомішими представниками німецького бароко на сьогоднішній день залишаються Бах і Гендель. Утім, за життя Телеман зазнав куди більшої слави, ніж його друг і колега Бах, а навіть, здавалося б, доволі успішний Гендель. Старший за обох на 4 роки, він набагато пережив їх. Телеман був хрещеним батьком другого сина Баха, Карла Філіппа Еммануїла, якому при народженні дісталося одне з його імен.
Телеман написав величезну кількість творів, причому у всіх жанрах, включаючи оперу. Був не лише композитором, але й музичним критиком та видавцем. Його гострий розум, здорове почуття гумору, жвавість, вміння миттєво реагувати на будь-які внутрішні й зовнішні явища життя, тут же «перекладаючи» їх на мову музики, зближує німецького композитора початку 18 століття із сучасністю. У програмі «Київської камерати» прозвучить Концерт Телемана для двох альтів з оркестром. Квитки: https://cutt.ly/h6lFh9n
16 червня. Моцарт, Сібеліус
Центром програми Академічного симфонічного оркестру Національної філармонії України під орудою диригента Антонія Кедровського за участю соліста-віртуоза Ігоря Завгороднього стане скрипковий концерт Яна Сібеліуса.
«Наснилося, що мені дванадцять років і що я віртуоз». Так написав у своєму щоденнику фінський композитор Ян Сібеліус 1915 року, коли працював над сонатиною для скрипки й фортепіано. Ще один віртуозний твір для скрипки Сібеліус написав 1903-го – ре-мінорний скрипковий концерт. Твір має дві редакції і досить непросту й заплутану історію присвят. Зрештою, твір було присвячено 1905 року угорському скрипалю-вундеркінду Францу фон Вечею, якому на момент присвяти виповнилося дванадцять. Вечей виконав цей твір роком пізніше. Це один із найскладніших скрипкових концертів в історії скрипкового репертуару. Можливо, створюючи його, композитор ставив за мету продемонструвати публіці все, на що лиш здатна скрипка. Безумовно, виконати цей концерт може лише істинний віртуоз, яким завжди мріяв стати, але не став сам Сібеліус. Квитки: https://cutt.ly/X6lGb3u
17 червня. Суботній джаз-тайм
У концерті Національного президентського оркестру під керівництвом диригента Максима Гусака, який присвячено джазу, прозвучить, зокрема, Сюїта з мюзиклу «Вестсайдська історія» Леонарда Бернстайна, а також відомі джазові стандарти Гордона Гудвіна, Квінсі Джонса, Телоніуса Монка та інших. У ролі соліста виступить знаний український джазмен Олександр Рукомойніков (саксофон-сопрано, саксофон-тенор). Яскравий, виразний, об’ємний, тембрально багатий звук, блискуча техніка, бездоганне відчуття ансамблевої гри та вміння створювати непересічні мелодійні композиції в сольних імпровізаціях – це лише основні якості гри цього надзвичайно талановитого музиканта. Квитки: https://cutt.ly/G6lGIHr
18 червня. Бріттен, Пярт
Цьогоріч виповнюється 110 років від дня народження Бенджаміна Бріттена, видатного британського композитора, диригента й піаніста, однієї з ключових постатей в історії музики ХХ століття. Бріттену – його музиці й пам’яті про нього – присвячено концерт Київського камерного оркестру під орудою диригентки Наталії Пономарчук.
Після смерті Георга Фрідріха Генделя та Генрі Перселла Британія у музичному плані, здавалося, «замовкла» на цілих два століття. Перервав це «мовчання» в англійській музиці Бенджамін Бріттен (1913–1976). Засновник національної англійської композиторської школи у ХХ столітті, Бріттен увібрав у свою музику найрізноманітніші англійські мотиви: від характерних фонетичних зворотів англійської мови до англійського фольклору. Особливе місце в його творчості посідає вокальна музика – як камерна, так і твори для хору чи голосу з оркестром. «Проста симфонія» (створена на матеріалі творів, написаних композитором у віці 9-12 років) – один із найпопулярніших творів Бріттена, приваблює виконавців відносною простою оркестровки, доступної як для професійних, так і для аматорських оркестрів.
Друга композиція Бріттена, що прозвучить у концерті – «Ілюмінації» для голосу й оркестру на вірші французького поета-символіста Артюра Рембо. Прем’єра «Ілюмінацій» відбулася 1940 року в Лондоні за участю солістки Софі Вісс, якій присвячено твір. У ролі солістки нинішнього виконання твору буде Тетяна Чайка. На завершення концерту прозвучить Cantus для струнних і дзвону, твір сучасного естонського композитора Арво Пярта, створений 1977-го й присвячений пам’яті Бенджаміна Бріттена. Квитки: https://cutt.ly/t6lG0ps
19 червня. Енніо Морріконе
У виконанні Національного академічного духового оркестру України під орудою Олексія Баженова знову звучатиме музика одного із найвідоміших кінокомпозиторів нашої епохи – італійця Енніо Морріконе. Ви зможете не лише насолодитися музикою, але й побачити на великому екрані Колонного залу фрагменти улюблених кінострічок: «Недоторканні», «Місія», «Хороший, поганий, злий» , «Професіонал», «За жменю динаміту», «Новий кінотеатр «Парадиз», «Одного разу в Америці», «Приходь одного вечора повечеряти», «На декілька доларів більше». В аранжуваннях Енніо Морріконе є і класика, і джаз, і італійський фолк, і авангард, і рок-н-рол. Цього літнього вечора програма концерту «Лицар кохання» створить особливий настрій, а також занурить в атмосферу подій знаменитих кінофільмів. Квитки: https://cutt.ly/T6lG6UK
21 червня. Олександр Саратський. Четверта симфонія. Прем’єра.
Національний симфонічний оркестр України під орудою диригента Володимира Сіренка представить концерт із творів класиків Ернеста Шоссона, Ене Хубаї, Жоржа Бізе, Пабло де Сарасате, Леонарда Бернстайна, а також музики знаного сучасного українського композитора Олександра Саратського. Власне, прем’єра Четвертої симфонії Саратського стане головною музичною подією програми.
Симфонія має назву «Чоколівська». Чоколівка – історичний район Києва на правому березі Дніпра, де мешкає композитор. Четверта симфонія ситуативно пов’язана із Третьою («2014»), прем’єра якої відбулася напередодні активної фази війни. Вона написана людиною, яка сприймала всі події, перебуваючи весь час безпосередньо на Чоколівці. За словами Олександра Саратського, твір цілком абстрактний, пов’язаний зі сприйняттям реальності загалом, відтак він не має якогось сюжету, програми. Втім, третя (передостання) частина написана в роздумах про близького друга, зниклого безвісти. Солістками у творах класиків виступлять скрипальки Святослава Семчук та Владислава Гаєнко. Квитки: https://cutt.ly/B6lHfcl
22 червня. Гріг. Ігор Рябов (фортепіано)
Цього року виповнюється 180-років від дня народження класика норвезької музики Едварда Гріга. Фантазійній музиці скандинавського романтизму присвятив програму свого сольного концерту у Національній філармонії України знаний український піаніст Ігор Рябов.
Знаменитим на весь світ ім’я Гріга стало передусім завдяки його музиці до драми Ібсена «Пер Гюнт». Хто не захоплювався його світлим «Ранком», або щемливою піснею Сольвейг? Музика Гріга приваблює своїм глибоко національним характером, м’яким колоритом, закохує в себе своєю щирістю та чуйністю. Лауреат міжнародних конкурсів, Ігор Рябов представить фортепіанну творчість композитора – мініатюри, де особливо яскраво розкривається ліричний та фантазійний талант великого норвежця. Прозвучать Шість ліричних п’єс, «Сцени із сільського життя», «Поетичні малюнки», Два вальси-каприси та Соната для фортепіано (тв. 7).
Саме у фортепіанних мініатюрах чи не із найбільшою повнотою проявляється й індивідуальність самого піаніста. В інтерпретаціях Ігоря Рябова приваблює передусім його здатність розвивати кілька сюжетних ліній одночасно. Водночас, це допомагає музиканту вибудувати «об’ємність», різноманітність драматургії у кожному музичному творі. У своїй грі піаніст поєднує спонтанність творчих рішень із тонким музичним смаком. Квитки: https://cutt.ly/r6lHblf
23 червня. Київський камерний оркестр
Емоційним центром програми концерту Київського камерного оркестру під орудою диригентки Наталії Пономарчук стане світова прем’єра твору сучасної американської композиторки Еліан Абердам, присвяченого українцям, загиблим на війні. Еліан Абердам створила концерт для скрипки на знак шани українських бійців, воїнів і мирних жителів, які безперервно, мужньо та героїчно протистоять російському вторгненню в їхню країну і чинитимуть це надалі. Поки загроза не зникне.
У цьому одночастинному концерті музика виражає моменти відчаю та горя, контрастуючи з епізодами надії, які знову змінюються почуттям невизначеності. Розмаїття настроїв авторка передає через пару музичних тем, що, повторюючись, варіюються. В якийсь момент обидві теми – умовно сумнів і рішучість – змішуються, ніби накладаються одна на одну. Каденція – знову ж таки симбіоз емоцій: перемога, смуток, хоробрість, бадьорість і, насамперед, відданість боротьбі за визволення та перемогу України. Квитки: https://cutt.ly/a6lHIVC
24 червня. Орган нон-стоп. Парад органістів
У концерті виступлять одні з найкращих органістів України! Це – солісти Національного будинку музики Ірина Харечко, Валерія Балаховська, Ганна Бубнова і Максим Сидоренко. Насолодитися виконавською майстерністю кожного окремо на сцені Колонного залу слухачі мали нагоду упродовж сезону. Нині ж, коли концертний сезон Національної філармонії України добігає кінця, музиканти вирішили поділити вечір на чотирьох.
Програма вас приємно здивує. Бо, крім органного бароко (звичайно, Бах – як же без нього та його знаменитої Токати і Фуги ре-мінор!), ви почуєте джаз, музику у латиноамериканському стилі, а також твори для органа сучасних українських композиторів Лесі Дичко та Вадима Ніколаєва. Переконайтесь особисто, що орган – універсальний інструмент, відкритий і чутливий до тенденцій епохи. Тож, джаз чи віртуозні концертні п’єси можуть звучати на органі так само органічно, як і духовна музика. Квитки: https://cutt.ly/k6lHLaT
25 червня. Концерт-закриття сезону. Маріуш Патира (скрипка)
Честь закриття концертного сезону філармонії традиційно має Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України під орудою головного диригента Миколи Дядюри. І хоч 159-й сезон з відомих причин був майже без гастролерів, у день концерту-закриття без гастролера ми не залишимося. Завдяки підтримці Польського інституту у Києві у супроводі українського оркестру виступить відомий польський скрипаль Маріуш Патира. Маестро подарує нам Перший скрипковий концерт Ніколо Паганіні.
Маріуш Патира народився 1977 року у місті Ожиш, що на північному сході Польщі. Грати на скрипці почав із семи років. У 2018 році з відзнакою закінчив магістратуру Музичної академії імені Фелікса Нововейського в Бидгощі, де залишився викладати. Він є першим поляком, який виграв «Premio Nicolo Paganini» (Генуя 2001) й отримав спеціальний приз за найкраще виконання каприсів Ніколо Паганіні, а також копію скрипки «Il Cannone» (Armata), що належала великому віртуозу. Квитки: https://cutt.ly/26lJyIX