Килими – це модний тренд чи анахронізм? Старше покоління пам’ятає, якою цінністю був килим ще кілька десятків років тому, як його треба було «дістати», записуючись у чергу в меблевих магазинах, щоб потім гордовито прикрасити підлогу чи стіну. Пам’ятає, що килим куплявся не під інтер’єр і виробник нікого не цікавив (власне, ніяких брендів і не було), – ці пістряві червоні, зелені, брунатні килими хоч і вабили «дикунською» красою, але мали дуже опосередковане відношення до дизайну. Молоде покоління почало знімати зі стін бабусине багатство і навіть взагалі позбуватися килимів-пилозбірників. Тим часом у світі поширюється мода на килими, й про це сьогодні нам розповість колумністка «Іншого Києва» Ірина Белан.
Відбудовую ланцюжок. У вересні 2022 року я прийшла у тільки-но відкритий після реставрації Королівський музей витончених мистецтв, KMSKA, в Антверпені. Місце під сходами – це завжди виклик для архітекторів, дизайнерів, але, мабуть, не для художників. KMSKA запропонував місцевому художнику Boy & Erik Stappaert розташувати під сходами у відділі сучасного мистецтва інсталяцію 2 Conflict Paintings + Colour Method in 7 Layers. У грудні 2023 року під час ярмарку мистецтва Art Antwerpen я завітала до майстерні Boy & Erik Stappaert, де, окрім його робіт, гості побачили килими, які виробили майстри Ashtari Сarpets за малюнками художника.
Це не першій досвід співпраці компанії з художниками та фешн-дизайнерами. Вони пропонують колекції килимів, для яких патерни розробляли фешн-дизайнери Крістіан Вейнантс, Тiм Ван Стінберген, дизайн дует Muller Van Severen, дизайнер Себастієн Капоруссо, iлюстраторка Жанна Деталланте, графічна дизайнерка Венді Ганс, яка з 2014 року очолює компанію разом із Резою Аштарі. Його батько, Ата Аштарі, заснував бренд у 1969 році, і спочатку компанія займалася продажем автентичних класичних килимів із Персії та Ірану.
У лютому 2024 року я приходжу до шоуруму Ashtari Сarpets, щоб побачити результати їхньої співпраці. Чому? Тому що обожнюю килими, віддаючи перевагу українським традиційним ліжникам, і абсолютно впевнена в їх релевантності сучасному інтер’єрному дизайну. І, навіть якщо міряти не тільки дизайном, а взяти ширші мірки, з якими ми раціонально підходимо до покупки меблів, освітлення або предметів мистецтва, – килими абсолютно релевантні сучасному способу життя. Зміни клімату, економія природних ресурсів приводять до того, що, утеплюючи дім, ми пригадуємо найавтентичніші засоби, які використовували наші пращури. Килими – один із них. Окрім функціональності, вони несуть і декоративне навантаження. Якщо за декор відповідають відомі художники, це значить – начебто вбити двох зайців одночасно, – зробити інтер’єр функціональним та емоційно насиченим.
Про місце, що у сучасному дизайні займають килими, я поговорила з Венді Ганс, яка очолює компанію разом з Резою Аштарі, розробляє дизайн та адаптує дизайн інших митців під технічні вимоги.
«Останнім часом я бачу, як зацікавленість килимами зростає. Кожний інтер’єрний часопис публікує статті про них. Килим є об’єктом, який збирає весь інтер’єр разом, збирає усі його елементи докупи. Усі розрізнені меблі та декор, які знаходяться в одному просторі, об’єднуються саме килимом. Для клієнтів, окрім високої якості килима та відомого ім’я автора, дуже важлива його екологічність. I права не тільки в екологічності матеріалу, а й в екологічності праці – наприклад, ми не використовуємо дитячу працю у майстернях.
Ми виробляємо килими у різних країнах залежно від орнаменту, який потрібно реалізувати. Різні країни мають різні технології та різні типи шерсті. Наприклад, в Ірані дуже жирна шерсть, в Непалі вона пряміша за інші. В Непалі майстри бездоганно роблять змішування кольорів. Опираючись на місцеві традиції та дизайн, ми обираємо майстрів, які реалізують ідею якнайкраще. Один із найважливіших критеріїв, що я використовую до дизайнерів, з якими ми співпрацюємо, – це інтрига. Інтрига, яку я відчуваю до їхніх робот. Я повинна відчувати їх, взагалі. I, звісно, вони повинні бути цікавими особистостями, мати певні стандарти та потужну ідентичність».
У березні у Брюсселі відбудеться вже сьомий ярмарок сучасного колекційного дизайну Collectible, на ньому Ashtari Carpets покажуть колаборацію з дизайнером Себастієном Капоруссо – килими та просторові об’єкти. Тобто ланцюжок протягнеться далі.
Головна світлина: Ashtari Carpets, collaboration with Boy & Erik Stappaerts, «Polarization Red and Blue»