Вухо, вмуроване в кулю, дикі, але дуже добрі звірі та франко-німецьке безпредметне мистецтво – Марина Полякова рекомендує найцікавіші виставки Києва.
Mironova Foundation (пров. Лаврський, 9)
Колективна виставка об’єднала фотографії Сергія Мельниченка, скульптуру Назара Білика та полотна Віктора Сидоренка. Художники працюють у різних видах мистецтва, між найстаршим та наймолодшим з цієї трійки розрив майже сорок років. І все-таки виставка вийшла внутрішньо несуперечливою, а зовнішньо дуже, так би мовити, фотогенічною – повтори, перегуки форм, вишукана графічність, гра тіней. Три майстри розповідають про поводження людини в інформаційному просторі: сприйняття інформації та її обробку, відокремлення правди (наскільки вона взагалі можлива) від фейків, віру в те, що відбувається навкруги, або недовіру – відторгнення всього, бажання вирватися з мороку, відлетіти, втратити вагу. Фотографії Сергія Мельниченка, здається, відсилають до походжень агентів Малдера та Скаллі: інфернальне світло, якісь ангари посеред ночі, нечітке зображення чоловіка – жертви? останнього носія таємниці? Люди Віктора Сидоренка, що плавають у небесах, це мрія, така собі тілесна, мускулиста, красива мрія про «аріелів», які можуть полишити далеко внизу свари, заздрість, ницість, та бути вільними (проте трохи лякають своєю довершеною надлюдяністю). Квінтесенцією виставки можна вважати одну зі скульптур Назара Білика. З тилу – ідеальна куля, масивна, темно-сіра, герметична. Спереду – глибокий контррельєф, майже умовна голова чоловіка з дуже конкретним, деталізованим вухом. Вибирай, що тобі ближче, – ідеальна куля в інформаційному вакуумі, або бурхливе життя з його шепотінням та криками.
Національний музей українського народного декоративного мистецтва (вул. Лаврська 9, корп. 29)
Майоліковий завод у місті Василькові був створений у 1934 році на базі гончарної артілі. У 2002 році він збанкрутився й закрився. Між цими датами пролягає почесний шлях: технологічні розробки, художні винаходи, виставки, широкий продаж та навіть експорт посуду, сувенірів, декоративних виробів. Це були роки розквіту, моди на таку кераміку – вкриту поливою, якісну, трохи важкувату візуально та фізично, насичену фольклорними відсилками. Виставка величезна, з експозиції добре розумієш, який пласт культури пішов – принаймні на побутовому рівні, – залишившись тільки в музеях, у колекціонерів. Вигадливий посуд, декоративні фігурки, кумедні створіння, таріль з Леніним… То, можливо, це дійсно минуле, бабусине, вже не модне, запилене по сервантах?
Павло Гудімов (Я Галерея виступила співорганізатором виставки), каже: «Ці вироби можуть викинути діти тих бабусь, але почати колекціонувати онуки. Настає час зрозуміти, що це шедеври українського професійного мистецтва, яке сформовано на засадах мистецтва народного. Сьогодні ми вже на порозі того, щоб збирати колективний портрет України з портретів творчих людей, які працювали у різних видах мистецтва». Дійсно, майоліку у Василькові творили конкретні майстри: Михайло Денисенко, Неллі Ісупова Омелян Желєзняк… Окремо в експозиції виділений спадок творчого подружжя Надії та Валерія Протор’євих, які почали працювати на заводі у 1950 році, – роботи високопрофесійні та високохудожні, ті самі «добрі звірі», що дали назву виставці.
М17 (вул. Антоновича, 102–104)
У рамках довготривалого проєкту «Велике коло», присвяченого безпредметному мистецтву, відкрилася експозиція № 3. Є в німецькому місті Фрайбурзі незалежний мистецький простір e9a, який працює з абстрактним та мінімалістичним мистецтвом. У гірському чарівному куточку Франції, маленькому місті Пон-де-Кле, з 2011 року проходить Міжнародна бієнале безпредметного мистецтва. П’ятнадцять художників, які працюють з e9a та BANO, у М17 покажуть, що таке редукційне мистецтво, мінімал-арт, постформалізм і постмінімалізм (процес-арт). Після васильківської кераміки, яка вся вітальний вибух і блискуча краса, експозиція № 3 буде келихом дуже сухого й дуже тонкого вина. Її треба смакувати потроху, переходячи від однієї вкрай мінімалістичної роботи до іншої. Тут процес глядацької рецепції не менш важливий, ніж процес задуму й створення.