• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • 111 слів
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Прочитать

Ірина Белан. «Граппіг. Kumedno»

29.03.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок для теплої весни

26.02.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок на Новий рік

22.12.2024

Стиль

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

Прочитать

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

05.05.2025

Прочитать

Ярмарок дизайну Collectible – 2025: вічне та ефемерне

22.04.2025

Прочитать

«Бруталіст» і Бреєр

11.04.2025

Прочитать

TEFAF Maastricht 2025: абсолютно суб’єктивний рейтинг

02.04.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

In 111 слів, Арт

Ефемерний Тетянич

1.9K Просмотров 18.02.2022

Ефемерний Тетянич Pin It

Видання книги «Фрипулья. Федір Тетянич» – лише початок святкування ювілейного 80-го року з дня народження Федора (Феодосія) Костянтиновича Тетянича. Вона була презентована у НХМУ 17 лютого, саме у день народження художника, акціоніста, поета і філософа, одного з найяскравіших (у всіх змістах) діячів вітчизняної культури останньої третини XX століття та перших років XXI.

Талановитий і непередбачуваний, вибуховий і вразливий, ворог шаблонів, занурений у складні філософські та концептуальні роздуми, Тетянич примудрився одночасно існувати у різних світах: офіційному, як художник-монументаліст із державними замовленнями, і маргінальному, як «міський божевільний». «Останній київський юродивий та перший перформансист», він карнавалізував сіру дійсність, був частиною міського і, ширше, ментального ландшафту пізнього СРСР. Чого варта його поява в образі інопланетянина на партійних зборах членів Спілки художників наприкінці 1970-х! Тетянич часто наражався на людський подив (щоб не сказати відторгнення), але продовжував одягатися у неймовірні костюми й влаштовувати ефектні акції, бо такою була його природа, – на тому стою й не можу інакше, міг би, мабуть, промовити він услід за Лютером.

Федір Тетянич писав вірші та інші тексти, створював станкові та монументальні картини, креслив «біотехносфери» (а потім їх виготовляв), взагалі багато роздумував над прогресом та місцем людини у технічному просторі майбутнього. А ще він придумав концепцію «Фрипульї», в якій людське та Всесвітнє стало єдиним.

Книга «Фрипулья. Федір Тетянич», видана Дослідницькою платформою PinchukArtCentre за підтримки Арт-фундації «Дукат», Stedley Art Foundation та інших інституцій, стала продовженням виставки 2017 року «Федір Тетянич. Канон Фрипулья» у PАC. Над нею працювали авторки-упорядниці Тетяна Жмурко і Тетяна Кочубінська, а також Валерій Сахарук (куратор тієї самої виставки) і дизайнерка Альона Соломадіна. Життя та творчість Тетянича розкриваються під різними кутами на багатому архівному матеріалі, у тому числі документах з родинної колекції.

На жаль, виходу книги про ефемерного Тетянича, як назвала його одна з упорядниць – дійсно, в українській культурі ще пошукати більш амбівалентного персонажа (зближується він тільки з космополітичним Параджановим), – не дочекалися два її співавтори. Фотограф Юрій Зморович задокументував хату-майстерню Тетянича у селі Гінцях Полтавської області, з якої художник зробив артоб’єкт. Літературознавиця Інна Булкіна написала для книги статтю «Про текстову спадщину Федора Тетянича», розглядаючи «текст» у широкому культурологічному значенні. Вона вписала «космічність» і «комічність» Фрипульї у культурний контекст «довгих сімдесятих», з їхнім «еклектичним і почасти надмірним інтелектуалізмом».

Як було зазначено у перших рядках, 2022-го відбудуться ще кілька заходів, присвячених Федору Тетяничу, зокрема, готується велика виставка його творів. Все, що робиться зараз, спрямоване на осмислення феномену Тетянича, щоб не траплялося так, як він колись написав в авторській саморобній книжці:

– Хто цей придурок?

– Це не придурок. Сором вам що ви його не знаєте це і є фрипулья.

Текст: Марина Полякова

ДукатНХМУФедор Тетянич
Share

Читайте также

Просмотр

Невтішна Стіна, або Danse macabre

Просмотр

Маленький жовтий півмісяць

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

Что за окном

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Предыдущий пост

Соціологія в крокодилах

In 111 слів

Соціологія в крокодилах

Просмотр

Следующий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: