Реінкарнація СРЗ-2, фантоми міста, краса окисненого заліза, скіфська одіссея та амоніт Просвітництва – Марина Полякова анонсує найкращі виставки Києва.
М17 (вул. Антоновича, 102-104)
Одеський судноремонтний завод – 2 (СРЗ-2) почали будувати відразу після звільнення міста від німців. Після звільнення країни від більшовиків, у 1990-ті роки, він прийшов у повний занепад. Залишилася «валіза без ручки» – велика промзона у чудовому куточку Одеси, між портом і Ланжероном, продати руїни не можна, в колишніх корпусах та службових приміщеннях щось здається в оренду. Окультурити СРЗ-2 (попри всі перестороги «режимного об’єкта») було гарною ідеєю, художники розчистили собі територію і створили творчий кластер з майстернями малярськими, шовкотрафаретними, інженерними, музичною студією та ательє. Під кураторством Жанни Кадирової та Майї Колесник народилася виставка, яка показує й сам завод (артефакти, знайдені там, – це просто-таки реді-мейди), й роботи, створені художниками під час перебування на СРЗ-2. Вийшла концептуальна розмова про ревіталізацію промзон, про нашу соціальну історію, про перспективи подібних територій. Участь у виставці беруть Женя Вольно, Вася Дмитрик, Максим Зацарінний, Жанна Кадирова, Павло Клименко, Commercialpublicart, Наталія Кушнір, Денис Рубан та інші.
Білий Світ (вул. Пушкінська, 21 а)
25 вересня відкривається коротка виставка, присвячена 10-річчю київського музичного лейбла Robustfellow. Вона висвітлює різні напрямки діяльності лейблу, а саме концерти, фестивалі та інші події, до яких лейбл долучився. Окрема увага приділена релізам, виданим Robustfellow за ці роки. Можна роздивитися оригінали обкладинок багатьох музичних альбомів «міцної сцени» (і це справді достойні уваги художні роботи з сюрреалістичним впливом), лімітовані видання дисків, вінілів та касет, а також послухати знакові релізи лейблу на вінтажній техніці.
Art 14 (пров. Михайлівський, 14)
Галерея повернулася після довгої перерви з виставкою скульпторки Світлани Шоломицької «Залізо. Дотик». 2017 року Світлана показувала тут свою експресивну «недовершену» кераміку. Сьогодні, розповідає авторка, глядачі побачать «серію про чуттєвий досвід, переданий невербально, без стану осмислення, а прийняттям поступу природи, плину часу, зміни станів. Краса окисненого заліза на різних стадіях. Теплі, земельні, шорсткі об’єми, натхненні мотивами київського архітектурного конструктивізму і модерну, як короткі фрази з вулиць…» Доповнюють експозицію твори з колекції галереї Володимира Єршихіна, Олексія Маркітана, Оксани Мовчан, Гліба Вишеславського, Анатолія Твердого, Гагіка Кургіняна, Самуїла Аккермана та Олени Звягінцевої. Працює виставка до 16 жовтня.
PinchukArtCentre (вул. Велика Васильківська/Басейна 1/3-2)
Відкривається виставка 21 номінанта(тки) 6-ї Премії Future Generation Art Prize 2021, метою якої є пошук нових імен в світі мистецтва та надання довгострокової підтримки майбутньому поколінню художників. Серед номінатів(ток) Алекс Бачинський-Дженкінс (Великобританія), Вендімагейн Белете (Ефіопія), Мінья Б’яб’яні (Гваделупа), Ріндон Джонсон (США), Агата Інгарден (Польща), Бронвін Кац (ПАР), Лап-Сі Лам (Швеція) та інші художники з різних країн. Україну представляє творчий тандем – Ярема Малащук та Роман Хімей, вони минулого року отримали Премію PinchukArtCentre. Переможця нагородять $100 000 доларів ($ 60 000 готівкою та $ 40 000 у вигляді гранту на створення нових робіт), ім’я щасливчика ми узнаємо у грудні.
Peremoga (вул. Ярославів Вал, 15)
Наступної суботи пройде «Марш за Київ», однією з вимог якого буде припинення хаотичної забудови та руйнування історичних будівель. Тільки за останні місяці місто втратило особняк Барбана та прибутковий будинок Уткіна, горів костел, з майновими правами на який не можуть розібратися, а скільки ще об’єктів під загрозою. У залі коворкінг-центру Peremoga – елегантна, вишукана виставка про Київ, який втрачає частки свого минулого, побачений молодими архітекторами, художниками і фотографами. Розвалена садиба Мурашка, «Квіти України», будинок Рутковського, садиба Терещенків на Бульварі, будинок Баккалинського, Житній ринок – мапа київської печалі. Роботи можна не тільки подивитися, але й придбати на сайті аукціону Violity, щоправда, ціни там кусаються.
Національний художній музей України (вул. Грушевського, 6)
«Ukraina. Wzajemne spojrzenia /Україна. Інші погляди на взаємини» – це українсько-польський виставковий проєкт, організований Національним художнім музеєм України спільно з Міжнародним центром культури в Кракові. Відкрився він 17 вересня у Кракові, і під час його роботи мисткині Моніка Дрожинська (Польща) і Лада Наконечна (Україна) отримали запрошення до рефлексії над близькістю України і Польщі, їхньою історією і сучасністю в перспективі сусідства та нинішніх можливостей комунікації. Отже, 25 вересня в Києві розпочинається проєкт «Обійми» – інсталяція з елементом перформативності. Мисткині, одна у Польщі, друга в Україні, сконструювали інсталяцію, узгодивши лише колір і розміри матеріалів.