Оксана Форостина розповідає про нову книгу видавництва Yakaboo Publishing.
Повертатися до цього тексту через десять років після першого прочитання, було трохи страшно: здається, тоді я була відкритішою до такого типу письма, надто піднесеного та розхристаного. Тепер мені подобаються сухі, дисципліновані тексти. Та й виклики молодості тоді були актуальнішими, чого вже там.
Знаменита книжка з аудиторією понад мільйон може бути об’єктом іронії, особливо з боку тих, хто й юнґіанську психологію серйозно не сприймає. Справді, вона найпотрібніша молодим жінкам, щоби розібратися зі своїми внутрішніми проблемами, звідси й шалена популярність. Але «Жінки, що біжать з вовками» Клариси Пінколи Естес — це ще й книжка про наратив, про те, як люди тисячоліттями передають певні сюжети та сенси, як вони змінюються у різних культурах і як вони до нас повертаються. У безпечному світі ми забули, що первинна функція дитячих казок — навчити захищатися у жорстокому, непривітному світі, де діти дорослішали рано і рано зустрічали хижаків, і це почасти змінилося лише впродовж останніх кількох століть. Але ми бачимо, яким вразливим є тонкий шар цивілізації і яким крихким є наше безпечне середовище.
Одна з казок, яку розбирає і пояснює Естес — угорська казка про золотоволоску, схожа за сюжетом на нашу українську казку «Про дивну сопілку»: в обох є той самий мотив — невинна жертва, на місці злочину виростає тростина, з тростини роблять сопілку, і сопілка свідчить про жертву і про злочинця. Це дуже важливий сюжет для нас зараз, можливо, важливіший, ніж для наших далеких предків: наше суспільство — це тисячі нерозказаних історій винищених цілими суспільними прошарками, тисячі смертей, які відкрили соціальні ліфти для сотень тисяч, зрад і компромісів. З цієї крові ми і виросли, майже всі. Й як вчать нас давні казки, єдиний спосіб подолати темне, задавнене, прокляте, — назвати його ім’я.
Клариса Пінкола Естес. Жінки, що біжать з вовками. Архетип Дикої жінки у міфах та легендах / Переклад з англійської Наталії Валевської. – Київ: Yakaboo Publishing, 2019. – 464 стор.