Музей Ханенків у співпраці з Аукціонним домом «Дукат» відкрив виставку графічних та живописних робіт Матвія Вайсберга.
Це не перша музейна виставка Вайсберга, але у музея Ханенків (куратор Олена Живкова) була власна оригінальна ідея – введення сучасного художника в простір класичного музею з довгою історією і поважною колекцією, з суворими правилами поведінки, м’якими доріжками та скриплячим паркетом.
Ідея у світі не нова. Ще 1947 року Пабло Пікассо примірив свої картини до постійної експозиції Лувру – поряд з Франсіско Сурбараном, Густавом Курбе, Еженом Делакруа. А в наші дні Лувр запровадив програму «Контрапункт», в рамках якої сучасні художники виставляються поряд зі старими майстрами.
Практично це саме зробив музей Ханенко, але для наших художніх музеїв така виставка – експеримент. За звичаєм сучасне мистецтво у нас експонують в окремих залах, тобто мертві і живі не зустрічаються в тому ж самому просторі. А тут сучасні «репліки» експонуються і сприймаються саме як класика поміж класики.
Концептуальна виставка не тільки за подачею. Чимало років Матвій Вайсберг створює свій особистий музей, що не має адреси, він увесь в голові, в роботах, у внутрішніх діалогах з майстрами минулого: Мікеланджело, Учелло, Рембрандтом, Рубенсом, Брейгелем, Латуром… Такі роботи автор називає «штудіями». Здається, це щось протилежне учнівським копіям, які слухняно передають зовнішню подобу. Штудії Вайсберга найбільше схожі з шанобливим препаруванням, пошуком структур та інтенцій. Ми ніби бачимо процес народження того, що потім стане шедевром, бачимо задум, план, ще підмальовок, і канва просвічує крізь сиру фарбу. В цих роботах стільки ж Рембрандта (Латура, Учелло), скільки і Вайсберга – учня, колеги, співрозмовника.
Ще одна частина виставки – серія, присвячена Дон Кіхоту, герою навіть не стільки Сервантеса, скільки Гюстава Доре, який ілюстрував роман. Для Вайсберга «донкіхотівська» графіка теж є довгими штудіями, улюбленою темою, а на виставці ми бачимо і живописні полотна, які народилися з графічних.
Ну і нарешті ті самі роботи в основній експозиції, які глядач знаходить в процесі квесту, орієнтуючись на білі карточки: Франсіско Сурбаран (привіт Пікассо), Леонарт Брамер, Абрагам ван Беєрен… Задля їхнього розміщення з червоних стін тимчасово зняли постійні полотна, немов кажучи небожителям: «Потісніться, прийшли нові часи. В нас є концепція, ми граємося, але ми дуже серйозні».
- Що: Матвій Вайсберг у Музеї Ханенків
- Де: Музей Ханенків, вул. Терещенківська, 15–17
- Коли: 3–27 вересня; середа – неділя 10:30 – 17:30
Текст: Марина Полякова
Фото: Олексій Белюсенко