Новина про припинення функціонування майстерень Всеукраїнської творчої спілки художників «БЖ-АРТ» на Лук’янівці схвилювала київську культурну спільноту.
«БЖ-АРТ»* є знаменитою точкою на мистецькій мапі Києва, тут на дев’яти поверхах розташовані творчі майстерні художників, серед яких такі вагомі творчі особистості, як Матвій Вайсберг, Владислав Шерешевський, Олексій Белюсенко, Борис Єгіазарян, Ігор Прокоф’єв, Петро Бевза, Андрій Блудов, Володимир Журавель, Наталія Мудрук, Валерій Шкарупа, Юрій Соломко, Сергій Гай, Борис Фірцак, Андрій Левицький, Олексій Литвиненко, Максим Мамсіков, Віктор Хоменко, Олексій Федоренко, Микола Журавель, Анатолій Федірко, Олександр Мельников і багато інших не менш знаних художників, перелічувати яких просто не вистачить місця. Започаткована творча спільнота була 1993 року, спочатку знаходилася в будинку на Великій Житомирській, а з 1999 року оселилася на Лук’янівці. 30 жовтня Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА) може позбавити художників електроенергії, а значить і можливості працювати у своїх майстернях. До чого тут НАОМА? Давайте розбиратися.
Дев’ятиповерховий будинок на три під’їзди за адресою вул. Лук’янівська, 69/71 був зведений у 1970-ті роки як гуртожиток творчих ВНЗ. Туди заселили студентів Київського державного художнього інституту (тепер НАОМА), Консерваторії (які з’їхали в 1995 році) та Київського державного інституту театрального мистецтва (тепер Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, КНУТКТ). До минулої зими диспозиція була така: перший під’їзд займав гуртожиток НАОМА, третій – гуртожиток КНУТКТ, центральний – творчі майстерні для художників «БЖ-АРТ». Сьогодні студентів КНУТКТ там вже немає, блок пустий (чому – скажемо далі), а художники «БЖ-АРТ» під загрозою припинення діяльності. НАОМА звинувачує їх у тому, що творчі майстерні, які отримують електроенергію через кабель, що йде на будівлю, перенавантажують електромережу та не сплачують борги. А «БЖ-АРТ» стверджує, що проблеми почалися, коли дії НАОМА призвели до припинення роботи котельні та відповідно подачі тепла на будівлю.
18 жовтня я зустрічаюся біля «БЖ-АРТ» із Катериною Артурівною Счастливою, яка з 2001 року працювала старшим майстром котельні (ТП № 3957), а також обіймала посаду інженера з охорони праці у НАОМА. Катерина Артурівна командує: «Зараз заходимо до котельні. У нас мало часу, виженуть. Діставайте телефон, нам треба встигнути все відзняти!» – «Та це не інтерв’ю, а спецоперація!» – думаю я.
Котельня – окрема будівля позаду гуртожитку (як і сам гуртожиток, знаходиться у державній власності, перебуває на балансі НАОМА). Там двоє чоловіків мурують фундаменти під електрокотли, котрі, як заявила НАОМА, будуть встановлені замість чавунних, що стояли тут багато років.
Поки ми фотографуємо котельню, приходить (викликаний робітниками) Віталій Михайлович Гусар** і повідомляє, що він представник компанії «єЖитло» та наглядає за роботами. Котельня, за його словами, буде перш за все обігрівати сусідню з НАОМА багатоповерхівку № 65/67, – там знаходяться ДП «Інститут підготовки кадрів промисловості» та великий хостел «єЖитло» (ezhytlo.com). «А якщо хтось захоче під’єднатися, будь ласка», – додає Віталій Михайлович на запитання, чи буде котельня обігрівати НАОМА, і дійсно рішуче просить нас на вихід.
Доволі здивовані такою заявою, ми з Катериною Счастливою (далі КС) йдемо до творчих майстерень «БЖ-АРТ», де зустрічаємося з художниками Андрієм Зяблюком (далі АЗ) і Михайлом Шаповаленком (далі МШ), сідаємо у галереї на першому поверсі й записуємо інтерв’ю.
Інший Київ (далі ІК): Коли почалися проблеми з котельнею та у якому стані підійшла вона до початку 2020-х?
КС: 2020 року, коли Держпраця подала до суду господарсько-адміністративний позов із вимогою зачинити котельню як нерентабельну. Суд (справа 640/22508/20) встановив, що вимога Держпраці не підлягає задоволенню, адже, згідно з документами, котельня у робочому стані. Атестація котлів у «Київгаз» проходила один раз на два роки, 2020 року відбулася без зауважень, котли випробування витримали; наступна атестація мала бути 28 серпня 2023 року (цей документ за підписом начальника юридичного відділу НАОМА у нас є). 2021 року у НАОМА пройшли вибори ректора. Замість Андрія Володимировича Чебикіна обрано Олександра Петровича Цугорку. Його перевиборча програма була просто фантастичною, «я тучи разведу руками!». Добре, давайте співпрацювати. Як інженер з охорони праці я писала Цугорці доповіді про незадовільний стан Академії: діти сидять на поламаних стільцях, розетки б’ють током, дах тече, двері виламані… зробімо щось для діток! А він мене викликав і сказав: «Не треба указувати, що мені робити!» Між тим в Академії працювало три туалети з восьми; з вісімнадцяти прибиральниць – п’ятеро, причому о десятій ранку вони вже йшли додому, і весь день сміття лежало горою, туалети брудні. Ну що, я була звільнена. Взагалі за два роки ректорства Цугорка звільнено 120 осіб!
ІК: І як ректорство Олександра Цугорка вплинуло конкретно на котельню?
КС: Валерій Григорович Моргун***, якого Цугорка привів в Академію на посаду інженера з газопостачання, а потім призначив проректором з АГЧ (звільнився навесні 2023-го, зараз в.о. проректора з АГЧ – Ігор Васильович Курисько), тоді вже хотів «прибрати» котельню. Я написала до Кабміну, Мінкульту, прокуратури… Ще тут жили студенти КНУТКТ, і це була велика сила: вони запрошували пресу, робили розголос. Котельню залишили у спокої. Опалювальний сезон 2021–2022 років пройшов нормально, у нас є поточні записи. В кімнатах у дітей було 18 градусів, вихід з котельні 64 градуси. Обігрівачі непотрібні. Котельня дуже рентабельна, працювали лише два котли, але тепла вони давали достатньо.
ІК: 15 жовтня Академія на офіційній Фейсбук-сторінці написала: «Вже понад 20 років в нашому гуртожитку <…> так і в студентів з Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого відсутнє тепло в зимовий період. І це незважаючи на наявність котельної за 200 метрів від гуртожитку з чавунними котлами 74-го року виготовлення та щорічними мільйонними витратами за газ на опалення цих котлів, бо до гуртожитків тепло ніколи не доходило. <…> Всі ці 20 років – студенти нашого гуртожитку вимушені зігріватися тільки через калорифери і інші електричні опалювальні прибори». Це правда?
КС: Брехня! Це може підтвердити будь-то з тих, що знаходилися у будівлі в цей час.
ІК: Що відбулося після початку російського вторгнення?
КС: 27 лютого, коли я зачинила котельню у зв’язку з війною (а мене тільки поновили на роботі 2 лютого), вона була повністю в робочому стані. Підготовки до опалювального сезону 2022–2023 років НАОМА не провела, тендера по закупівлі газу не було. У жовтні 2022 року Фондом державного майна України котельня була передана в оренду компанії «Добробут-Тепло» «на період дії воєнного стану та 12 місяців після припинення чи скасування воєнного стану», а ми розуміємо, що зараз воєнному стану кінця не видно. Згідно з договором оренди № 9145 та актом приймання-передачі від 18 жовтня 2022 року, «Добробут-Тепло» було передано виключно будівлю котельні та й то не повністю, притому відсутні договори на передачу чи використання обладнання (котли «Мінськ», насоси тощо). Я знову писала заяви – котельня передається з порушеннями, де інвентаризація?
ІК: Що зробив новий орендар?
КС: «Добробут-Тепло» зламав газовий котел, зробив дров’яний. Привезені дрова лежали на вулиці, були вогкими, не горіли, а тліли. Взимку тепла в будівлі практично не було. Натомість коли вигрібали дрова й заливали їх водою, йшов страшний пар, дим, перелякані люди прибігали з будинків. А чавунні котли не люблять перепадів температури. Нові хазяї спалили котел за три тижні, навіть до кінця січня 2023-го не допрацювали.
МШ: Наскільки мені відомо, в опалювальний сезон 2022–2023 років у Києві зі всіх навчальних закладів тепла не було тільки у гуртожитках НАОМА і КНУТКТ, а також у навчальних корпусах НАОМА. Студенти КНУТКТ вимушені були покинути приміщення й розселитися по інших гуртожитках.
ІК: Можливо, дрова були розумним рішенням після подорожчання газу?
КС: Коли за ці дрова виставили рахунок Інституту підготовки кадрів промисловості, він був втричі більший, аніж при опаленні газом! Скажіть, будь ласка, навіщо було город городити? Чи не для того, щоб зруйнувати котельню, а потім до рук прибрати? Дітей вижили з приміщення, штучно створивши умови, в яких проживання неможливе. Я написала до міністерства заяву, щоб негайно скасували договір оренді, оскільки тепло не надається. Цугорка нічого не зробив. Як нічого не зробив для порядку в гуртожитку: ліфт не працює, туалети не на кожному поверсі робочі, бойлери постійно горять.
ІК: Чи правильно я зрозуміла пана Гусара – тепло буде йти сусідній будівлі?
КС: Я навмисно його три рази перепитала: куди піде тепло? Це котельня НАОМА. Вона будувалася для того, щоб обігрівати Академію, а вже у другу чергу Інститут підготовки кадрів промисловості, гуртожиток КНУТКТ і творчі майстерні (в останні роки «БЖ-АРТ» котельнею взагалі не користувався, електрики вистачало). Що сказав Гусар? «Ми будемо опалювати хостел». Оскільки тут задіяно регіональне Держмайно, вони планують приватизувати котельню та приєднати її тільки до будівлі № 65/67, у якій величезний хостел, багато кімнат, в кожній по кілька ліжок.
АЗ: Об’єкти національних закладів взагалі не підлягають приватизації, згідно із законодавством.
КС: Ви колись мали справу з Держмайном? Я мала. Але котельню дійсно не можна відділити від гуртожитку, вона не має окремої адреси, це як веранда при будинку. І зараз треба поставити питання: кому і навіщо передали котельню, чому не розірвали нікчемний договір, чому руйнується майно Академії?! 4-го числа, коли почали розбирати чавунні котли, жінка, яка поруч живе, побачила і поскаржилася, Цугорці нічого не залишилося, як викликати поліцію. Робітники зачинили котельню й розбіглися. Якщо вони працюють законно, навіщо тікати? Поліція і наші представники постояли та й поїхали. Котельня опломбована, ключі у коменданта. 12-го числа мені телефонують: «У котельні знову повним ходом розбирають котли!» Хоча, якщо НАОМА заявила поліції про «злочин», всі роботи мали зупинитися до з’ясування. Так що я впевнена – Цугорка повністю у курсі справ і діє разом із Моргуном****.
ІК: При цьому НАОМА публічно заявляє, що електрокотли встановлюються для її гуртожитку: «Керівництвом НАОМА прийнято рішення про встановлення на своїй блок-секції двох електрокотлів потужністю по 150 кВт кожен. Отримано за цей час відповідні дозволи, додаткові ліміти виходячи з наявної потужності трансформаторної підстанції, розроблена необхідна проєктна та технічна документація, придбані котли та необхідні матеріали, укладені договори для виконання відповідних робіт» (допис на Фейсбук-сторінці від 15 жовтня 2023 року).
КС: У них немає технічних розрахунків, вони хотіли все на арапа зробити. Для котлів дійсно потрібні додаткові потужності, адже студенти користуються бойлерами, холодильниками, пральними машинами, комп’ютерами тощо. Там і так велике перенавантаження. Якщо ректор Цугорка триста разів хоч всіх відключить, нічого радикально не зміниться.
АЗ: Він просто забирає всі потужності, які приходять на будинок.
ІК: Що конкретно ви будете робити у цій ситуації?
КС: Я подаю до суду заяву на Олександра Цугорка за руйнування котельні та особисті мотиви, за якими мені не дають працювати нормально, – і хай відкривають кримінальну справу.
АЗ: Оскільки й НАОМА, і ми – державні підприємства, конфлікт має вирішувати держава. Але Міністерство культури не втручається у господарську діяльність підприємства і може винести якесь рішення тільки після довготривалих перевірок. Після нашого звернення до Міністерства культури відбулася нарада, на якій міністерством було запропоновано НАОМА зробити розмежування електромережі, давши нам можливість платити напряму ДТЕК, на чому сама Академія і наполягала.
До галереї заходить Володимир Журавель, член «БЖ-АРТ», відомий скульптор, автор, зокрема, київських пам’ятників Анатолію Кузнєцову (автору роману «Бабин Яр») на розі вулиць Кирилівської та Петропавлівської, Іллі Муромцю у парку «Муромець», «Малюки, що пускають кораблики» (присвячний маленьким засновникам Києва) на Поштовій площі. Він займається організацією зустрічі з черговими представниками ЗМІ, журналістами «Громадського», адже історія протистояння НАОМА і «БЖ-АРТ» отримала великий резонанс.
ІК: Андрію, поговорімо про головне звинувачення з боку Академії – творчі майстерні художників «висять на шиї навчального закладу важким тягарем, відволікаючи студентські кошти на оплату використаної ними електроенергії», та вимоги негайно від’єднатися.
АЗ: Я не буду заглиблюватися в питання, якими коштами НАОМА оплачує електроенергію, але перш ніж декларувати, що ми користуємося нею за рахунок студентів, треба сказати, що за спожиту електроенергію ми завжди розраховуємося. Чи йдуть ці кошти студентам, чи ні, я не знаю. При здачі цієї будівлі в експлуатацію, потужності електромережі були розраховані на всі три блок-секції гуртожитку творчих ВНЗ. В той час все було на балансі Київського художнього інституту. І вся будівля, і станція ТП, і котельня. Все це було і є загальнодержавною власністю. Слід зауважити, що є велика різниця між приватною і державною власністю. Коли держава віддає на баланс, то це означає, що вона робить балансоутримувача відповідальним. Якщо це котельня, то вона зобов’язана відповідати за теплопостачання всіх тих об’єктів, що до неї підключені. Якщо електричні потужності закладені і виділені на всю будівлю, то це зобов’язання забезпечити всю будівлю електрикою. Якщо НАОМА як балансоутримувач не справляється зі всіма зобов’язаннями, покладеними на неї, то котельню треба передавати на баланс тому, хто зможе забезпечити теплом усіх, для кого ця котельня була побудована. Так само і з електропотужностями. Якщо Академія не хоче нести далі зобов’язання з електрозабезпечення спільної будівлі, то повинна виділити із загальних потужностей нашу пропорційну частку. Коли ми сюди заселилися, Академія не хотіла морочитися з розмежуванням, нам було сказано: «Зручніше, щоб кошти за спожиту електроенергію ви нам просто відшкодовували по лічильниках», – так ми і робили.
ІК: Але НАОМА могла розмежуватися будь-коли?
АЗ: Так. Вони мали подати заявку до ДТЕК Київські електромережі, раніше «Київенерго», щоб за субабонентом (тобто творчими майстернями художників) закріпили окрему частку потужностей. Це потрібно було зробити у 2007 році. Форма відшкодування за спожиті комунальні послуги доволі поширена, але якщо вже діяти за правилами, то потрібно субабонента показувати в договорі з ДТЕК. До розрахунків шляхом відшкодування серйозних питань за минулі роки не виникало. Оскільки ми завжди співіснували з Академією як партнери, всі питання (ремонт, фінанси, адміністрування тощо) вирішували спільно, то розділ начебто був непотрібний.
ІК: А зараз Цугорка вимагає під’єднатися окремо.
АЗ: Це замовлення проєкту, можливо, заміна трансформатора, прокладка кабелю, купівля потужностей. Нам треба в середньому 100 кВт. До війни 1 кВт коштував 2,5 тисячі гривень, скільки буде коштувати далі, невідомо. Так, зараз можна не сплачувати, але після кінця воєнного стану треба буде сплатити. А все інше може коштувати від 990 тисяч до 3 мільйонів гривень. Я спілкуюся з ДТЕК, з приводу отримання технічних умов. Але це мало допоможе, тому що знайти такі кошти у воєнний час немає можливості. Через суд важко примусити НАОМА розділити потужності, але логічно, що якщо таке саме державне підприємство займає третю частину будівлі, на яку розраховані потужності, то претендує як мінімум на третину, це приблизно 80 кВт. Я прошу зробити нас субабонентом і закріпити за нами ці 80 кВт. А далі ми вже будем думати, як їх збільшити. До речі, НАОМА дала можливість КНУТКТ відокремитися та отримати від загальних потужностей близько 100 кВт. При наявності опалення від котельні їм цілком вистачало. Але це при наявності опалення! Те саме хочемо зробити й ми!
ІК: Академія стверджує, що «БЖ-АРТ» за електроенергію «не сплачує місяцями, а то і роками», «на сьогодні заборгованість складає перед студентами НАОМА 161317 грн». Як сформувався борг?
АЗ: Це поточна заборгованість за декілька місяців 2023 року і відшкодування нашої частки за ремонт спільної електромережі.
ІК: Ви сплачуєте коли, помісячно, за рік?..
АЗ: Коли є гроші. Ми заробляємо, але коштів небагато. За електроенергію платимо частіше поквартально або за півріччя, але останні роки навіть перераховували, на прохання Академії, наперед, як депозит. Академія нас звинувачує у тому, що ми на 1 січня виходили з боргом, забуваючи сказати, що рахунки за грудень нам приходять 28–30 грудня, тому заплатити відразу у принципі неможливо. Це звичайна маніпуляція цифрами й фактами!
ІК: А як ситуацію коментує КНУТКТ, що залишився без гуртожитку?
КС: Та ніяк. До речі, кілька років тому вони хотіли взяти котельню на баланс, вкласти гроші у модернізацію. НАОМА їм відмовила.
Щоб подивитися, в яких умовах працюють художники, ми підіймаємося у майстерню скульпторки Наталії Мудрук. Це класичний гуртожитковий блок з окремими кімнатами та санвузлом. Всередині чистенько, охайно, зроблений ремонт.
Майстерня нагадує чарівну скриньку, так тісно вона заставлена вигадливими роботами пані Наталії: дивними персонажами, звірятками… Здається, що тут надто затісно для роботи скульптора, але мисткиня говорить, що звикла, обжилася. Вона з жахом ставиться до перспективи втратити майстерню. «Ми художники, все наше життя – це постійна творча робота, така вже наша природа. Художник не може і не повинен працювати десь, в незрозумілих умовах, художнику потрібна майстерня, де у належному стані зберігаються твори, інструменти, архів. Я просто не уявляю собі, куди і як все вивозити, якщо нас Академія залишить взимку без електроенергії».
*Офіційна назва організації – Державне підприємство «Творчо-виробничий та навчально-дослідний центр розвитку сучасного мистецтва». Вона створена для забезпечення розвитку українського сучасного мистецтва та надання умов для творчої діяльності членів Всеукраїнської творчої спілки художників «БЖ-АРТ» на базі переданих на баланс ДП приміщень середньої блок-секції будівлі гуртожитків творчих ВНЗ за адресою: м. Київ, вул. Лук’янівська, 69/71.
**Віталій Михайлович Гусар – згідно з ЄДР, директор ТОВ «Гідне житло», яке зареєстроване за юридичною адресою вул. Лук’янівська, 65/67. Основний вид діяльності: діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування. Один із трьох засновників і бенефіціарів ТОВ «Гідне житло» – Олександр Андрійович Блохін, керівник ТОВ «ВБЕТ Україна» (крупний ігорний бізнес).
***Валерій Григорович Моргун – згідно з даними ЄДР, керівник ТОВ «Добробут-Тепло», яке зареєстровано за юридичною адресою вул. Лук’янівська, 69/71. Основний вид діяльності: постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря. Засновник і бенефіціарний власник компанії – Леонід Васильович Антонєнко, з лютого 2020 до лютого 2023 року перший заступник Голови з питань оренди у Фонді державного майна України; був звільнений після корупційного скандалу, пов’язаного з приватизацією державного майна).
****Процитуємо допис на Фейсбук-сторінці «Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури – НАОМА» від 15 жовтня 2023 року, у якому Академія звинувачує у всьому «Добробут-Тепло»: «Свого часу до цієї “котельні” з невідомих причин було підключено гуртожиток Міністерства промисловості. Всі вони весь час “вимагали” від НАОМА – тепла і при цьому не розраховувалися за його отримання. Щорічне відволікання коштів НАОМА (коштів які виділяє держава, коштів для наших студентів) складало цифру з шістьма нулями. Так було і у 2021 році. Але у 2022 році Фондом державного майна (котельня – державна власність) з ініціативи інших споживачів тепла (того ж Фонду державного майна до управління якого перейшов гуртожиток Міністерства промисловості) котельня була передана в оренду ТОВ “Добробут-Тепло” з метою встановлення сучасних котлів опалення та новітнього обладнання. На жаль, орендар замість виконання своїх зобов’язань про встановлення нових котлів спробував на існуючих отопити гуртожитки березовими дровами. Звичайно, з цього нічого не вийшло. Керівництво НАОМА ініціювало розторгнення договору оренди і зараз позов знаходиться на розгляді в господарському суді». (Пунктуація оригіналу збережена.)
Інтерв’ю записала Марина Полякова