У спорткомплексі «Авангард» на Дорогожичах триває виставка «Exodus: шлях з небуття», яка складається з двох проєктів: «Тонка червона лінія» Матвія Вайсберга і «Мандри Мойсея» Даумантаса Леваса Тодесаса.
Коли заходиш у зал спорткомплексу і ступаєш ногами на мілкий щебінь, що насипаний у розрив підлоги… ні, коли тільки йдеш до «Авангарду» від метро «Дорогожичі», ти рухаєшся у темному, в’язкому полі трагедії. Ліворуч – Бабин Яр, від якого й досі тягне холодом. Праворуч височить телевежа – у неї 1 березня 2022 року прилетіли дві ракети. Третя впала за кілька сотень метрів на спорткомплекс та автівки. Загинули п’ятеро, п’ятеро були поранені. І зовсім немає сил удавати, що травнева зелень та діловитий гомін міста трагедію вже приховали, що життя рухається уперед. Є такі точки на мапі, які ніколи не перестануть випромінювати біль. Але, можливо, завдання культури й мистецтва – надати тому болю урочистого звучання.
Яковас Бунка, столяр з литовського містечка Плунге, 1940 року був депортований з родиною до Сибіру. Повернувшись після війни додому, він побачив тільки скорботну тінь нещодавно галасливого єврейського світу. Роки потому Яковас ставив на місцях масових розстрілів євреїв саморобні дерев’яні пам’ятники. Один із них, різьблений Мойсей, простояв біля озера Плателяй майже сорок років, аж поки не зруйнувався, – залишилася тільки голова.
Скульптор Антанас Вашкіс зробив репліку того Мойсея, а Даумантас Тодесас, який багато років опікується пам’яттю про литовську єврейську спільноту, запропонував художникам розписати копії голови Мойсея – візуалізуючи ідею боротьби народу за своє існування. Так склався проєкт «Мандри Мойсея», і це, здається, перша іноземна виставка, яка приїхала після 24 лютого 2022-го до Києва.
Друга частина виставки, дзеркальна не тільки через розташування у залі, але й змістовно, символічно, – проєкт Матвія Вайсберга «Тонка червона лінія», який почав складатися навесні 2022-го. Це сучасна історія українців, яка розгортається у нас на очах, за нашою участю, і фінал її відкритий.
У вимушеній недовгій евакуації, дивлячись на давньогрецькі фрізи в мюнхенській Гліптотеці з напівзруйнованими часом та варварами античними воїнами, Матвій Вайсберг думав про воїнів сьогоднішніх, які в катакомбах «Азовсталі» – зранені, змучені, – не полишають свій пост, вписують себе, ще живих, у холодний мармур великої історії. Назва «Тонка червона лінія» у цієї серії з’явилася пізніше, вона відсилає до знаменитої тонкої шеренги шотландців у червоних мундирах, яка вишикувалася проти російської кавалерії під Балаклавою 1854 року.
Графітово-попелясті роботи Вайсберга благородно відтіняють аскетичні видовжені, з великими очима, голови Мойсея: червоні, чорні, білі, золоті, смугасті… Кожна з них – сконцентрована ідея, маленький епізод тисячолітньої історії, в якій змішалися сміх і сльози, бідність і скрипкова музика, Бабин Яр, засипаний тілами, й густа молода зелень, 500 ракет, випущених нещодавно по Ізраїлю, і готовність захистити свою маленьку велику державу.
Дві історії, єврейська та українська, віддзеркалюються одна в одній, сплітаються нерозривно. І все огортає гіркий запах гару: у залі «Авангарду» – з виваленими шматками стіни, з дірявою підлогою і обпеченими тренажерами – він не вивітрився за п’ятнадцять місяців.
Що: «Exodus: шлях з небуття»: «Тонка червона лінія» Матвія Вайсберга, «Мандри Мойсея» Даумантаса Тодесаса
Де: Спорткомплекс «Авангард», вул. Юрія Іллєнка, 28
Коли: 14 травня – 18 червня; понеділок – п’ятниця 10:00–19:00, субота – неділя 11:00–18:00
Текст: Марина Полякова