Трамвай № 27 – один із втрачених київських маршрутів. Він був одним із найзручніших, бо з’єднував Печерськ і Воскресенку, два береги Києва, і найромантичніших – йшов через Дніпро і яскраво блимав ліхтариками ввечері.
Відкрився 27-й маршрут (саме цей, бо до нього під номером 27 існували інші маршрути) «Воскресенський масив (вул. С. Стальського) – Палац Спорту» 1 вересня 1964 року. Належав він до Дарницького трамвайного депо, яке було створене 1959 року. Зв’язати нові райони лівого берега з правим було конче необхідно, тому що швидкими темпами зводився Воскресенський житловий масив, забудовувалася Дарниця, мешканці центру переселялися в новобудови, але продовжували вчитися і працювати на правому березі. «Мы с родителями переехали на Русановку, в новую квартиру в 1970, а старшая сестра с мужем остались в старой – на Рогнединской. А этот самый чудо-трамвайчик чудесным образом курсировал между нашими домами и соединял нас», – згадує киянка. Та що там, навіть траплялося таке – батькам дали квартиру в Дарниці, а бабуся з дідусем не відпустили онука в новий страшний район! І саме на трамваї № 27 дитинча їздило у гості до батьків.
За три копійки – і це був найдешевший тариф (окрім 2-копійкового фунікулера), бо тролейбус коштував 4 копійки, метро, автобус та швидкісний трамвай 5 копійок, – можна було проїхати кілька кілометрів, помилуватися Дніпром з моста Патона, піднятися на печерські пагорби. Ну чим не екскурсійний маршрут з «Чернігівської губернії» у центр Києва? На маршруті, до речі, був вагоновожатий-ентузіаст, який дорогою вів екскурсію. За 59 хвилин, а саме стільки йшов трамвай, можна було роздивитися половину міста. Звісно, на метро – станція «Дарниця» відкрилася 1965 року – було швидше, але якщо взяти у матері 5 копійок на метро, а поїхати трамваєм, виходила приємна економія. Хоч морозиво купуй, хоч квиток у ляльковий театр – той самий, який понад сорок років мешкав у синагозі Бродського.
…Місто розбудовувалося, автівок ставало дедалі більше, а повільні трамваї займали неширокі вулиці. 1998 року були демонтовані колії на відтинку Палац Спорту – міст Патона. Трамвай № 27 почав курсувати з Дарниці на Контрактову площу.
Текст: Марина Полякова
Зображення з відкритих джерел