Протагоністи, Гаага, шиття Подерв’янської, повітряний змій Малих, вирвані сторінки Макова – Інший Київ рекомендує відвідати найцікавіші виставки столиці.
Український Дім (вул. Хрещатик, 2)
Заплануйте на відвідування виставкового проєкту «Протагоністи. Живописний заповідник / Паризька комуна» багато часу, запасіться силами. Експозиція, розташована на двох поверхах, вимагає повільного споглядання і роздумів. Роздуми дещо сумні. Чому після шаленого поштовху кінця 1980-х – початку 1990-х років українське мистецтво стагнувало? Чому відбулася провінціалізація, чому з країни поїхали найкращі, чому перестали розвиватися деякі з тих митців, які створили нову українську художню мову? «Кембрійський вибух» у мистецтві 1980–1990-х обіцяв багато, і як феномен він вражає. Експозиція поділена навпіл, стінка на стінку: формальні пошуки «Живописного заповідника» (колір, світло, фактура, дух) і вітальне бароко «Паркомуни», – сотні робіт із приватних колекцій, пів сотні авторів, імена легендарні (фрагмент експозиції на головному фото). Хочеться залишити все так, як воно розвішане, і створити нарешті музей сучасного мистецтва, щоб приходити, насолоджуватися й думати. Думати допомагають дві книжки, які вийшли під цю виставку: «Живописний заповідник» Валерія Сахарука (співкуратора проєкту) і «Паркомуна &…» Олесі Авраменко.
Український Дім (вул. Хрещатик, 2)
Ще одна виставка в УД присвячена ненасильницькому опору на окупованих територіях України: плакати, відео, карикатури, вірусні меми, нотатки жінок, поетична інсталяція та багато іншого. «Нам усім слід усвідомлювати реальність окупації, де, аби вижити і дати відсіч, доводиться робити дуже сміливі вчинки. Лише розуміючи цю шизофренічну реальність, ми можемо оцінити сміливість хлопців і дівчат, жінок і чоловіків, які знаходять усе більш вигадливі способи чинити опір і зберігати Україну на тимчасово окупованих територіях», – говорить Ольга Муха, кураторка проєкту.
Музей Ханенків (вул. Терещенківська, 15–17)
Вперше після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну в Музеї Ханенків експонуються твори класичного мистецтва. На виставці «Гаага – Київ. Живопис кінця ХІХ – початку ХХ століття із колекцій родини Гoґстедерів та Понамарчуків» представлено 31 картину Гаазької школи (пленерний живопис) та 11 робіт восьми українських художників із приватних колекцій. На відвідувачів чекає розкіш споглядання живопису найвідоміших майстрів національних шкіл: Якоба Маріса і Сергія Васильківського, Антона Мауве і Миколи Пимоненка, Івана Труша і Віллема де Зварта… Фотороботи гаазького митця Піта Ґіспена з видами сучасної Гааги передують основній експозиції, оскільки сьогодні це місто для нас є символом міжнародного права і справедливості.
Білий Світ (вул. Є. Чикаленка, 21-а)
Кукутень-Трипільська культура існувала на території сучасних Румунії, Молдови та України приблизно з 5500 до 2750 року до н. е. Трипільці заселили великі простори (асимілювавши автохтонне населення), побудували протоміста, залишили красивенну кераміку – і купу загадок. Нам невідомо, як звучала їхня мова, якими були обряди, як звали їхніх богів, – хоча археологічні знахідки свідчать про віру у богиню родючості. Відомо, що трипільці не були індоєвропейцями (простими словами – вони не наші предки), що їхня осіла землеробська культура зникла під натиском індоєвропейців-скотарів, розчинилася, своєю чергою асимілювалася. Попри те, що одночасно з трипільською культурою та після неї на території України існували інші культури, саме вона, така велична, красива і загадкова, є магнітом для митців. Зінаїда Васіна, художниця і дослідниця українського костюма, представила у «Білому Світі» свої золотаві-сріблясті-брунатні-вохристі фантазії-«проєкції» на тему прадавньої історії української землі, трипільської культури, її пантеону та звичаїв.
Національний художній музей України (вул. М. Грушевського, 6)
Виставка Анастасії Подерв’янської «Шиття» представляє текстильні твори художниці, в яких простежуються традиції бароко та народного мистецтва, звернення до світового мистецтва та масової культури. Відвідувачі зможуть побачити три серії робіт Анастасії та вишиті пальта. Серія «Натюрморт» – діалог з європейськими художниками. Серія «Явища земні й небесні» побудована на легендах і переказах із праці етнографа й літературознавця Георгія Булашева «Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях» (1909). У фокусі серії «Inner world» – дослідження анатомії та символізму частин тіла, що сформувався в європейській культурі. А знамениті вишиті пальта Анастасії Подерв’янської є способом винести мистецтво з виставкового простору в повсякденність, перетворити одяг на артоб’єкт. Зверніть увагу, відвідати виставку можна щочетверга, щоп’ятниці та щосуботи з 12:00 до 18:00 (вхід з тильної сторони музею, службовий).
Київська картинна галерея (вул. Терещенківська, 9)
Навіть якщо ви добре знаєтеся на творчості Олексія Малих, роботи вас здивують. Галерея «Imagine Point» (Катерина й Олексій Добровольські) виступила куратором свого куратора – Малих придумує цікавезні проєкти в «Imagine Point» – і представила його ретроспективну виставку. Місток перекинуто від ранніх 1990-х до 2024 року – і так захопливо слідкувати за розвитком ідей художника, за еволюцією його індивідуальної стилістики. «Виставка дає можливість помітити, як із плином часу змінюються стосунки між художником та об’єктами спостереження: у нових роботах персонажі стають не істотами, а ландшафтами, фігуративні образи зводяться до графічних знаків-символів, сюжети оповідей про них звільняються від гострих алюзій та алегорій, а дійсність, що їх оточує, більш щільно вкладається на полотні, дереві або папері», – розповідають організатори.
Дукат (вул. Володимирська, 5)
2023 року Павло Маков розпочав серію «Вирвані сторінки». Продовжуючи практики минулих років (і цю неперервність добре видно в роботах), художник «розмірковує про життя під час війни, нову нормальність та зміну у ставленні до майбутнього». Він знову використовує «фірмові» елементи, зокрема мотив плану міста, «проте серед споруд з’являються “маркери” війни: протитанкові їжаки, тіні від літаків або великі рослини, що символізують життя, заради якого Україна веде боротьбу. Тож і колір у творах Павла Макова підкреслює сенси та метафори», – пишуть організатори. Центральна робота експозиції – «На схід та захід від Дніпра», умовна карта України, де кожна область позначена окремим різновидом чорнобривця, а окуповані території – червоними й синіми колами.
Галерея протестного мистецтва Музею Майдану (вул. Липська, 16)
На виставці робіт Антона Логова «Цінності» представлено твори, присвячені десятиріччю боротьби українців за незалежність: від Революції Гідності та АТО до російсько-української війни, понад три десятки картин, малюнків та артоб’єктів, зокрема серії «Майдан. Серцебиття», «Малюнки про війну» та «Одна з нас». Особливу увагу Антон Логов приділяє рідним для нього містам – Києву та Одесі, які регулярно потрапляють під російські обстріли. Виставка триватиме до 30 червня.
Vakulenko Art Consulting (вул. Костьольна, 8)
«Деконструктивна жіночність» – виставка робіт трьох сучасних українських художниць: Влади Ралко, Ніни Мурашкіної та Інни Хасілевої. «Три абсолютно різних мисткині, три стилі, три творчих підходи, далеких від звичних стандартів. В експозиції зібрані роботи з приватних колекцій – надзвичайно сильні, експресивні картини, створені жінками і про жінок. Це творчість на грані фола. Відвертість на грані естетики. Роботи, що розкривають жіночність по-новому», – інтригують організатори виставки.
Музей театрального, музичного та кіномистецтва України (вул. Лаврська, 21, корп. 2)
На виставці представлені роботи сучасних студентів і викладачів творчих факультетів, але, за умовами виставки, роботи викладачів були зроблені ще тоді, коли вони самі навчалися у вишах. Деякі з виставлених робіт вже отримували відзнаки на міжнародних конкурсах, висіли на афішних тумбах у Києві, були оприлюднені у виданнях, зокрема, «Operetta News», – йдеться про співробітництво факультету графічного дизайну КНУКіМ і Театру оперети у трьох плакатних конкурсах до вистав «Біла ворона» (переможиця – Валерія Чемерис), «Доріан Грей» (переможець – Юрій Холод), «Амадеус» (переможиця – Євгенія Березнева). Спеціальний проєкт у межах виставки: «Мій Шекспір», присвячений 460-річчю від народження великого драматурга. Триватиме виставка до 2 червня.
Будинок кіно (вул. Саксаганського, 6)
«Український фотощоденник» – незалежний україно-швейцарський фотопроєкт, який дозволяє всім мешканцям України завантажити світлини, відео та малюнки до спільного альбому. Проєкт має на меті задокументувати наслідки війни в Україні, показати, як війна змінила життя українців. Фотощоденник складається з трьох частин: «Війна очима фотожурналістів», «Аматорська фотографія», «Дитячі репортажі» і містить багато робіт з різних куточків України. В Будинку кіно представлена невелика частина фотофонду проєкту, роботи мешканців Києва, Одеси, Львова, Миколаєва, Харкова. Кураторка проєкту – Майя Макєєва (Одеса), куратор київської експозиції – Валерій Лещинський, creative/art Director Kyivphotos-Hall 2012. Виставка триватиме до 15 червня.
??? (вул. ???)
Спільна виставка двох майстерень НАОМА – Мультимедіа та візуального мистецтва і Формального мистецтва (куратори-викладачі Андрій Блудов, Андрій Цой, Андрій Сидоренко, Анатолій Твердий) у НАОМА не відбулася – її в останній момент скасували. Але виставка, яка свідчить, що у навчальному закладі є життя, відбудеться пізніше – здається, вже не в академії, слідкуйте за анонсами.