«Ці об’єкти не є частиною фестивалю Bouquet Kyiv Stage» – сповіщає текст на папері А4. Експонати Міжнародної бієнале «Скульптура просто неба», що розміщені на газонах Національного заповідника «Софія Київська», сепаровані невидимою лінією від символічної території Bouquet Kyiv Stage, який проходить у цей вікенд у Софії. Заперечна частка «не» створює напругу – чи можна дивитися скульптуру, якщо придбано квиток саме на фестиваль?
Можна, адже в ці дні територія Софії є найцікавішим і найкрасивішим місцем у Києві: концерти, кіно, виставки, дискусії, що входять до розлогої програми Bouquet Kyiv Stage, та сучасна скульптура, яку представлено на бієнале, зливаються у єдине враження, створюють бравурний настрій.
Зріють яблука «земні» та «райські», груші та кизил, розливає гіркий аромат лаванда, буяють троянди – Едем у самісінькому центрі мегаполіса. І одночасно Софія з розставленими там-сям великими об’єктами перетворилася на ідеальне місто, взірець того, як може виглядати урбаністичний пейзаж, якщо не знищувати острівки зелені та не боятися сучасної скульптури.
До речі, що поставлять замість Пушкіна у колишньому парку Пушкіна, а тепер Багряного? Замість Щорса і Леніна на Бульварі? Місце останнього на гугл-мапі зараз позначено як «Повалений пам’ятник Леніну», і таким чином Ілліч досі присутній у міському просторі, його не «перебили» ані «Синя рука», ані «Протистояння» – тимчасові об’єкти, які продемонстрували ксенофобське ставлення частини містян до всього нового, незвичного. Який шанс, що на спустілих точках встановлять не кітчевих золотих янголів і козаків Мамаїв, а твори сучасних авторів? Який шанс, що під сучасною скульптурою «батьки міста» не будуть мати на увазі кошмарний фонтан із Ботанічного саду?
Кураторки «Скульптури просто неба» Тетяна Калита і Марина Стрельцова задають тенденцію – якісна скульптура та артоб’єкти мають йти до людей.
У Міжнародної бієнале скульптури, заснованої 2016 року ГО «Міжнародний інститут культурної дипломатії», складна доля. Ковід не дозволив створити широку програму 2020 року, і тоді ми мріяли про 2022-й, коли вже точно все вийде. Не вийшло. Подяка кураторкам, які не опустили руки, а з наснагою та любов’ю відкрили бієнале 2024, і генеральній директорці Національного заповідника «Софія Київська» Нелі Куковальській, яка готова до експериментів навіть у найтяжчі часи.
Цьогорічна тема – «Лінія життя», про тонку межу «між вчора та сьогодні, війною та миром, виживанням і розвитком, руйнуванням і творенням, вигоранням і відновленням, відчаєм і надією».
Бієнале триватиме до 15 жовтня, поринаючи в осінь разом із деревами й квітами Софії. Представлено роботи Дмитра Грека, Олесі Дворак-Галік, Миколи Лодяного, Володимира Мельніченка (1932–2023), Романа Мініна, Юрія Мирка, GORN Ceramics, Євгена Примаченка, Олі Рондяк (Нью-Йорк – Київ – Флорида), Костянтина Синицького.
Встановлення нових робіт Олексія Аполлонова, Світлани Ратошнюк та Олексія Сая та відкриття другого етапу бієнале відбудеться на початку вересня, так що слідкуйте за анонсами.
Після завершення Bouquet Kyiv Stage потрапити на «Скульптуру просто неба» можна буде за квитком на територію Софії Київської – 50 грн повний, 25 грн пільговий.
Текст і світлини: Марина Полякова