• Город
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • Экран
  • Стиль
  • 111
  • О нас

111 слов

Прочитать

Поезія воєнної доби: «Назви мені місто – і я скажу тобі, де його рана»

28 Июнь, 2022

Прочитать

Маркіян та його відчуття снігу

14 Июнь, 2022

Прочитать

Непорозуміння, кримінал та інтриги лінгвістики

4 Июнь, 2022

Прочитать

Поезія воєнної доби: «Гітлера, Сталіна пережила, і цього переживу…»

26 Май, 2022

Прочитать

Містерії тіней та світла

24 Май, 2022

Стиль

Прочитать

Мода не може брехати

27 Октябрь, 2021

Прочитать

Шить в Париже

19 Март, 2019

Прочитать

Дело в шляпе!

15 Март, 2019

Прочитать

Умные часы — украинский стартап Force

6 Август, 2018

Прочитать

Киевлянин, которого мы потеряли

1 Август, 2018

 

inший Kyiv

Читать Смотреть Слушать
  • Город
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111
  • Про нас

inший Kyiv

  • Город
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111
  • Про нас

In Сцена

Сальєрі. Бог. Моцарт

1.3K Просмотров 10 Декабрь, 2021

Сальєрі. Бог. Моцарт Pin It

У Київському театрі оперети відбулася прем’єра драматичної опери «Амадеус».

Через три десятки років після смерті Вольфганга Амадея Моцарта у доволі молодому віці пацієнт віденської психіатричної лікарні, знаменитий композитор Антоніо Сальєрі нібито зізнався, що отруїв Моцарта. Відень радо підхопив дурний слух, а 1830-го в Росії Олександр Пушкін створив «маленьку трагедію» «Моцарт і Сальєрі», яка зробила цю версію ледь не офіційною. Для епохи романтизму, котра проблематизувала постать генія, годі було й шукати кращий сюжет. Пушкін спитав, чи має право Богом обдарована людина на злодійство (а ширше, взагалі на низькі вчинки), а ми шукаємо відповідь дотепер. І драматична опера «Амадеус» у Театрі оперети, яка починається з зізнання Сальєрі, – ще одна спроба на це питання відповісти.

П’єса Пітера Шеффера «Амадей» (1979), на основі якої створено оперу, виросла безпосередньо з пушкінського «Моцарта і Сальєрі». Шеффер ще більше загострив конфлікт між двома музикантами, інфантильним до дитячості неймовірно талановитим Моцартом та вправним інтриганом Сальєрі. Боротьба італійської оперної школи з німецькою, різних оперних жанрів між собою, старих авторитетів з молодими, залаштункові та придворні інтриги – у цього сюжету багате історичне тло.

До того ж візуально дуже вигідне, бо мода та антураж XVIII століття – перуки, фіжми, камзоли, свічки, – були самі по собі надзвичайно театральними. І сценограф Володимир Карашевський разом із художницею з костюмів Оленою Левченко сповна скористалися можливостями. Чорний Сальєрі та білий Моцарт подібні до двох фігур на шаховій дошці сцени, яка вирішена у графітових, золотих, срібних, кривавих кольорах. Це красиво.

Режисер-постановник Максим Голенко (режисер Дикого театру, який вже ставив у Опереті рок-оперу «Біла ворона») на роль Моцарта запросив Дмитра Вівчарюка, а на роль Сальєрі – актора Молодого театру і кіноактора Марка Дробота. Тандем двох антагоністів підібраний філігранно. Впевнений в собі, статечний, гонористий Сальєрі грає на публіку і невимушено пробиває «четверту стіну», звертаючись до залу, де сидять його найліпші друзі, – посередності. Рухливий, маленький Моцарт сміється, плаче, видає непристойні звуки, кохається, у шаленому темпі несеться до свого трагічного фіналу. Драматична складова «Амадеуса» розгорнута акторами потужно і глибоко.

Але є той, хто стоїть між Моцартом і Сальєрі – сам Господь Бог. Він не ідея, не образ, не голос з-під колосників – ходить по сцені, таскаючи за собою свій хрест, увесь в подряпинах, синцях, крові, що запеклася. Не діалог ведуть Моцарт і Сальєрі, а тріалог, увесь час апелюючи до Бога. Зокрема, у Сальєрі претензій багато: чому Господь поманив його музикою, примусив стільки років самовіддано працювати, а неймовірний талант дав дурню й жебраку Моцарту? Одне з імен, отриманих Моцартом при хрещенні, грецьке Theophilus, звучить латиною Amadeus, і значить воно як «люблячий бога», так і «улюблений богом». В останню мить Моцарт знов-таки перемагає, говорячи напряму з Богом звуками свого неймовірного «Реквієму».

Ні, не труїть Сальєрі Моцарта, не підсипає щось у бокальчик, бо це вже непотрібно. Він вбивав його не один рік, прикидаючись другом і одночасно руйнуючи репутацію. Божеволіючи від заздрощів, кохаючи й ненавидячи, ридаючи у захваті від прекрасної музики Моцарта, яку тільки він, він один міг оцінити по заслугах. Зізнання у вбивстві генія було би для Сальєрі шансом увійти в історію. Сьогодні його твори звучать зі сцени незрівнянно рідше, ніж твори Моцарта, і в «Амадеусі» ми знов-таки чуємо не Сальєрі музику, а Моцарта: фрагменти «Викрадення із сералю», «Чарівної флейти», «Дон Жуана», «Весілля Фігаро», месу до-мінор «Господи, помилуй», нарешті, величний «Реквієм».

«Амадеус» став надзвичайно зухвалою й надзвичайно вдалою спробою поєднання різних театральних жанрів. Без залучення суто музичних і пластичних можливостей Оперети постановка, без сумніву, могла бути прикрасою драматичного театру. Але синтезувавши акторську гру, музику (диригент – Сергій Голубничий), співи (хормейстер – Максим Ковальчук) і танець (балетмейстер – Максим Булгаков), «Амадеус» перетворився на визначне явище: гучне, яскраве, смішне, трагічне, фарсове, буфонадне, високе.

Ну а наприкінці все ж таки скажемо, що в реальності Сальєрі не був злим генієм Моцарта. Колись саме він поновив виконання «Весілля Фігаро» після кількарічної перерви. І саме він був учителем сина Моцарта Франца Ксавера Вольфганга. Навколо пам’ятника якому у Львові зараз скандал, а значить – моцартіана триває!

Текст: Марина Полякова

Фото надані пресслужбою Національної оперети України

Киевский театр оперетты
Share

Читайте также

Просмотр

Атмосфера творчого вулика

Просмотр

Співай, Британіє!

Просмотр

30 хвилин з життя актриси

Просмотр

Свято у ритмі три чверті

Просмотр

Гроші – як холера, гублять флібустьєра

Просмотр

Київ театральний: Ібсен, Уайльд та багато кохання

Просмотр

Душа Доріана

Просмотр

«Баядера» як камера обскура

Предыдущий пост

Ультіма туле, або Червона…

In Сцена

Ультіма туле, або Червона Бейсболочка

Просмотр

Следующий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Instagram вернул неверные данные.

© 2022 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: