Масштабний ярмарок сучасного мистецтва Art Basel. Paris пройшов у паризькому Гран Пале у жовтні.
На фронтоні Гран Пале (Grand Palais, Великого Палацу) розташовано присвячення «Monument consacré par la République à la gloire de l’art français» («Будівля, присвячена Республікою славі французького мистецтва»). Патетично? Але є у цій патетиці дійсна велич – держава визнає славу мистецтва і присвячує йому пам’ятники.
У 1892 році президент Франції погодився з планом проведення у Парижі Всесвітньої виставки. Головна проблема, з якою стикнулися організатори, – відсутність будівлі, що релевантна події. За два роки був оголошений конкурс на архітектурний проєкт. Ще за два роки оприлюднені імена фіналістів: переможцем став Альберт Луве, друге місце посіли Анрі Деглан і Рене Біне, третє – Альберт Томас. Фіналісти були, а фінальний проєкт був відсутній. Журі вирішило, що жоден із них не відповідає вимогам майбутньої виставки. Але французи не були б французами, якби елегантно не вивернулися із цієї ситуації. Вони поєднали проєкти та отримали Гран Пале у тому вигляді, який ми бачимо зараз: головний фасад спроєктував Анрі Деглан, середню частину – Альберт Луве, задню частину – Альберт Томас.
У 1925 році у Гран Пале пройшла Міжнародна виставка декоративного мистецтва. Та сама, яка стала явним доказом того, що у мистецтві, дизайні та архітектурі з’явилися два нових стилі, – ар деко та модернізм. Та сама, на якій український художник Вадим Меллер отримав найвищу нагороду, золоту медаль, за декорації до спектаклю театру Леся Курбаса «Березіль».
Влітку цього року під час Олімпійських ігор з даху Гран Пале звучала «Марсельєза». Восени у Гран Пале відкрився другий ярмарок Art Basel. Paris (а про торішній я писала). Art Basel виповнилося вже 54 роки, протягом яких він поступово просувається світом – спочатку Маямі, Гонконг, зараз – Париж.
В Art Basel. Paris з 18 по 20 жовтня взяли участь 195 галерей із 42 країн, з яких 53 були новачками. Цього року всі стенди поділено на три сектори: основний «Galeries» («Галереї»), «Emergence» («Виникнення»), присвячене новим галереям і художникам, та «Premise» («Приміщення»), в якому дев’ять галерей представили свої кураторські проєкти. Крім того, новий розділ «Oh La La!» запросив учасників представити рідкісні роботи протягом 48 годин, 18 та 19 жовтня.
Одразу після закриття ярмарку цього сезону Art Basel та UBS опублікували «Глобальне дослідження колекціонування у 2024 році». Іноді корисно занурюватися у цифри. Авторка дослідження доктор Клер МакЕндрю, засновниця фірми «Arts Economics», аналізує купівельну поведінку заможних людей на 14 основних ринках світу протягом 2023 та першої половини 2024 років. МакЕндрю зібрала відповіді від понад 3660 заможних людей із Бразилії, Франції, Німеччини, Гонконгу, Індонезії, Італії, Японії, материкового Китаю, Мексики, Сінгапуру, Швейцарії, Тайваню, Великої Британії та США. Дослідження змісту колекцій показало, що частка робіт жінок-художниць досягла семирічного максимуму, склавши 44 % порівняно з роботами чоловіків-художників. Колекціонери вклали 52 % загальних витрат у твори нових художників і художниць. 88 % із них придбали щонайменше одну роботу в новій для себе галереї протягом останнього року. Обнадійливі цифри для тих, хто знаходиться на початку мистецької кар’єри, особливо для жінок.
Отже, я обрала п’ять просторових композицій, скульптурних об’єктів, цьогорічного Art Basel. Paris для свого умовного рейтингу. Моя спеціалізація на дизайні та архітектурі не дала відійти від них дуже далеко.
У лютому цього року легендарний американський архітектор, засновник стилю деконструктивізм Френк Гері відсвяткував своє 95-річчя. Компанія Louis Vuitton для вшанування Гері – а їх повʼязують понад 20 років співпраці, – прикрасила головний видовий балкон Гран Пале інсталяцією – світловою скульптурою у вигляді риби дизайну Гері. І ще один ювілей – десять років тому у Парижі відкрився Louis Vuitton Foundation, який спроєктував Гері. Він також створив колекцію пробок для флаконів парфумів «Les Extraits» у 2021 році. У 2023-му Louis Vuitton представив дебютну колекцію сумок Френка Гері на Art Miami.
Паризька галерея «Vallois» експонувала не схоже на типові роботи Нікі де Сен Фаль панно «Біла богиня» з вовни 1963 року з колекції Renault.
Зі стенду паризької галереї «Loevenbruck» я обрала одразу два предмети. Дубову скульптурну шафу дизайнерів Даніеля Дювара та Грегорі Жіквеля. Та їхній же дубовий ослінчик з вишивкою.
Берлінська галерея «Lars Friedrich» показала скульптурні меблі швейцарської мисткині Нурі Курфер.
Галерея з Цюріха «Galerie Eva Presenhuber» презентувала соло-шоу «My house» («Мій дім») художниці з Гарлему Tschabalala Self (я залишу англійську версію її імені). Експозиція включала скульптури, живописні роботи та меблі.
Попри те, що під час Art Basel паралельно проводиться виставка колекційного дизайну Design Miami, про яку я також буду писати, сучасний колекційний дизайн вже відвоював собі місце серед об’єктів мистецтва. І це вже дає надію молодим дизайнерам.
Текст і світлини: Ірина Белан