Галерея «Білий Світ» зробила спільну виставку графічних робіт Пінхаса (Павла) Фішеля і Матвія Вайсберга Ostinato.
Пінхас Фішель представив дві серії – «Пристрасті навколо єдинорога» й «Ктуби», – виконані в техніці рейзеле (paper cut, родичка витинанки), а також начерки, які демонструють процес створення. Тут бурхливе бароко, жіночі постаті, переплетені з рослинами, мавпами, єдинорогами; образ клавесину відсилає до століття камзолів та вигадливих перук. Здається, це про радість життя, про танці серед троянд – вінтажна еротика, легка пікантність. Але придивіться – жінки не обіймаються, вони деруться. За кущами троянд вони гамселять одна одну, хватають зі спини, зі стегна, перевертають, напіддають. З жінок регочуть мавпи, які у європейському мистецтві символізували дурість, хитрість, гріховність, були антагоністами єдинорога, символу божественної чистоти, – і єдиноріг тут закриває копитом очі від сорому. Леви вже не знають, що робити в цьому бедламі, як розтягти фурій. І дивляться на все це з подивом та огидою поважні ктуби, єврейські шлюбні угоди, оформлені у вигадливі рейзеле.
Після такої фривольності роботи Матвія Вайсберга – холодний душ, таємнича пустота, «тарковська» імла. Також дві серії, «Слабкий антропний принцип» та «Дороги». Попільна гама, безкінечні повтори, відтінки одного сюжету. Якщо у Фішеля людина є об’єктом дослідження – а саме людська страсність, тілесніть, м’ясистість та м’язистість, то у Вайсберга людина – суб’єкт, спостерігач, той, хто осмислює, той, хто дивиться вдалечінь з вікна будинку чи вагону. Цей спостерігач завжди поза кадром, ми не знаємо, чи є в нього субстанція, ім’я, вік, капелюх.
Зв’язки між двома частинами виставки треба відшукати, вибудувати та відчути від цього процесу інтелектуальну насолоду. От вам один з них: музика, ритм, – і ostinato це музичний термін. Роботи Фішеля підкреслено музикальні – не тільки в лоб, завдяки кришкам клавесинів, а й тому, що композиції нагадують нотний стан, мелодія ллється, плететься (рослини, руки, ноги), тече фізично, її можна побачити. Музикальність у Вайсберга задають повтори мотиву (небо, дорога), ніби флейта виводить один фрагмент з невеликими варіаціями, і фоном – стукіт коліс потягу, що летить скрізь туман.
І ще один зв’язок – ці два художники дуже поважають філософію і роздумують, кожен відповідно своєму темпераменту та творчій манері, над питаннями: що таке людина, людяність, цивілізація, гармонія, що підтримує хиткий баланс між матерією та духом, та що відбувається зі світом через втрату цієї рівноваги.
- Що: Пінхас (Павло) Фішель та Матвій Вайсберг, Ostinato
- Де: ЦСМ «Білий Світ», вул. Пушкінська, 21 а
- Коли: 28 травня – 9 червня; вівторок–неділя 11:00–19:00, понеділок – вихідний.
Текст: Марина Полякова