Проєкт «Художня зброя перемоги українських мисткинь» присвячено боротьбі українського народу проти російських загарбників. 25 серпня в Одеській обласній філармонії відбудеться концерт в рамках проєкту. Його програма об’єднає твори українських композиторок та поетес, що написані під час війни та відображають героїчний спротив українців. У символічно-алегоричній формі у них змальовані надзусилля народу, що бореться за життя, та продемонстровано високий якісний рівень українського мистецтва, що стало однією з видів зброї у цій битві.
Відвідувачі філармонії почують твори п’яти сучасних композиторок: Алли Загайкевич, Ганни Копійки, Кіри Майденберг-Тодорової, Кармелли Цепколенко, Асматі Чібалашвілі. Основою для їхніх творів стала поезія Юлії Дмитренко-Деспоташвілі, Валерії Жигаліної, Оксани Забужко, Ії Киви, Ліни Костенко, в якій художньо осмислюються воєнні реалії, трагедія народу та окремих людей.
Виконає музичні твори відомий український ансамбль сучасної музики «Senza Sforzando», який є базовим ансамблем всесвітньо відомого фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики». Музика буде супроводжуватися фрагментами з документальних стрічок про злочини російських окупантів: «Фортеця Маріуполь. Останній день на Азовсталі», «Я звертаюся до нього за іменем» (про Бучу), «Операція “Азовсталь”», «Молодіжний фронт України», «Україна: життя під ударом» (про Харків). Вони занурять слухача у простір колективної травми, нагадають те, що було пережито за два з половиною роки гарячої фази війни.
В рамках проєкту будуть зроблені професійні аудіо- та відеозаписи цих творів для розміщення у соціальних мережах, на платформі YouTube та інших сервісах. Також планується створення комп’ютерного набору рукописних нот, оригінал-макету цифрової та паперової версії нотної збірки, яка має вийти невеликим накладом. Цифрова версія також буде розміщена на безплатних сервісах нотних партитур, відеоверсія у соціальних мережах на YouTube, друкована версія – у бібліотеках та розповсюджена серед українських та іноземних виконавців.
Проєкт «Художня зброя перемоги українських мисткинь», що реалізується за підтримки Українського культурного фонду, має на меті створити умови для подальшої ефективної взаємодії композиторів, поетів та музикантів, спомагати мобільності творчих людей та ідей. Він матиме позитивний вплив на розвиток національної академічної музики тим, що поповнить новими творами мистецький напрям воєнної тематики. Також проєкт демонструє здатність нового мистецтва відповідати найдраматичнішим викликам сучасності. Нові опуси видатних українських композиторок та поетес показують багатство та багатогранність української культури, стверджують важливість не тільки її класики, але й сучасних творів для популяризації української культури у всьому світові. Варто зазначити, що нова музика та загалом нове мистецтво в Україні відповідає кращим європейським зразкам. Тому ключовою метою проєкту є демонстрація європейської ідентичності української культури. Завдяки проєкту широка міжнародна аудиторія отримає нову інформацію про процеси, які відбуваються в українській культурі з початку війни. Концертна програма наживо з онлайн-трансляцією, відео- та аудіоматеріали, нотна збірка у цифровому та паперовому форматах стануть надбанням української культури воєнного часу.
Програма концерту:
Кіра Майденберг-Тодорова. Кантата «Люба моя» для сопрано, віолончелі та фортепіано за поезією Валерії Жигаліної.
Ганна Копійка. «Відчуття» (2022), кантата для сопрано, віолончелі та фортепіано за поезією Ліни Костенко.
Алла Загайкевич. Кантата «Знаки присутності» (2022) для сопрано, віолончелі та фортепіано за поезією Ії Ківи.
Асматі Чібалашвілі. Кантата «З вірою в Україну» (2022) для сопрано, темпль-блока, віолончелі, фортепіано та відео за поезією Юлії Дмитренко-Деспоташвілі.
Кармелла Цепколенко. «Читаючи історію» (2022), кантата для сопраністки (сопрано, малий барабан), віолончеліста та піаніста (фортепіано, речитація) за поезією Оксани Забужко.
Асматі Чібалашвілі. «Сім базових емоцій під час війни», аудіовізуальний перформанс для двох виконавців на препарованому фортепіано за картинами Володимира Мухіна (2024).
Кармелла Цепколенко. «Колискова для Сашка» для мішаного хору (2020).
Ганна Копійка. Кантата «Одеса» для мішаного хору (2022).
Виконавці:
– Тріо ансамблю «Senza Sforzando» (Одеса, Україна): Тетяна Муляр (сопрано), Михайло Безчастнов (віолончель), Олександр Перепелиця фортепіано
– Мішаний хор Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової «Strum-Spectrum»: Ангеліна Слободянюк, Берестова Марія, Олена Іцкович, Анна Матвєєвська, Дар’я Цюре, Анна Середіна, Анастасія Хабаль, Вікторія Скороченко, Світлана Жук, Олександра Романова, Валерія Борщова, Артем Перцев, Сергій Балинський, Данило Матвієнко, Валерій Простомолотов, Євген Сухенко, Максим Танькут, Віктор Данілеску, Петро Сухарев. Художній керівник Ганна Копійка
– Аматі Чібалашвілі та Ірма Готкова (фортепіано)
Початок о 16.00. Вхід вільний. Одеська філармонія має сховище де можуть перебувати глядачі та артисти під час повітряної тривоги.