Театр імені Івана Франка представив прем’єру – «Калігулу» Альбера Камю у постановці Івана Уривського. Вона ще гучніша у тиші воєнного літа, коли багато театрів зачинено, а прем’єри вікладені. Власне, Театр Франка теж зачинений, вистава відбувається на сцені Театру імені Лесі Українки. Київ буквально підстрибнув на радощах і виніс вердикт: «Шедевр».
- Давньоримський імператор Гай Юлій Калігула вперше з’явився на театральних підмостках у Венеції 1672 року – в бароковій опері «Маячня Калігули» (Caligula delirante). У ключових сценах одіозний правитель, негативний образ якого сформувався ще завдяки Сенеці та Транквіллу, впадав у божевілля, залицявся до старої няньки, уявляв себе Гераклом і пастухом, що закохався у Місяць… Далі кількість постановок, художніх і публіцистичних творів, героєм яких був Калігула, швидко збільшувалася, відмітився навіть Дюма. Тиран, вбивця, божевільний, навіть кохання якого стає злочином – іншим імператор вже не буде.
- У 1938–1944 роках Альбер Камю в Алжирі написав свого «Калігулу» – абсурдистську трагедію, яка стане надзвичайно знаменитою. На фінальну редакцію п’єси вплинули перипетії воєнних років. Прем’єра відбулася в Парижі 1945 року, а першим Калігулою став молоденький, ще маловідомий Жерар Філіпп. Його тонка краса тільки підкреслила, загострила внутрішні вади імператора.
- Бувши лівим інтелектуалом, Альбер Камю після війни відвернувся від радянського «соціалізму», жахнувшись того, як пригнічували громадянські свободи в СРСР, а 1957 року у нобелівській промові дав копняка соцреалізму. За це в Союзі його постійно критикували й до кінця 1980-х мало видавали. До «Вибраного» 1969 року п’єса «Калігула» навіть не війшла. Дійсно, її наскрізна тема – як змінює особистість необмежена влада та що робити з тираном, який всіх задовбав, – була ну дуже незручною по нашу сторону залізної завіси.
- Сьогодні (так було до війни) «Калігулу» показують у кількох українських театрах. Репетиції у Театрі імені Івана Франка розпочалися 12 січня. Тоді Іван Уривський казав, що ця п’єса є такою літературою, з якою хочеться помучитися, – тобто спробувати перекласти її на театральну мову попри всі складнощі. Війна скаламутила театральну трупу, всі контексти почали хаотично впливати на трактування п’єси, додавати нових змістів, і перед режисером стояла непроста задача – не впасти у гріх публіцистичності та прямих аналогій.
- Прем’єра переносилася і нарешті відбулася 5 липня. Три липневі спектаклі стали сенсацією, квитки розібрали. Зараз відкрився продаж на серпень, на 16, 19 і 30 числа, поспішайте.
- Роль Гая Калігули грають у чергу Віталій Ажнов і Олександр Рудинський. В «Кайдашевій сім’ї» вони брати – Лаврін і Карпо, а ще разом на сцені в «Коріолані», «Лимерівні» та інших виставах. Тепер у них надскладні головні ролі, конкуренція за глядацьку любов і таке інше. Побажаємо молодим акторам сил і натхнення.
- Сценографія Петра Богомазова аскетична, вирішена у брунатних, мідних, сизих, сталевих кольорах, декорацій обмаль. Режисер і художник свідомо пішли на таку сценічну мову, адже вся напруга, всі емоції, весь жах цієї п’єси – у філігранній акторській грі.
- Художниця по костюмах Тетяна Овсійчук створила усереднений образ «людини тоталітарної». Тьмяність, мішкуватість, широкі плечі, фасони з натяками на 1920–1930-ті роки – людина втрачає індивідуальність і стає гвинтиком репресивної машини. Як ми кожного дня бачимо, ця машина здатна відтворюватися раз за разом, і знищити її набагато складніше, аніж убити тирана.
Світлини: Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, Юлія Вебер