У Мілані відкрилася виставка «Від серця до рук: Dolce & Gabbana». Колумністка «Іншого Києва» Ірина Белан відвідала це визначне за візуальними характеристиками та змістовною наповненістю видовище і сьогодні розповідає про нього – але починає від греків…
У центрі герба Сицилії розташована голова Горгони Медузи – спадщина грецького минулого острова. З її голови тягнуться три змії, цілком зрозуміло чому, або три колоски – данина римському пройдешньому Сицилії. Тоді острів перетворився на аграрну житницю імперії, й досі залишається нею. Саме тут вирощують найцінніші тверді сорти пшениці. З голови Горгони виходять три ноги, які складаються у трикутник, форму якого має Сицилія. Два кольори утворюють фон – жовтий та червоний. Перший символізує місто Палермо, другий – Корлеоне. Я схиляюся до думки, що жовтий – це символ хурми, меду та тієї ж самої пшениці, якими відома Сицилія. Червоний – вина та крові. Не будемо забувати, що Сицилія прославилася як мафіозний центр країни.
Але за офіційною версією жовтий та червоний на гербі з’явилися саме завдяки Палермо та Корлеоне, які у XIII столітті повстали проти Анжуйського дому – династії французьких монархів, що правила Сицилією. Між римлянами та анжуйцями островом володіли франки, вандали, остготи, візантійці, араби… Мені здається, що слово «володіли» дуже умовне. Потім були арагонці, савойці, австрійці, Бурбони, британці, поки вже у XIX столітті острів не увійшов до Італійського королівства.
Доменіко Дольче народився на Сицилії у 1958 році. Дехто пише, що його родина була бідною: мати продавала одяг, батько був кравцем. І Доменіко рано почав працювати, щоб допомогти їм. Інші джерела наполягають, що мати була власницею магазину одягу, а батько володів невеличкою швейною фабрикою. І Доменіко рано почав шити просто тому, що йому це подобалось. Нехай у цій плутанині розбираються їхні з Габбаною біографи. Для мене головне – кількома штрихами окреслити багатошарове культурне та історичне середовище, в якому він народився та виріс, і яке драматизувалося наприкінці 1950-х років, коли італійська влада почала хрестовий похід проти Cosa Nostra. Ну і маленький флешбек, тригером до якого стали слова «хрестовий похід», – один із них почав Папа Римський Мартин IV проти короля Арагону саме за Сицилію.
У 1962 році в Мілані народився Стефано Габбана. Знову ж таки, одні пишуть, що його бідні батьки працювали у пральній, інші – що батько був відомим стилістом. Джерела розходяться також у тому, де познайомилися Доменіко та Стефано – у клубі чи у невеличкому ательє. Головне – вони познайомилися, щоб у 1982 році заснувати свою студію, а через три роки вийти із прем’єрним показом Dolce & Gabbana на подіум Міланського тижня моди. На гербі Мілана – білий прапор із червоним хрестом, як данина поваги міланцю, який встановив хрест над Єрусалимом під час Першого хрестового походу в XI столітті, а також корона з п’яти веж та вінок з дуба і лавра. Білий – колір простого народу. Червоний – аристократії. Лавр символ переможців. Дуб символізує волю. Мілан був заснований кельтами, з часом римляни його перетворили на свою колонію, потім прийшли варвари. Один одного змінювали французи, іспанці, австрійці. Мілан увійшов до складу Італійського королівства. Його було сильно пошкоджено авіабомбами союзників під час Другої світової війни.
Не могло так статися, щоб розкішна в усіх сенсах історія Сицилії, Мілану та їхня неоднозначна реальність не вплинули б на Доменіко Дольче та Стефано Габбану і не залишилися б золотими акантами на сукнях з їхніх колекцій. Не могло і не сталося.
Отже, 7 квітня у міланському Палаццо Реале відкрилася виставка «From the Heart to the Hands: Dolce & Gabbana» («Від серця до рук: Dolce & Gabbana»), яка триватиме до 31 липня. За візит на цю подію я дуже вдячна піар-службі музею.
Кураторство виставки на себе взяла Флоренс Мюллер, історикиня моди, яка вибухнула у 2018 році з виставкою, присвяченою Крістіану Діору. Від Флоренс як від випускниці Інституту мистецтва та археології я очікувала, що копати вона буде глибоко. І вона таки скопала. Скопала та вирвала з корінням як набридливий бур’ян мою нелюбов до Dolce & Gabbana, мою впевненість в їхній легковажності та порожнечі. Мені подобається так помилятися.
Якщо їх і можна у чомусь звинуватити, так це у прямолінійній відданості саме італійській культурі, традиціям, мистецтву та місцевим стилям життя – римському dolce vita, солодкому життю, та флорентійському dolce far niente, солодкому байдикуванню.
Дольче і Габбана – великі популяризатори італійської топографії. Їхня колекція «Alta Moda» осені-зими 2014–2015 року була присвячена Капрі. Показ відбувся у місцевому пляжному клубі «Fontelina». А надихнулись дизайнери стилем легендарних жінок, з іменами яких пов’язана історія острова, – Жаклін Кеннеді, її антагоністки Марії Каллас та Інгрід Бергман, а також місцевими ремеслами, наприклад, керамічною плиткою, що прикрашає вілли на острові.
У 2017 році у Палермо вони показали шоу, на яке надихнуло керамічне мистецтво Сицилії, що сягає мікенських часів. Окрім традиційних кольорів на сукнях, дизайнери відтворили традиційні сюжети пригод Святого Георгія та Карла Великого. На перший погляд здається, що все сплуталося. Саме так і є – дизайнери змішали різні інгредієнти, як вони змішалися в історії Сицилії.
Колекцію осінь-зима 2020–2021 вони присвятили Флоренції, місту, яке відоме шовками, парчею та оксамитом. Місту, де в епоху Відродження після готичної моди, яка деформувала тіло, особливо жіноче, з’явилася «гуманістична» мода, омаж давньогрецькому демократичному вбранню. Місту, яке є alma mater брендів Gucci, Salvatore Ferragamo, Emilio Pucci, Roberto Cavalli.
На колекцію осінь-зима 2021–2022 їх надихнула Венеція. Прем’єра відбулася на Сан-Марко, і то було перше фешн-шоу за всі дванадцять століть існування площі. Меланхолія та щастя, якими насичене повітря міста, куди приїжджають як щасливі коханці, так і сумні одинаки, були одночасно відображені у шоу. Венеційський острів Мурано відомий ручним виготовленням скла, з якого зроблені прикраси, взуття, декоративні елементи костюмів колекції.
Колекція осінь-зима 2023–2024 з’явилася під впливом італійського муніципалітету Альберобелло, який входить до списку Всесвітньої спадщини UNESCO завдяки білим, схожим на вулики будинкам-труллі, збудованим у пізньому Середньовіччі. Конусні капелюхи на моделях, які дефілювали під час показу в Альберобелло, повторили форму дахів труллі. Конічні дахи, автентичне мистецтво плетіння, що підказало дизайнерам ідею зробити сплетені з лози сукні, та патріархальний дух місцевості зафіксували Дольче і Габбана у цьому найстриманішому в їхній кар’єрі показі.
Колекції Дольче і Габбана – це географічний путівник Італією, але разом і мистецький гід. І справа не у тому, що дизайнери просто надихаються мистецтвом. Зовсім ні (за метафоричністю не до них), – вони відтворюють мистецтво у костюмах. Розташовують на жакетах колекції Мілан весна-літо 2020 – вишивку та аплікацію картин Джованні Баттіста Мороні «Портрет джентльмена», Леонардо да Вінчі «Портрет музиканта»; на пальто колекції Флоренція осінь-зима 2020–2021 – картину Сандро Ботічеллі «Мадонна Барді»; на капі з колекції Мілан Відродження весна-літо 2019 – картину Ботічеллі «Благовіщення».
Перелічувати картини, які дизайнери залучили до своїх колекцій, це як гортати енциклопедію італійського мистецтва: Рафаель «Мадонна на лугу» та «Сикстинська Мадонна», Тіціан «Бахус та Аріадна» і «Мадонна з дитиною», Джорджоне «Юдіф», Караваджо «Кошик фруктів»…
Дольче і Габбана вважають себе спадкоємцями пафосних візантійських імперських традицій, які вони відтворили у колекціях «Монреале» (на честь передмістя Палермо) та «Венеція». Презентація першої колекції пройшла перед кафедральним собором Монреале, в якому поєдналися елементи арабської та норманської архітектури, в якому розташовані мозаїки XII століття, і який входить до списку Всесвітньої спадщини UNESCO. У геометричних, фігуративних орнаментах та сюжетах колекції «Венеція» прочитуються традиційні мозаїки, що прикрашає собор Сан-Марко, – ще однієї химерної споруди, в якій поєдналися риси романського, візантійського стилів та готики.
І, якщо я вже почала про архітектурні стилі, додам, що для архітектури в колекціях Дольче і Габбана також знайшлося місце. Колекція «Сиракузи» осінь-зима 2022–2023 з‘явилася під впливом архітектури бароко. В колекції «Остуні» (присвяченій муніципалітету в регіоні Апулія) присутні декоративні елементи, зроблені за допомогою 3D друку, – вони відтворюють ліпнину авторства сицилійського скульптора стилю рококо Джакомо Серпотти.
Так, Дольче і Габбана популяризують мистецтво, архітектуру, оперу, музику, кіно. Популяризують, не опускаючись до банальщини. Вишукані тканини та ручна праця утримують їх від цього та додають їхнім костюмам унікальності. Унікальності, характерної для реального мистецтва, – живопису художників Відродження, плетених виробів ремісників Апулії, візантійської мозаїки або барокової архітектури Італії.
Я не любила Dolce & Gabbana, але…
Світлини: Ірина Белан