• Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • 111 слів
  • Екран
  • Сцена
  • Стиль
  • Про нас

111 слов

Прочитать

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

26.05.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 12 книжкових новинок холодної весни

15.05.2025

Прочитать

Ірина Белан. «Граппіг. Kumedno»

29.03.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок для теплої весни

26.02.2025

Прочитать

Передзамовляй це: 9 книжок на Новий рік

22.12.2024

Стиль

Прочитать

«BUDZIRKA»: креативний кластер, елегантні рішення

23.05.2025

Прочитать

PAD Paris 2025: п’ятірка найкращих стендів

05.05.2025

Прочитать

Ярмарок дизайну Collectible – 2025: вічне та ефемерне

22.04.2025

Прочитать

«Бруталіст» і Бреєр

11.04.2025

Прочитать

TEFAF Maastricht 2025: абсолютно суб’єктивний рейтинг

02.04.2025

 

inший Kyiv

Культура Великого Міста
  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

inший Kyiv

  • Місто
  • Тиждень
  • Арт
  • Сцена
  • 111 слів
  • Екран
  • Про нас

In Арт, Екран

Оппенгеймер & Пікассо: підірвати світ

2K Просмотров 28.08.2023

Оппенгеймер & Пікассо: підірвати світ Pin It

«Крістофер Нолан – чортів геній!», – сказала після перегляду нового фільму Крістофера Нолана наша колумністка Ірина Белан і вирішила написати відгук. Але не як кінознавиця, а як дослідниця сучасної візуальної культури.

Крістофер Нолан – чортів геній! Три години сім хвилин байопіку «Оппенгеймер», де розповідається історія, розклади якої давно відомі, – вони усі померли, – перетворилися на неочікуваний трилер. Неочікувано перетворилися.

Але я хочу говорити про інше. Про те, що побачила десь дуже близько від початку стрічки, під час зустрічі Роберта Оппенгеймера та Нільса Бора, – того самого, чий портрет висів у кабінеті фізики моєї херсонської школи № 30 по вулиці Молодіжна. Те, що я закінчила саме фізико-математичний клас, навіть зараз, через роки, здається мені анекдотичною нісенітницею. Так от, під час зустрічі Оппенгеймера та Бора, останній запитує: «А ви чуєте музику?» Звичайно, Оппенгеймер чує. І ми, до речі, також. Музика Людвіга Йоранссона, автора треків до «Венома», «Мандалорця», «Чорної пантери» (за який він отримав Оскар), переносить нас із кабінету Ернеста Резерфорда (ще один портрет на стіні, але вже у класі хімії, на який я втупляла під час уроків) у місті Кавендіш, де зустрілись Оппенгеймер і Бор.

Пабло Пікассо. Жінка, що сидить зі схрещеними руками, 1937

Переносить до умовного музею, де Оппенгеймер дивиться на картину, а картина дивиться на нього. Це картина Пабло Пікассо, яка зараз знаходиться у паризькому музеї художника. «Жінка зі схрещеними руками» 1937 року – портрет Марії-Терези Вальтер, яка на той час вже десять років була коханкою Пікассо.

Чому тут саме Пікассо? Перше, що спадає на думку, – Оппенгеймер і Пікассо своїми винаходами у фізиці та візуальних мистецтвах підірвали науку і мистецтво, причому Оппенгеймер підірвав і реальний світ також. Друга – обидва були відомі своїми деструктивними стосунками з жінками. Пікассо ототожнював себе з Мінотавром. Ким були для нього жінки – класичними жертвами, які свідомо віддаються чудовиську, або Аріаднами, які проводили художника по його лабіринтах, не даючи можливості загубитися у глибинах божевілля? Це залишиться між ними. Факти говорять самі за себе. Коханка Пікассо Марсель Умбер помирає від туберкульозу через чотири роки після зустрічі з митцем. Марія-Тереза покінчила життя самогубством у 1977 році. Дора Маар опиняється у психіатричній клініці, куди її зачиняє Пікассо. Жаклін Рок, його остання жінка, застрелилась у 1986-му, вже після смерті художника.

У Оппенгеймера начебто все виглядає «скромніше». Джин Тетлок, його коханка, психіатриня, адептка Юнга, членкиня Комуністичної партії США, вчинила самогубство у віці 29 років. Жінка Оппенгеймера Кетрін, також членкиня Комуністичної партії, страждала від алкогольної та барбітуратної залежностей. На рахунку Оппенгеймера декілька зв’язків із заміжніми дамами. Але начебто часи були такі? Наскільки вірно стигматизувати їх нашими напівпуританськими правилами?

Роберт Оппенгеймер із батьком

Але все-таки, чому ж саме Пікассо? Відомо, що родина Оппенгеймера володіла неабиякою колекцією мистецтва – завдяки грошам його батька, Джуліуса Оппенгеймера, який прибув із колишньої Пруссії до Америки у 17 років, почав працювати у текстильній компанії, поступово перетворившись на одного з найбільших імпортерів тканини у країні, та смаку його матері, художниці Еллі Фрідман. До колекції Оппенгеймерів входили офорт Рембрандта, роботи Андре Дерена, Поля Сезанна, Шарля П’єра-Огюста Ренуара, Жана Едуарда Вюяра, три картини Вінсента ван Гога та одна Пабло Пікассо – за припущеннями дослідників, це була робота «Мати й дитина», створена художником у 1901 році, під час блакитного періоду.

Пабло Пікассо. Мати й дитина, 1901

Тут мені дуже кортіло написати про вміння спілкуватися з мистецтвом на побутовому рівні, а не тільки у просторах галерей та музеїв. Вміння, удосконалене з ранніх років. Вміння, яке нам ще потрібно засвоїти. І так, цілком можливо, Нолан зробив формальний омаж дитинству Оппенгеймера, яке пройшло на 11-му поверсі мангеттенського будинку у псевдокласичному стилі, серед робіт європейських митців.

Цілком можливо. Але саме тут я чомусь пригадала слова Гертруди Стайн: «Пікассо якось зауважив, що йому байдуже, хто або що впливає на нього, якщо це не він сам». Життя Оппенгеймера, яким я побачила його завдяки Нолану, мабуть як і життя Пікассо, це шлях чоловіка, на рішення якого впливав тільки він сам, і сам ніс тягар наслідків.

Зображення з відкритих джерел

Ірина Белан
Share

Читайте также

Просмотр

Home(Land): буряк, молоко, конопля

Просмотр

«Книжковий арсенал»: голоси жінок у сучасній українській літературі

Просмотр

Брюссель. Дизайн. Вересень

Просмотр

Сенс візіонерства

Просмотр

Я б хотіла їх просто ненавидіти

Просмотр

Нічна подорож Оп де Бека

Просмотр

Суперлюди у промзоні

Просмотр

(Не)зайві сторінки, або Міланський трикутник

Предыдущий пост

АртТиждень

In Арт

АртТиждень

Просмотр

Следующий пост

Передзамовляй це: 6 книжок на…

In 111 слів

Передзамовляй це: 6 книжок на порозі осені

Просмотр

Instagram не вернул 200.

© 2025 inший Kyiv - All Rights Reserved.

Партнер сайту: