Культурні коди Сходу України, анатомія цнотливості, українсько-британський наїв, жінки у чоловічій професії та «Хвостосховище» – Марина Полякова розповідає про найкращі виставки Києва.
Інститут проблем сучасного мистецтва (вул. Євгена Коновальця, 18 д)
«Тонка червона лінія» – інноваційна виставка сучасного мистецтва з елементами доданої реальності: піднесіть смартфон, і картини «оживають», їхні герої розмовляють, розповідають свої історії. В експозиції твори українських митців, вихідців з Донеччини та Луганщини, серед яких Петро Антип, Сергій Захаров, Лєна Клочко, Денис Адушкін, Дмитро Коломойцева, Алан Майер, творчий дует Сергія Друзяки і Сергія Літвінова. Окрім того, представлені інсталяції дизайнера Сергія Коптєва та художника Антона Логова, а також та скульптура Миколи Бірючинського. Всі ці митці так чи інакше займаються трансформацією та дослідженням менталітету Сходу України, впливають на місцеві культурні коди. Після Києва виставка поїде до Бахмута, а потім у бельгійський Брюгге на Ukrainian Art Week.
Шоколадний будинок (вул. Шовковична, 17/2)
Євген Піскунов – теж виходець з Луганщини, випускник і викладач НАОМА. Його урочистий живопис присвячений «контакту»: людини зі Всесвітом, людини з власною історією, яка хіба не є загадкою? Художник каже: «Як саме зародилась цивілізація – та, що слугувала стрімкому розвитку? Наші припущення розвиваються з нашим судженням. Ми мало знаємо про те, що лежить за межами нашого розвитку. … Я в своїй свідомості заглиблююсь в віки та незатьмареним розумом відчуваю незбагненність творінь. Їх багато. Дуже багато древніх каменів несе цей відбиток незбагненності. … Скільки тих, хто мріяв злетіти до зірок, знайти відповіді на одвічні питання?! Я хочу задати їх! Космос незбагненно досконалий, Земля – як одне з його віддзеркалень. Жага пізнавати – ось, що нас вабить».
Триптих Арт (вул. Десятинна, 13)
Минулого року кияни бачили «відв’язний еротичний кітч» Ніни Мурашкіної, 18 вересня відривається її «Алегорія цнотливості». Художниця говорить: «Мене завжди хвилювало, як з’єднати приторно цукрове, мармеладне, кітчеве, але в той же час щире, майже фольклорне, неприховано вульгарне, як погляд спітнілих очей через весь вагон метро, … з чистою і сильною лінією, гармонією кольору і дитячістю сприйняття того, що відбувається». Дійсно, роботи пані Мурашкіної, цікаві вишуканими подробицями, поєднують, здається, несумісне: відвертість, оголені тіла та почуття з наївною візуальністю. У цьому провокаційному зіткненні художниця веде розмову про цнотливість, питаючи – вона є застарілою чи актуальною? Виставка триватиме до 6 жовтня. На головному фото – фрагмент роботи Ніни Мурашкіної.
Я Галерея (вул. Хорива, 49 в)
Виставка «НАЇВНА» створена в рамках проєкту «Вона – художниця: актуальний наїв України та Британії», дослідницької платформи, що відкриває жіночі імена в наївному мистецтві. У 2020 році команда проєкту «Фестиваль наївного мистецтва» працювала з українським наївом в ракурсі дихотомії аматорське/професійне. Цьогорічним завданням стало оприявнення внутрішніх конфліктів площини наївного мистецтва. Спільно з Британсько-українським товариством розшукалися українські та британські художниці-аматорки, чия творчість по-своєму протистоїть академічним і соціальним стереотипам. Наїв обох країн має різну історію, традицію та сучасність. Кожну з 15 учасниць проєкту об’єднує лише бажання бути вільною у своєму мистецтві, й кожна знаходить свій унікальний шлях до цієї мети.
Український Дім (вул. Хрещатик, 2)
«ECHO» – випускний проєкт художників та арт-менеджерів курсу Contemporary Art #KAMA15. Кураторки курсу: Леся Хоменко, Марія Ланько, Ліза Герман та Ольга Балашова. Виставка відбудеться в знаковій історичній будівлі, колишньому музеї Леніна, що наразі звільнена від свого історичного контексту (кажуть куратори, і з ними хочеться посперечатися) і перетворюється на відкритий простір можливостей. Молоді художники шукатимуть відповіді на одвічні питання щодо сутності реальності, апелюючи до альтернативних версій власного ego. З медіумами живопису, фотографії, скульптури, відео і перформансу попрацювали Інга Леві, Даня Шуліпа, Дмитро Ярошевський, Таня Фішманн, Анна Придатко, Віра Мокренко, Вікторія Карева, Дарія Сєрякова, Таня Павлюк, Аліна Кошуба та ін.
Dymchuk Gallery (вул. Ярославська, 21)
Спільно з Австрійським культурним форумом галерея представляє виставку двох знакових фотографок XX століття – Ґерті Дойч та Інґе Морат. Обидві успішно займалися «чоловічою» професією, документальною фотографією, працювали на найважливіші іміджеві ЗМІ: Ґерті Дойч – на англійський журнал Picture Post, а Інґе Морат – на французьку агенцію Magnum. З великої кількості робіт обох фотографок, які знаходяться в архіві австрійської галереї FOTOHOF, куратори відібрали для виставки лише портрети жінок. Їх поєднали попарно – по одній світлині від кожної, – і тепер фотографки ніби вступають в уявний діалог про образ жінки.
Voloshyn Gallery (вул. Терещенківська, 13 а)
У персональній виставці Даніїл Ревковський та Андрій Рачинський (кураторка Ксенія Малих) представляють продовження серії «Хвостосховище», перша частина якої, у формі Музею людської цивілізації, була експонована в PinchukArtCentre на початку року. Сьогодні – гілка історії Хвостосховища, що нібито відбувалася в 1937–1944 роках у сучасних межах Кривого Рогу. Виставка розповідає історію інженера «Криворіжсталі», який з невиявлених причин разом з родиною жив у схованці на місці майбутнього хвостосховища. Цей проєкт – про життя у параної, про пошуки відповідних видів активістських практик, що перетворюються на художні об’єкти.
Portal 11 (вул. Трьохсвятительська, 11)
«Ізометрія реальності» – виставка київської художниці Наташі Стешенко, котра досліджує питання свідомих людських взаємовідносин та середовища, яке вони формують. Художниця питає – чому ми не помічаємо, що наш світ ізометричний? «Тому що ми все бачимо в перспективі. Перспектива – це здатність нашого ока до викривлення реальності, сформована в процесі еволюції. Вона допомагає нам орієнтуватися в просторі, визначати розмір і відстань до предметів, що нас оточують. … Ось чому мені подобається ізометрія, вона допомагає зобразити світ більш наближеним до реальності», – говорить Наташа. Вона закінчила кафедру графіки Київського політеху, працювала розробником ігор та у вебдизайні, так що її око професійно налаштовано не ізометрію, а нам цікаво трошки збити свій «приціл».
Павільон «Джерело» (вул. Б. Хмельницького, 16)
У Києві з’явився новий артпростір! 18 вересня біля закинутого бювету «Джерело», що поруч з Київпроектом, відкривається однойменний павільйон. Непомітна «біла пляма» на тілі міста (з цим концептом тут минулого року працювала архітектора, художниця Дана Косміна) стане інноваційним виставковим майданчиком, який протягом вересня-листопада 2021 року працюватиме у цілодобовому форматі. Кожні два тижні під кураторством групи «Сира нора» (Нікіта Кадан, Дана Косміна, Аліна Клейтман) буде відкриватися нова виставка: «Кров з очей» (18–24 вересня), «Все проти вас» (25 вересня – 9 жовтня), «У праці сконати» (9–23 жовтня), «Осінь бінарності» (23 жовтня – 6 листопада). В них українські та закордонні художники досліджують різні аспекти взаємодії людини й міста. На виставці «Кров з очей» свої нові роботи представлять одеська архітектурно-мистецька група MNPL та бельгійська художниця Орелі Байяд. Але не виставками єдиними: публічна програма нового сезону артпавільйону «Джерело» відкриється мюзиклом Максима Зацарінного (aka Макс Світло) «Яблискавка» та лайвами від саудн-продюсерів John Object Sasha Very.
Художні майстерні Київського інституту автоматики (вул. Нагірна, 22)
Багатьох з молодих художників, котрі винаймають майстерні у монструозних радянських стінах Інституту автоматики, ми знаємо, нерідко зустрічаємося на виставках, побували якось і на амбіційному проєкті «Музей сучасного мистецтва». «Відкриті майстерні», нагадаємо – це постійна одноденна акція, можна приходити, роздивлятися, знайомитися та купувати роботи. В суботу, 18 вересня, двері відчинять Олександр Моргацький, Андрій Глушаков, Максим Мазур, Сергій Кондратюк, Molly Route, Владислав Рябоштан, Юрій Болса (зверніть увагу!), Олександр Богомаз, Андрій Підлісний та ін. А ввечері – Evening Music Program.