У Галереї протестного мистецтва Музею Майдану відкрилася виставка живопису Олексія Белюсенка «Щоденник екстреміста». Це дійсно щоденник, який повертає нас у зиму 2013–2014 років, недарма виставка відкрилася напередодні Дня гідності та свободи.
Повертає у ті довгі-довгі дні, коли спершу стояв мирний і драйвовий Майдан, а потім палав і чорнів лютий, відчайдушний Майдан. «У мене мурашки по тілу, як згадаю, – каже Олексій, – і тодішній викид адреналіну, здається, досі бродить у крові».
Весь небайдужий Київ був там, чимало художників фотографували й малювали Майдан у його різних станах, як імпресіоністи колись небо, море і собори, бо це була чиста стихія – море народного гніву під морозним безжальним небом, всеукраїнський Собор. Імпресіоністи тут згадані не просто так: живопис Белюсенка вишукано-швидкий, кожен фрагмент – насолода, технічні рішення блискучі.
На відкритті виставки Олексієм Белюсенком і Матвієм Вайсбергом – який теж створив живописний майданний документ, знамениту «Стіну», – був зроблений десяток милих реверансів: хто на кого вплинув або не вплинув, або надихнув, хто був першим, хто другим… Це зрозуміло, адже два майстри зобразили той самий об’єкт. Але не треба реверансів. Попри очевидні паралелі цикли Белюсенка і Вайсберга все ж таки різні, як різні їхні характери й філософії.
У Матвія, гранично узагальнене, розгортається дійство космічного масштабу, і то не вогнища горять на Хрещатику, а формуються зірки у газових туманностях. У Олексія немов наведена різкість, змінився броделевський час історії – інтервали коротші, події швидші. З мурашника-натовпу виринають постаті, народ виборює право на суб’єктність, ширшає прірва між українцями й тими, хто 2022 року прийде вбивати – і остаточно, назавжди програє.
Що: Олексій Белюсенко, «Щоденник екстреміста»
Де: Галерея протестного мистецтва Музею Майдану, вул. Липська, 16
Коли: 16 листопада 2022 – 12 лютого 2023; середа–неділя 11:00–18:00