Дим над водою – і немає корабля, кримське сонце назавжди, нескорена, попри біль, Україна – Марина Полякова анонсує київські виставки.
White World (вул. Пушкінська, 21 а)
«Документальний» постіронічний живопис Владислава Шерешевського продемонстрував потенціал жанру на виставці «Воєнний стан». Це роботи останніх місяців, більшість з них автор показував у Фейсбуці, і на виставку чекали. Те, що названо «документальністю», – не буквальність (хоча на роботах проставлені дати подій, що сталися), а скоріше швидкість мистецької реакції та вміння вхопити найактуальніші суспільні настрої: виникнення мему «паляниця», гострі розчерки «Z», які в окупантських мріях мали бути «зорро», а стали «зомбі», діти у бомбосховищах, незламний півник, чорний дим над Дарницею, «збереження обличчя», стальні «азовці», пустота на місці потоплення російського корабля (передбачення художника, бо «Москву» підбили за кілька днів)… Це влучно, страшно, зухвало, смішно. Шерешевський взагалі постіронічний, і в кращі часи неможливо було відділити серйозність від насмішки в його роботах, а зараз цей прийом працює ще сильніше, адже ми самі в одну хвилину плачемо від гірких новин і сміємося від гострого слова. І при всій актуальності, суспільній чутливості – це прекрасний живопис специфічного імпресіоністичного штибу, швидкий, щільний, соковитий. Останні зауваження, точніше поради – як будете у «Білому Світі», купіть репродукції-листівки робіт Шерешевського (оригінали, до речі, вже продані). І не соромтесь заглянути до ватерклозету, там весело. Триватиме виставка до 23 липня.
Національний заповідник «Софія Київська», Будинок митрополита (вул. Володимирська, 24)
Не дивуйтесь тому, що на афіші вказана дата 26 лютого. Виставка, придумана Міжнародним інститутом культурної дипломатії (куратор Тетяна Калита), мала відкритися у Софії саме тоді, в День кримського спротиву російській окупації, на честь людей, які стали першими жертвами і вигнанцями ще вісім років тому. 23-го ввечері організатори розійшлися, домовившись на ранок… і всі ці місяці з надією тримали твори у безпеці, чекаючи на відкриття. Повномасштабна війна знову роз’ятрила рану, яку Україні нанесла окупація Криму 2014-го. Цей півострів важливий не тільки на державному рівні, але й на особистому, для приватних міфологій. Зокрема для українських художників Крим був місцем плідної роботи, пленерів, симпозіумів. Важко й перерахувати, скільки майстрів впродовж десятиліть малювали його – з любов’ю і повагою. На виставці (на третьому поверсі прохолодного затишного Будинку митрополита) представлений живопис Олексія Аполлонова, Олени Придувалової, Олексія Белюсенка, Бориса Фірцака, Ольги Кравченко, інсталяція та абстрактні роботи Антона Логова, інсталяція Рустема Скибіна і кераміка Ірини Вештак-Остроменської. Сонце над Кримом зійде, так буде.
Центральний будинок художника (вул. Січових Стрільців, 1)
У виставкових залах Будинку художника експонується Всеукраїнський культурно-мистецький проєкт «Нескорена Україна». Велика збірна виставка, як люблять у ЦБХ, представляє мистецтво художників з усієї країни. В рамках цього проєкту також розгортається виставка «Маріуполь – душа України», присвячена нашому чи не найболючішому місцю, розбитому вщент Маріуполю, його нещасним мешканцям. Цього року Маріупольському відділенню Національної спілки художників України виповнюється тридцять років… Виставки триватимуть до 17 липня.
Київська картинна галерея (вул. Терещенківська, 9)
На виставці фоторобіт Андрія Котлярчука «Добровольці. Маріуполь – Київ 2015» представлено 28 фотопортретів бійців роти, яка входила до Маріупольського військового гарнізону у секторі «М» АТО. «Свята Марія» – перший християнський добровольчий відділ в структурі МВС. Ця серія портретів – пам’ятник бійцям, тут документи епохи щільно переплітаються з художнім поглядом автора. Світлини зняті на плівку камерою Роллейфлекс, фактура чорно-білої плівки допомагає зануритися у світ, де все насправжки, у тім числі й смерть. Наразі відвідування музею відбувається за попередньою реєстрацією, тож заходьте на Фейсбук Київської картинної галереї.