Кожен дизайнер – творча індивідуальність. Але як тоді співпрацюють представники різних сфер дизайну, окремі особистості зі своїми принципами й поглядами? Як у результаті колаборацій створюються такі колекції, котрі дозволяють сказати: о ні, у дизайні ще далеко не все придумано?! Ірина Белан, колумністка «Іншого Києва», дослідниця візуальної культури, розмірковує про яскраві явища у сучасному світовому дизайні на прикладі магазину Revised в Антверпені.
Я повторюю, що не вірю у групову творчість. Але я абсолютно впевнена, що групова діяльність зараз на часі.
Я ставлюся до нумерології приблизно як грузин до помідорів. Коли його запитали, чи любить він томати, відповів: «Їсти – так, а загалом – ні». А все ж таки – у нумерології цифра 2 означає союз, взаємодію заради вищої цілі, заради покращення та руху уперед.
Рівно 22 роки тому два голландці Marcel Wanders та Casper Vissers заснували бренд Moooi. У перекладі з голландської «mooi» означає «красиво», тобто «moooi» – це «крааасиво». Так і є. І коли усі захоплювалися мінімалізмом, функціоналізмом та іншими ізмами, і піфіями пророкували, що Moooi з їхньою позамежною вишуканістю підуть зі сцени, Wanders і Vіssers продовжували йти своїм шляхом. І за ними рухалися поціновувачі саме такого, надмірного, дизайну. Причин було декілька – реально оригінальний дизайн, висока якість виробництва та тваринна харизма Wanders.
Casper Vissers давно і щасливо одружений. Його жінка Suzy – британський інтер’єрний архітектор. Приблизно чотири роки тому вони заснували бренд Revised. У перекладі з англійської це означає «переглянутий», «відкорегований». Минулого тижня вони відкрили свій перший шоурум, обравши для цього Бельгію.
Саме тут, у центрі Антверпена, знаходиться перший магазин Revised. В історичній будівлі XVII століття. Про її вік нагадують деякі елементи внутрішнього дворика. Пізніше, у XVIII столітті, його було змінено за проєктом архітектора Engelbert Baets у стилі рококо. У 1849 році особняк купив виробник вітрил та колекціонер Edouard Kums – на честь якого назвали готель, що відкрився вже у наші часи.
А до того особняк використовували як комерційну та офісну будівлю, банк, іспанський культурний центр. У 1997–2000 роках готель Kums був ретельно відреставрований архітектурною фірмою Driesen Meersman Thomaes, яка відтворила знесений садовий флігель за кресленнями XVIII століття.
У реанімованому особняку Suzy та Casper представили свою першу колекцію, до якої приєдналися голландські дизайнери Sjoerd Vroonland, також відомий співпрацею з Moooi, Bart Schilder, Nynke Tynagel, у минулому співзасновниця дизайн-дуету Studio Job, та британець David Le Versha.
Я намагаюсь уникати емоційних оцінювальних суджень. Тому напишу про нову колекцію наступне. Кожного разу я гадаю, що у дизайні все вже придумали. Так деякий час говорили, що у літературі існує 36 сюжетів. Потім з’ясувалось, що їх шість. Jorge Luis Borges вважав, що сюжетних ліній всього чотири. Виявляється, що способів рішення дизайн-задач безліч.
У нової колекції Revised я побачила нові форми та нові, небачені до того, конструкції. Вона причарувала чіткими, захотілось написати «скульптурними» формами. Я маю на увазі, наприклад, скульпторів-модерністів британця Henry Moor або нашого Олександра Архіпенка.
Натуральна нефарбована деревина переважно світлих відтінків. Яркі настінні панелі «Чотири пори року» дизайну Nynke Tynagel, які стануть основою колекції домашнього текстилю.
Серед них – нова, дуже природна колекція одягу та взуття британського фешн-дизайнера Paul Smith. А поміж ними – кераміка з усього світу, якою вже давно захоплюється Suzy Vissers. І це все у квітах. Живий простір.
Простір, народжений завдяки колективній діяльності.