Футуромарення, бітли-євреї, київська тусовка 1970-х та сучасне мистецтво за стійкою бара – Марина Полякова розповідає про найкращі виставки київського тижня.
Мистецький арсенал (вул. Лаврська, 12)
Футуризм був яскравим спалахом в авангардному мистецтві та літературі, реакцією соціуму і культури на потрясіння Першої світової війни й революцій. Новий світ, новий темп життя, нові технічні винаходи стали основою для марень футуристів: яскравих, емоційних, агресивних щодо старого світу. Мистецький арсенал присвятив національній версії футуризму масштабний міждисциплінарний проєкт «Футуромарення». Куратори Вікторія Величко та Ігор Оксаметний працювали над проєктом понад два роки, досліджуючи архіви та фонди українських музеїв. У просторі виставки вони зібрали майже півтисячі експонатів. Це і знакові, і маловідомі твори з 19 державних інституцій культури та 8 приватних колекцій, архівні документи, фотографії, ігрові та хронікальні кінострічки. Зокрема, це єдині збережені в Україні супрематичні вишивки Ніни Генке-Меллер, а також твори Давида Бурлюка, Олександри Екстер, Олександра Богомазова, Марії Синякової, Бориса Косарева, Сандро Фазіні, Василя Єрмилова, кінокамера і фільми Євгена Деслава та інші. В рамках проєкту пройдуть перформанси, концерти, лекції, можна буде подивитися кінострічки та відвідати освітні програми.
Vakulenko Art Consulting (вул. Костельна, 8)
В день народження Олександра Ройтбурда, коли йому мало б виповнитися 60 років, відкрилася друга частина проєкту «Такий різний Ройтбурд» (про першу ми писали минулого тижня), присвячена пам’яті художника. На цій виставці представлені твори із найвідоміших та найдорожчих серій митця, серед яких «Ройтбурд vs. Караваджо», «Якщо у крані немає води» (бітли-євреї, Енді Воргол – теж єврей!), «Напівфігури» та інші. Глибока змістовність і тонка іронія, притаманні Ройтбурду, знаходять своє відображення в усіх його роботах і, напевно, є саме тією характерною ознакою ройтбурдівського стилю, що є легко впізнаваним і водночас робить його художню практику дуже різною.
Музей Києва (вул. Б. Хмельницького, 7)
Олександр Міловзоров представляє серію портретних начерків – київську тусовку часів застою. Це дійсно начерки, іноді зовсім швидкі, іноді більш пропрацьовані, зроблені вони на тому, що було під рукою. Сьогодні на пожовклому папері зі слідами часу постають живі обличчя тих, хто творив культуру та науку 1970-х, хто жив у Києві, приходив один до одного у гості в майстерні або додому, сидів на кухні з келихом та цигаркою, розмовляючи, сміючись… Нам дуже пощастило, що Олександр Міловзоров не втрачав при цьому пильності, малював і зберіг малюнки. Ми бачимо молодими художників Федора Тетянича, Аду Рибачук та Володимира Мельниченка, Алісу Забой, Наталію Дерегус, Ларису Міщенко, Анатолія Лимарєва, письменника Анатолія Макарова, археолога Олексія Тереножкіна, приму київського Театру опери та балету Валентину Калиновську та багатьох інших. Це теплий, дружній портрет епохи.
Щербенко Арт Центр (вул. Михайлівська, 22 в)
У персональному проєкті Ольги Антонової – першому в Україні – представлені дві серії робіт: графіка «Обмежений простір паперу» та серія «Неназвані форми», яка містить живопис, аудіоінсталяцію та скульптури. Практика Ольги є мультидисциплінарною: графіка та живопис завжди стають основою для написання поетичної прози, яка згодом трансформується в аудіороботи й часто доповнюється скульптурою. Зі свого боку, скульптури входять в діалог з образами з графіки чи живопису. Зокрема, у проєкті «Неназвані форми» за допомогою різних медіумів художниця створює єдине тіло виставки, яке мультисенсорно діє на глядачів.
BGRN (Андріївський узв., 36)
BGRN, нагадуємо, це кафе-бар «Багряний», названий на честь письменника Івана Багряного. «Lithography 30» – єдина незалежна майстерня ручного друку в Україні, що працює у відкритому форматі. На виставці будуть представлені роботи трьох художників – Аліси Гоц, Ніни Савенко та Тараса Коблюка, які були надруковані впродовж останнього року. Деякі з них є частинами серій, що будуть або були використані в проєктах цих художників. Частина з них є незалежними й новими творами й виставлятимуться вперше. Роботи різні, як і художники, що працюють в одній майстерні. Завдяки використанню техніки літографії митці безперечно мають один графічний код. Придбати роботи можна, як завжди, на барі BGRN.
Avangarden gallery & wine bar (вул. Січових Стрільців, 23 а)
Сучасне мистецтво це цікаво, а сучасне мистецтво у винному барі – вдвічі цікавіше! У виставці беруть участь Василина Буряник, Артем Волокітін, Вася Дмитрик, Діма Красний, Віктор Мельничук, Євген Самборський. Untitled Era – це проєкт про необхідність внутрішніх змін людини для пошуку істини у відносинах з собою і навколишнім світом. Це можливість вловити щось важливе, те, що і надає всьому сенс в цій плинній, мінливій повсякденності. Щоб інтуїтивно прокладати шлях у нову еру, яка ще чекає свого визначення і опису. І тут ми завершуємо тим, з чого почали «АртТиждень», – футуромаренням, тобто спробами відчути й передбачити майбутнє, тепер вже XXI століття.