10 жовтня розпочинається програма подій з нагоди 125-річчя від заснування Міського музею старожитностей і мистецтв, на базі якого пізніше були утворені Національний художній музей України (НХМУ / NAMU), Національний музей історії України та Національний музей декоративного мистецтва України.
Будівля НХМУ, «музею з левами», широко відома, є однією з візитівок Києва. У ній 1899 року відкрився Міський музей старожитностей і мистецтв, який став місцем започаткування кількох визначних музейних колекцій. До 125-річчя відкриття першої експозиції у Національному художньому музеї України відбудуться події, які об’єднають три музеї у своєму історичному рідному домі.
З 10 жовтня будуть відкриті два проєкти (НХМУ, вул. Грушевського, 6, службовий вхід з тильного боку будівлі).
«Витоки. До 125-річчя виставки до ХІ Археологічного з’їзду»
З нагоди відкриття ХІ Археологічного з’їзду Вікентій Хвойка з 5 серпня 1899 року влаштував виставку в залах другого поверху ще недобудованого Київського міського музею старожитностей і мистецтв. Жодних каталогів чи покажчиків до тієї виставки видано не було. Вона експонувалася ще місяць після закінчення з’їзду й започаткувала зібрання сучасного Національного музею історії України.
Виставка «Витоки» презентує найзмістовнішу частину – 54 експонати (серед них артефакти трипільської культури та скіфські старожитності), які могли демонструватися 1899 року, а також надзвичайно цікаві документи, пов’язані з музейницькою діяльністю Вікентія Хвойки, що зберігаються в Національному музеї історії України.
Віртуальний тур виставкою 1925 року «Український портрет ХVІІ – ХХ століть»
Цей проєкт присвячений легендарній виставці українського портрета, що була розгорнута у трьох залах другого поверху нинішнього НХМУ. Її організаторами виступили видатні науковці музею Данило Щербаківський та Федір Ернст. Вони також стали авторами каталогу, до якого увійшли 259 портретів.
Експозиція «Український портрет ХVІІ – ХХ століть». Ілюстрації з видання – Український портрет: виставка українського портрету XVII – XX ст / Д. Щербаківський, Ф. Ернст; Всеукраїнський історичний музей ім. Т. Шевченка. Київ: Держ. Трест «Київ Друк», 1925.
Проєкт є результатом багаторічного дослідження науковців музею в співпраці з колегами з інших інституцій щодо відтворення повноцінного вигляду експозиції 1925 року. Майже усі твори з виставки було не лише ідентифіковано, але й віднайдено їхнє теперішнє місце збереження.
Відвідувачі можуть, завдяки 3D-окулярам, опинитися у просторі виставки 1925 року, «рухатися» залами, розглядати експонати, знайомитися з новітніми музейними дослідженнями колекції завдяки аудіогіду та інформації до кожного твору. Вперше історія музею і України постане через відтворення цілісності колекції на прикладі визначної виставки.
Публічна програма (вхід вільний за умови попередньої реєстрації) передбачає низку дискусій, які об’єднають не тільки музейних науковців, а й дослідників культури, мистецтва, історії, літератури та широке коло зацікавлених учасників. Програма відбудеться за участі Центру урбаністичних студій та Київського національного університету імені Т. Шевченка. Дискусії будуть проводитись щоп’ятниці о 16.00 в Національному художньому музеї України (вул. Грушевського, 6, службовий вхід).
Публічна програма
18 жовтня. Вступна розмова. Як змінилося поняття «національний» щодо мистецтва і щодо розуміння ролі й місця музею? В який спосіб вибудовувати наратив, інклюзивний щодо представлення національностей та децентралізований у відповідності до дійсної ситуації?
25 жовтня. Київська Русь, Україна-Русь, Литовська Русь? Проблема термінології.
1 листопада. Середньовічний період: Питання хронології та періодизації. Коли завершується доба «Київської Русі»? Коли закінчується Середньовіччя в українських землях?
8 листопада. За лаштунками формування національної української ідеї: зворотні процеси. Якою була культурна експансія імперії в Україні в другій половині ХІХ століття? Якими були інструменти імперського впливу? Як це позначилось на культурі в Україні?
15 листопада. 1920-ті: «Коренізація»/ «українізація»: «національне відродження» чи національна трагедія?
22 листопада. Як говорити про кримськотатарську спадщину в контексті України? Яку термінологію та періодизацію ми застосовуємо?
29 листопада. Мистецтво другої половини ХХ століття: інерція термінології радянського мистецтвознавства. Чи було «повернення модернізму» у 1960-х? Що робити з термінами «суворий стиль», «дозволене мистецтво», «фольклоризм» тощо?
6 грудня. Підсумкова розмова. Як перегляд канону в музеї впливає на суспільство/місто/країну? Якою є роль вироблених музеєм критеріїв і методологій в ширшому контексті – публічному та академічному?
Музей відкритий для відвідувачів у четвер, п’ятницю і суботу з 12.00 до 17.30.
Вартість: повний квиток – 150 грн; пільговий (школярі, студенти, пенсіонери) – 100 грн; для військових вхід вільний.