• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • 111 слів
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Прочитать

Ірина Белан. «Граппіг. Kumedno»

29.03.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок для теплої весни

26.02.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок на Новий рік

22.12.2024

Стиль

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

Прочитать

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

05.05.2025

Прочитать

Ярмарок дизайну Collectible – 2025: вічне та ефемерне

22.04.2025

Прочитать

«Бруталіст» і Бреєр

11.04.2025

Прочитать

TEFAF Maastricht 2025: абсолютно суб’єктивний рейтинг

02.04.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

In Арт

Ти як, Музей сучасного мистецтва?

884 Просмотров 19.06.2023

Ти як, Музей сучасного мистецтва? Pin It

Виставкою «Ти як?» в Українському домі заявив про себе Музей сучасного мистецтва, необхідність створення якого діячі української культури обговорюють давно. Проєкт став приводом для дискусії – про те, що таке мистецтво воєнного часу, як його експонувати, і в цілому про те, яким має бути музей сучасного мистецтва в Україні.

То у нас є музей?

Отже, виставковим проєктом «Ти як?» декларована фізична присутність в українському культурному просторі Музею сучасного мистецтва, UMCA, заснованого Громадською організацією «Музей сучасного мистецтва» (ГО МСМ). Організація створена 2020 року і, як можна дізнатися з її сайту moca.org.ua, «адвокатує необхідність музеєфікації сучасного мистецтва та створення для цього профільної музейної інституції». Співзасновниця та голова правління ГО МСМ – мистецтвознавиця Ольга Балашова, вона ж є головою правління UMCA.

На жаль, на сайті така важлива подія, як відкриття омріяного музею, не висвітлена, остання новина там – за 23 січня 2023 року. Сайт музею www.umca.art поки що пустий, в розробці. У Фейсбуці є дві сторінки, асоційовані з ГО: «Громадська організація “Музей сучасного мистецтва” / MOCA NGO» і «Ukrainian Museum of Contemporary Art», в Інстаграмі – umca.museum. На першій з них 10 травня був розміщений запис пресконференції, де дійсно оголошено про запуск музею – інституції без стін, в основі якої лежить Архів мистецтва воєнного стану.

Архів війни у реальному часі

Від початку вторгнення 2022 року ГО МСМ створює цифровий Архів мистецтва воєнного стану. Кураторки Ольга Балашова, Галина Глеба й Тетяна Лисун з помічниками відбирають твори-реакції на російсько-українську війну з відкритих джерел (особисті сторінки у соцмережах), фіксують дати створення-оприлюднення робіт, а також записують свідоцтва митців. Як можна дізнатися у Фейсбуці за тегом #wartime_art_archive, на 26 листопада 2022 року було відібрано 285 робіт, «створених після 24 лютого, які мають безумовну художню та історичну цінність, тож потребують збереження у державному музеї чи іншому публічному зібранні».

На пресконференції 10 травня цього року Ольга Балашова назвала вже соліднішу цифру: 200+ митців, 8000+ творів. І анонсувала появу архіву у відкритому доступі за кілька місяців. Втім, слова Ольги Балашової суперечать інформаційним матеріалам до виставки «Ти як?», де вказано, що «архів завершиться та буде відкритим для дослідників у день припинення воєнного стану в Україні». Залишається чекати, що воєнний стан скасують дійсно за кілька місяців, бо ми заінтриговані.

Нагадаємо, що частину робіт з тих, які увійшли до архіву, можна було вже бачити у реальності в галереї The Naked Room під час перманентної виставки «Мистецтво воєнного стану. Архів», що стартувала на початку червня 2022 року. Також музей провів кілька заходів за кордоном, а першою була виставка просто неба Piazza Ucraina в рамках 59-ї Венеційської бієнале.

Важлива деталь – музей не тільки збирає цифровий архів, а й купує роботи безпосередньо у художників. Так, на 26 листопада за підтримки партнерів була придбана 51 робота дев’яти митців – Kinder Album, Катерини Лісовенко, Іллі Ісупова, Євгена Клименка, Єгора Анцигіна, Дениса Саліванова, Данила Мовчана та інших – на суму 1 080 125 гривень. В інтерв’ю «Суспільне. Культура» від 19 травня 2023-го Ольга Балашова сповістила, що закуплено вже 116 творів. Поки що незрозуміло, де будуть знаходитися придбані роботи, хто гарантує їх професійне зберігання й дослідження та взагалі продовження роботи музею після зміни політичної кон’юнктури. Очевидно, держава?

Вся країна – музей

Дійсно, на відкритті виставки «Ти як?» міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко сказав: «Ми тут власне в якості моральної підтримки та гарантії Балашової щодо створення державного музею сучасного мистецтва». Відвідала виставку і перша леді Олена Зеленська, яка, до речі, започаткувала Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?», – і хоча назви програми й виставки збігаються, підкреслюється, що це різні проєкти.

«В Києві відкрився музей сучасного мистецтва», – пише журналіст і воїн Мирослав Откович, а ця виставка – його «інавгурація». Частина відвідувачів сприйняла відкриття виставки як «заселення» МСМ в Український дім (що принаймні вирішило б питання зі зберіганням артефактів). Але на сьогодні музей не має приміщення, і в інтерв’ю «Суспільне. Культура» Ольга Балашова так пояснює ситуацію: «Доки у нас немає стін, ми говоримо про те, що в нас є свобода робити проєкти будь-де. Ми можемо сьогодні зробити в Українському домі, а наступний раз в Арсеналі або в Одеському художньому музеї. … Ми відчуваємо себе вільними, але ми будемо робити фізичні проєкти, проявлення в місцях присутності. Ми говоримо про середовище зараз –  у нас вся країна це музей».

Захопити Український дім

Отже, на п’яти поверхах Українського дому виставлені понад п’ять сотень робіт майже ста українських художників, як професійних, так і непрофесійних (арт-брют), а також «знайдені об’єкти». Один із поверхів формально належить музею історії Києва, але експозицію вирішили не розривати, тож задіяний увесь простір. Кураторська команда виставки: Єгор Анцигін, Ольга Балашова, Галина Глеба, Юлія Карпець, Анна-Марія Кучеренко, Катерина Лібкінд, Тетяна Лисун, Олександр Соловйов.

Український дім – титанічна модерністська споруда з основними залами, що колами охоплюють центральну «шахту», і десятком маленьких бокових залів. Влаштовувати там виставки – невдячна праця, тому що величний простір поглинає все. Приклад вдалої, без сумніву, організації виставки (компонування та, головне, освітлення) – нещодавній «Вівтар» Олександра Животкова на двох поверхах. Невдалий, мабуть, приклад – «Ювілей небайдужості», де роботи поєднувалися незрозуміло, а скульптура на килимовому покритті виглядала по-радянські.

Можна сказати, що команді проєкту «Ти як?» все ж таки вдалося «захопити» УД – завдяки великій кількості експонатів зали (майже) не виглядали пустими. Куратори запропонували хронологічно-подійну логіку експозиції, яка корелювала з логікою збирання «Архіву мистецтва воєнного стану»: «Шлях від сьогодення 1-2 поверхів до перших декількох тижнів повномасштабного вторгнення на 5 поверсі, згадати себе в кожному з цих періодів і сприймати твори як документи станів інших людей у цей час. На зворотному шляху час розрівнюється, стає звичним». Чи спрацювала хронологічна програма? Скажімо так – якщо відвідувач хотів її зрозуміти й дотримуватися, треба було ходити з мануалом до виставки. Інакше враження змішуються, зали перетворюються на лабіринт, до того ж глядач втомлюється і вихоплює оком тільки окремі роботи.

Органічною частиною виставки є тексти, які мають пояснювати задум, уточнювати ключові положення експозиції. На жаль, шрифт «злипається» і сприймається важко. А після того, як у кураторському тексті на лівій стіні центрального залу 1 поверху зустрілися слова «какафонія» та «екстримальність», читати вже було страшнувато.

Глас народу: плюси й мінуси

Антон Логов, художник і дизайнер виставкових проєктів, на своїй Фейсбук-сторінці висловився безапеляційно: «Проєкт “Ти як?” у Національному центрі “Український Дім” – це імітація виставки і невміння кураторів проробити тему. Випадковість у всьому і експозиційний хаос».

Галерист Євген Карась відзначає беззаперечні плюси (насиченість, розмах, «організаційний подвиг»), але вбачає значні мінуси. Зокрема, велика кількість слабких робіт, слабка експозиція, а також «очевидний український кураторський тренд на те, що художня майстерність відходить на задній план або майже нехтується».

Учасниця виставки художниця Ната Левітасова на це зазначила: «Можливо, там дійсно є слабенькі роботи, не заперечуватиму. Але ця виставка – хороша ініціатива, адже вона представляє нових митців. У нас роками показують одних і тих самих топових митців уже пенсійного віку. У всіх галереях і музеях по колу. Я їх люблю, звісно, але з таким підходом молоде мистецтво не розвиватиметься».

Відкриті питання

Мабуть, краще за все виставковий проєкт «Ти як?» характеризує слово «атракціон». Не в сенсі розваги, адже це виставка про війну, про біль та розгубленість, втрати й пошуки, про український характер, про роль художника як медіатора між внутрішніми станами та суспільним простором. Але все ж таки – атракціон для глядача, який блукає монструозною спорудою, вдивляється у сотні робіт у різних жанрах, стилях, техніках, підіймається сходами, бачить з верхнього поверху УД лівий берег Києва, зустрічається очима з іншими людьми, пише чорним маркером на довжелезному столі на 5 поверсі щось на кшталт «Я навряд чи буду тим, ким я був до», або «путін лох, наївся блох, сів на дерево і здох!».

До 25 червня «Ти як?» в Українському домі – відвідайте, щоб скласти власну думку. Порівняйте з виставкою «Форми присутності» у Мистецькому арсеналі та мегапроєктом мистецьких воєнних рефлексій «Концентрація волі», який розгортається на трьох локаціях: Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, ЦСМ М17 і Національна академія мистецтв України (остання відкриється незабаром, слідкуйте за анонсами).

Питання щодо Музею сучасного мистецтва залишаються. Чи буде взагалі МСМ опікуватися новим мистецтвом України 1980-х – початку 2020-х? Як будуть розвиватися стосунки між інституціями та іншими акторами у полі українського мистецтва? І коли все ж таки з’явиться не «музей Шредінгера», не віртуальний, а реальний Музей сучасного мистецтва України, будівля з бюджетом, колективом дослідників, запасниками й зрозумілими умовами гри?

Текст і світлини: Марина Полякова

Музей сучасного мистецтва UMCAУкраїнський дім
Share

Читайте также

Просмотр

Кола Сільваші: синій пластик

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Просмотр

АртТиждень

Предыдущий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Следующий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: