Світло з темряви, веселі лицарі, римські маски, нове життя річкового вокзалу та сови в тумані – Марина Полякова рекомендує найцікавіші виставки Києва.
Національний художній музей України (вул. Грушевського, 6)
Аукціонний дім «Дукат» видав монографічний альбом Матвія Вайсберга, презентація якого відбулася на виставці «Людський фактор» в НХМУ. В експозиції зібрані роботи різних років – здебільшого портрети рідних, друзів, пам’ятні моменти. Темне тло полотен Вайсберга – не страшна темрява небуття, підземного аїду, але темрява космічна, плідна, з якої народжується життя. Художник робить на цьому тлі перші мазки, ледь жевріючі – з’являється слабке світло. Наступні мазки світліші за тоном, ще світліші – і нарешті форма стає опуклою, виступає з космічного оксамиту, сяє теплом, пульсує. Це справді якась містика: викликання живого з невідомих глибин, надання йому імен. Виставка працює до 5 травня.
Triptych: Global Arts Workshop (Андріївський узвіз, 34)
Епоха лицарів має особливу привабливість. Ми наче й розуміємо, що насправді то були грубі вояки, які тільки й знали, що захоплювати землі сусідів, але продовжуємо наділяти їх романтичними рисами. Sasha Bob, художник з Білої церкви, поєднує у своїх роботах ці дві точки зору. Його брутальні хлопці (лицарі, імператори, пірати, шукачі пригод) водночас суворі, погрозливі, пихаті, смішні. Вони трохи мультяшні, а трохи – ніби зі старовинних вітражів. Всі ці барбаросси, макбети, левові серця войовничо мружать очі, здіймають щити та знамена, несуться у хрестові походи… але виставка має назву «Аз єсьм цар!» – і цим невмолимо відсилає до Івана Васильовича, якого мистецтво з жорстокого, напівбожевільного тирана обернуло на комічного дядька в шубі. Тому що на всякого «рекса» знайдеться свій Sasha Bob.
Mironova Foundation (пер. Лаврський, 9)
Ігрища з історією продовжує одеський художник Анатолій Ганкевич. Жили колись римські патриції, вирішували долю держави, померли в пошані й залишили по собі посмертні маски. Саме ці маски стали матеріалом для художника, який пустився у роздуми над тим, як змінюється людина протягом життя, чим вона стає після смерті, що залишається у пам’яті нащадків, як історія працює з цим антропним матеріалом – і навіщо відбиває носи у статуй та масок. Анатолій Ганкевич винайшов власну техніку імітації мозаїки, у якій виконує пейзажі (о, яке в нього море!), натюрморти, соцарт, а ось тепер псевдогіпсові личини.
Київський річковий вокзал (Поштова пл., 3)
Будова Центрального річкового вокзалу зводилася у 1953–1961 роках і давно потребувала реновації (сім років вокзал зачинений), яка і була нарешті проведена: прибрали сміття, пофарбували, підновили. Відтепер вокзал повинен стати місцем модним. БУХТА Food Station на нижньому поверсі пропонує вуличну їжу на всі смаки та вид на Дніпро. А вище фуд-корту з’явився виставковий простір з видом на мистецтво. Перша виставка Renovation об’єднала роботи дюжини художників, скульпторів та фотографів, які виграли у майже двохсот конкурентів право відкрити арт-вокзал. Куратор виставки Даша Біленко пояснює: «Ми створюємо арт-проект, в якому нашаровуються і органічно взаємодіють між собою дві часові площини: модернізм 60-х і сучасне мистецтво авторства молодих українських художників». Тож за роботами молодих та мріями про холодних устриць не забудьте роздивитися величні радянські розписи – це одна з фішок річкового вокзалу. Виставка працює до 15 травня.
Dymchuk Gallery (вул. Ярославська, 21)
Bird in Flight, журнал про фотографію та візуальну культуру, презентує виставку Яни Кононової, фотографині (і до того ж філософині), яка стала «Відкриттям року» у заснованій журналом премії «Укрсучфото». Туман, дим, пожовклий вогкий підлісок, розбиті колії невідомої дороги, високі трави, похилені дерева, корова, що виглядає з осіннього бадилля, – околиці Трахтемирівського заповідника, який прилягає до Дніпра між Києвом та Каневом. Яна Кононова бере поняття «меланхолія» та накручує навколо нього візуальні метафори. Стан меланхолії – це зупинка на бігу, можливість озирнутися і раптом зрозуміти, що сови не те, чим здаються, а істина десь поруч: можливо, ось в цьому туманному лісі.